Drabbades i våras av en omfattande vattenskada, fem rum och en hall, p.g.a. ett fruset rör. Nu är uttorkning klar sedan ett bra tag och väggarna som revs ner återuppsatta av förs.bolaget. För att hålla nere kostnaderna kommer jag själv att reparera ytskiktet i samtliga utrymmen. Målning och tapetsering är inga problem MEN när det kommer till golvet blev jag lite tveksam till rådet jag fick av färg/klinkers handlaren.
Golven är betonggolv i uppvärmd källare (byggår 82) som är målade med marmoflor basfärg och sedan "ådermålade" för att se ut som trä med någon lasyr istället för flingor, minns inte riktigt 20 år sedan jag gjorde detta ungefär, och så marmoflor lack på toppen. Allt vatten har fått färgen att släppa på många ställen och det är här jag ser ett problem som kanske inte finns? Jag tänkte ev. lägga ett klinkers golv nu istället och handlaren säger att jag kan lägga det ovanpå det målade golvet om jag bara tar bort all LÖS färg. ÄR DET SÅ? Själv oroar jag mig för att mer färg kan lossa och därmed pålagd klinkers också. Det är en bra dränerad och var en väldigt torr källare fram tills olyckan skedde så egentligen borde jag inte behöva oroa mig för färgsläpp med fuktorsak men gör det ändå.

M
I mitt huvve känns det mycket säkrare att slipa ner till betongrent och sen prima ordentligt.

håller med om att du bör slipa bort färgen, men primar du ordentligt så kan du få problem, fix behöver oftast ingen primer, kolla med tillverkaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.