Mikael_L
Custom skrev:
Pratade med en kollega som jobbat som plattsättare tidigare, han sa att på platta på mark skall man inte lägga fuktspärr för då stänger man vägen för ev. fuktvandring från plattan och uppåt. Detta gällde alltså om det är exempelvis ett garage, ett badrum i ett bostadshus är en annan sak för då stänger man ju inte hela plattan...

Någon som hört nåt liknande?
Det där beror mest på ifall det är oisolerad platta, då stämmer det att det kan vara ett högt fukttryck underifrån och ett tätskikt blir inte bra.

De modernare konstruktionerna med några 100mm isolering under (och åt sidan i källar/suterreäng-hus) ska normalt tätskiktas.

edit: kan skulle jag nog egentligen skrivit:
De modernare konstruktionerna med några 100mm isolering under (och åt sidan i källar/suterreäng-hus) kan normalt tätskiktas.

Redigerat:
Tänkte bara flika in med att Hornbach säljer exakt likadan klinkers till ett bättre pris än biltema.

Jag la sådant i min verkstad och det håller väldigt bra, dock så blir det små märken av svetsloppor, dessa kan man polera bort med scotchbrite på borrmaskin el. dyl.

Vanligt fix fungerar utmärkt, kosta dock på med primer annars kan man nog bli väldigt besviken...

IMG_2651.jpg

Har för mig på att 70m2 klinker med fix, fog och primer gick på ca 8500kr.

MVH/
Simon

F
Custom skrev:
Är i planeringsstadiet för att lägga in Biltema-klinker i garaget. Vad jag läst så skall det dit primer först och sen fix, klinker och fog förstås. Men behöver man lägga fuktspärr också? Tänkte använda epoxifogen...

Blir nog bra med epoxifog. Den tar väldigt god tid på sig att bli hård och var beredd på 3-5ggr så mycket jobb som att foga med vanlig fog.

Marmander det där är ju ingen verkstad, snarar vardagsrum! Fasen vad snyggt, tog det lång tid att lägga klinkers diagonalt?

Blev det mycket spill? TUMMEN UPP för en snygg "verkstad"!

verkligen en lyxig verkstad :-) kanon jobb ju !

Tackar för kommentarerna :)

Jag är rätt nöjd, förutom att det börjar bli lite trångt (dock så är det större än det ser ut på bilden).
Det tog lång tid att lägga klinkersen, speciellt som jag kapat allt med vinkelslipen istället för att köpa en klinkerskärmaskin. Så mycket spill tycker jag inte det blev i slutändan faktiskt.
Sa till mig själv att jag aldrig skulle lägga klinkers igen, men det lär det bli likadant i utbygget med 8,4x8,4m inv. mått. Då ska jag köpa en liten skurmaskin istället för att slita med golvmopp...

MVH/
SM

F
marmander skrev:
Tackar för kommentarerna :)

Jag är rätt nöjd, förutom att det börjar bli lite trångt (dock så är det större än det ser ut på bilden).
Det tog lång tid att lägga klinkersen, speciellt som jag kapat allt med vinkelslipen istället för att köpa en klinkerskärmaskin. Så mycket spill tycker jag inte det blev i slutändan faktiskt.
Sa till mig själv att jag aldrig skulle lägga klinkers igen, men det lär det bli likadant i utbygget med 8,4x8,4m inv. mått. Då ska jag köpa en liten skurmaskin istället för att slita med golvmopp...

MVH/
SM

Ser ju jäkligt fint ut. Hur stort är det?

Jag har en fin Storebro GK185 svarv och en liten golvmoterad fräs stående som jag skulle vilja ha i garaget men är tveksam, har bara 42m2 garage och tror att det blir trångt.

Custom skrev:
Pratade med en kollega som jobbat som plattsättare tidigare, han sa att på platta på mark skall man inte lägga fuktspärr för då stänger man vägen för ev. fuktvandring från plattan och uppåt. Detta gällde alltså om det är exempelvis ett garage, ett badrum i ett bostadshus är en annan sak för då stänger man ju inte hela plattan...

Någon som hört nåt liknande?
Det är definitivt bra om plattan delvis kan andas in ett varmare utrymme, så ofta bygger man med lokal fuktspärr bara där fukttillförseln ovanifrån är extra stor så att den blir större än den fuktmängd som skulle andats bort på den ytan om det vore öppet.

Mikael_L
ordain skrev:
Det är definitivt bra om plattan delvis kan andas in ett varmare utrymme, så ofta bygger man med lokal fuktspärr bara där fukttillförseln ovanifrån är extra stor så att den blir större än den fuktmängd som skulle andats bort på den ytan om det vore öppet.
Så blir det självfallet när man bygger t.ex. en villa.

Men ett 30kvm garage där man ibland tvättar bilen och ibland kör in snöig sådan, vilken lokal del ska tätskiktas då?
Eller ännu tydligare, en 8kvm platta som ska bli en friliggande bastu, vilken lokal del är bäst att tätskikta?

Men jag tycker du har rätt, det är bara i vissa specialfall som det blir svårt att följa den principen.

Så i mitt fall med ett garage på 70 kvm borde jag i så fall lägga fuktspärr på den vita ytan i min lilla skiss. Men då jag inte tänker tvätta i garaget och det mestadels kommer att härbärgera mina hobbybilar som inte används på vintern kanske jag skippar det helt och hållet...

• Garageskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskikta ett garage låter helt galet i mina öron.
Det finns ju inget som kan ta skada i eller under plattan, varför då tätskikt ?
Betong tål ju fukt så jag förstår inte riktigt grejen.

Så länge du inte har något på vardera sidan av betongen som är fuktkänsligt (som tex ett trägolv ovanpå eller träreglar under så finns inget anledninge med ett tätskick på betongen.

/benny

Då skippar jag fuktspärren och sparar 4000 spänn på det :-)

fsn skrev:
Ser ju jäkligt fint ut. Hur stort är det?

Jag har en fin Storebro GK185 svarv och en liten golvmoterad fräs stående som jag skulle vilja ha i garaget men är tveksam, har bara 42m2 garage och tror att det blir trångt.
Det är 4,7x12,6m invändigt och det funkar så länge man inte ska ha in allt för många utrymmeskrävande projekt, ett i taget... 42m2 kan ju räcka om man inte ska ha en bil stående där permanent och om man placerar maskiner och verktyg på ett smart sätt.

F
marmander skrev:
Det är 4,7x12,6m invändigt och det funkar så länge man inte ska ha in allt för många utrymmeskrävande projekt, ett i taget... 42m2 kan ju räcka om man inte ska ha en bil stående där permanent och om man placerar maskiner och verktyg på ett smart sätt.
Har precis provat med bilar i garaget, funkar inte. En parkeringsplats för bruksbil som åker in och ut hela tiden + permanent uppställning av entusiastbil ger ingen plats över till några maskiner. Får ösa på med färdigställande av källarn och ställa maskinerna där istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.