Hej! Jag har en tomt med två mindre gräsmattor, kanske 100-200kvm styck. Skulle vilja ha en robotgräsklippare. Mattorna skiljs åt av stenläggning med ca 20cm trappsteg.
Vad vore en lämplig klippare för detta behov? Kan tänka mig att flytta den mellan mattorna, för jag antar att det blir bökigt att med ramper etc skapa ngn form av traversväg mellan ytorna.

Tror de flesta klippare kan hantera detta. Du får dra en sammanhängande begränsningskabel till de två ytorna, sedan manuellt bära klipparen till och från det ena området.
Inte helt optimalt kanske.

Jag har så just nu. Två ytor, en laddstation och en enda slinga som omsluter båda gräsytorna och så bär jag klipparen emellan. Funkar rätt okej men är en tillfällig nödlösning som jag tänkte slippa på sikt eftersom vi har sommarstuga och lämnar huset några veckor i stöten

Tidigare hade jag en mindre slänt på ca 1m bredd som anslöt de två ytorna och det funkade fint för min lilla landroid s500 att förflytta sig själv där emellan. Men nu efter ett bygge hemma så är ytan inte körbar. Finns viss risk att den inte kommer vara körbar i framtiden heller eftersom vi klurar på stödmurar och trappor där i passagen. Lutar nog åt att jag köper in liten klippare till så får de hålla till på var sin yta. Med lite flyt kommer man över en lätt begagnad till ok pris

Ok tack!

B berguv skrev:
jag antar att det blir bökigt att med ramper etc skapa ngn form av traversväg mellan ytorna.
Det skulle vara lättare att ha en åsikt om med någon form av bild som underlag.

Rent generellt är ju ett par dm höjdskillnad ingenting, så är det bara ett trappsteg skulle jag satsa på att bygga ihop ytorna med en ramp eller slänt, men jag kan ha missförstått omständigheterna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle vara lättare att ha en åsikt om med någon form av bild som underlag.

Rent generellt är ju ett par dm höjdskillnad ingenting, så är det bara ett trappsteg skulle jag satsa på att bygga ihop ytorna med en ramp eller slänt, men jag kan ha missförstått omständigheterna.
det är ca 12 m stenläggning, enda nivåskillnaden är att komma upp på respektive ner i från stenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.