image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad för sorts häck jag har men jag undrar hur som helst om det är lämpligt att klippa ner den rejält för att få den tätare nertill. De flesta stammarna är ca 5-8 cm i omkrets.

Oxel. Men den ser gammal ut med mossa och en död stam. Någon annan här kanske vet bättre vad en gammal oxelhäck tål?

Tack för det. Nån som vet hur tåliga dom är? Hur långt ner ska man ta den?

BirgitS's länkar är utmärkta. Den sista länkens förslag om att ta bort häcken tycker jag är trist. Det går visst att rädda den! Oxel sätts sällan idag, den har blivit "omodern". Jag bor i en gammal fiskeby med många riktigt gamla, välvårdade oxelhäckar och de har fin funktion, framför allt längs den trafikerade bygatan. Börja med att göda upp häcken. Lägg gärna in bilder successivt de närmaste åren!

Har oxelhäck, i våras kapade jag ner den rejält. ca 30 cm ovan mark.
Den har kommit rejält nu, växt en halvmeter på flera ställen, så följde ena tipset igår att klippa ner den lite nu efter midsommar.

Så var inte rädd att kapa den 20 cm ovan mark, tror den kommer ta sig. Dock vet jag inte om du ska göra det nu, eller vänta tills nästa vår.

BirgitS
dthompa skrev:
Har oxelhäck, i våras kapade jag ner den rejält. ca 30 cm ovan mark.
Den har kommit rejält nu, växt en halvmeter på flera ställen, så följde ena tipset igår att klippa ner den lite nu efter midsommar.

Så var inte rädd att kapa den 20 cm ovan mark, tror den kommer ta sig. Dock vet jag inte om du ska göra det nu, eller vänta tills nästa vår.
Det brukar inte vara bra att klippa bort allt grönt, så som det blir när man tar så hårt, under den tiden som det är meningen att buskar/träd ska vara gröna. Då är det bättre med februari eller mars beroende på hur vintern är (det ska inte vara minusgrader och det är lättare att komma åt om det inte är snö i vägen).

BirgitS skrev:
Det brukar inte vara bra att klippa bort allt grönt, så som det blir när man tar så hårt, under den tiden som det är meningen att buskar/träd ska vara gröna. Då är det bättre med februari eller mars beroende på hur vintern är (det ska inte vara minusgrader och det är lättare att komma åt om det inte är snö i vägen).
Det där beror ju alldeles på vad det är för sorts häck. Det finns häckar man dödar om man klipper hårt på vårvintern.

BirgitS
Eld skrev:
Det där beror ju alldeles på vad det är för sorts häck. Det finns häckar man dödar om man klipper hårt på vårvintern.
Nu gäller ju den här tråden en oxelhäck.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Hej väcker en gammal tråd istället för att starta en ny

Vi radikalbeskärde våran 40-50 år gamla oxelhäck lämna ca 10-15 cm och har kommit upp bra och skjutit nya skott över allt men i blandad fart vissa dom minsta 10-12 cm och några säkert över 90-100 cm.

Så min fråga är hur gör vi nu. Vi vill ha så tät som möjligt och kommer väl försöka hålla häcken på ca 120cm men ska allt ner till ca 40cm (om man ska släppa upp den 20cm/år) eller gör man ingenting förrän den är så hög som man önskar ?
// Mikael

BirgitS
Om det var min häck skulle jag klippa av de längsta skotten så att de grenar sig, men inte just nu i samband med lövsprickningen utan vänta till åtminstone mitten av juni. Däremot har jag inte märkt att det skulle vara nödvändigt att släppa upp en gammal föryngrad häck bara 20 cm/år som med en nysatt.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det var min häck skulle jag klippa av de längsta skotten så att de grenar sig, men inte just nu i samband med lövsprickningen utan vänta till åtminstone mitten av juni. Däremot har jag inte märkt att det skulle vara nödvändigt att släppa upp en gammal föryngrad häck bara 20 cm/år som med en nysatt.

Nja man läser allt man kan hitta på nätet sen blir allt bara rörigt men klippa den är tänkt att göra till midsommar

BirgitS
En formklippning till midsommar låter utmärkt. Jag förstår att det blir rörigt när man läser en massa på olika webbsidor, själv köpte jag någon grundläggande trädgårdsbok och lånade ett par andra på biblioteket när vi köpte hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.