Byggahus.se

Klinkerdäck, erfarenhet?

979 läst  10 svar

1. R
    Husägare Nivå 6
    Ska dra igång bygget av ett trädäck, ca 70 kvm, men går i tankar om att göra något exklusivare av det. Tycker att "vanliga" trädäck kan bli rätt så tråkiga, för mycket träkänsla.

Kom över något som kallas "Klinkerdäck", verkar vara företaget "Pronto" som står bakom.

Min altan blir upphöjd ca 20 cm närmast huset och upp emot 1 meter längst bort, dvs jag måste bygga en ram liknande det man gör för trädäck, för att sedan fästa Klinkerdäcket på den (som jag förstår det så sätter man piedestaler mellan ramen och klinkret).

Någon som har lagt sådant och som kan dela med sig av erfarenhet?
    Blir det för varmt på sommaren?
    Svajigt/stabilt?
    Andra för/nackdelar?

• Laddar…
  2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Konstruktionen uttalar jag mig inte om men jag är uppvuxen i ett funkishus i Sthlm, byggt 1939. Stor balkong och stor terrass var belagda med brun Höganäs?-klinker. Huset såldes 60 år senare; 2 plattor hade spruckit nära terrasstrappan (trappan hade bytts ut) men i övrigt var ytorna intakta. Jag har inget minne av att våra bara fötter brändes ... men kopparplåten som låg vid terrass/balkongdörrarna var inte roliga ...

Lätt att hålla ytorna rena och inget underhåll krävdes. Jag håller med dig om att klinker är snyggt men förmodar att det är dyrt idag. Sedan är ju frågan den om lika hög kvalitet tillverkas idag.

3. E
    Medlem Nivå 1
    är med extremt intresserad av detta

4. O
    Medlem Nivå 4
    Jag är också nyfiken. Det kan ju inte vara någon större succe. Då borde man väl sett det här i större utsträckning. Eller hört talas om det.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Problemet är att folk inte har ekonomin oftast . därav om jag bara gissar.

6. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Har tänkt på klinkerdäck, men vill kolla vad priset blir först och jag vill själv lägga det,
    Dom stora inom det, Pronto kakel ligger här i Vellinge, bara en bit bort, problemet är att jag inte riktigt vet hur jag vill ha det ännu, men får väl gå in och få ett ca pris så man har något att gå efter.

• Laddar…
  7. O
    Medlem Nivå 4
    Det är ju inte fruktansvärt dyrt. 5-800sek/m2 eller något åt det hållet. Men med tanke på hur enkelt det påstås vara att lägga och det närmast obefintliga underhållet och den långa livslängden och funktion och utseende så måste det ju närmast betraktas som billigt. Om produkten håller vad som lovas. Och det är väl just det som är frågan.

Trots att det verkar ha funnits på marknaden i många år så har jag aldrig någonsin sett ett klinkerdäck.

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Vi var i kroatien för ett par veckor sedan.
    Hotellet hade klinkerdäck runt 2 av poolerna.
    Först gillade jag det, men efter ett tag insåg jag att det måste vara ett ganska drygt jobb och
    lyfta plattorna för att komma åt att justera plintarna.
    Det känns inte bra om plattorna inte ligger perfekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    klinkerdäck.jpg

9. O
    Medlem Nivå 4
    Intressant. Hur var känslan i det då? Man tycker ju att det ska låta lite ihåligt och burkigt när man går på det? Resonans? Eller?

Plintarna/benen går väl att justera genom att man sticker ner ett verktyg i krysset där plattorna möter varandra. Det finns säkert en massa olika varianter osv.

Jag tycker det verkar vara ganska smart att man får ett installationsutrymme under plattorna. Det är ju bara lyfta några plattor om man vill lägga skarvkablar eller vattenslang eller något sådant.

10. Niklasloow
    Renoverare Nivå 3
    Du behöver inte lyfta plattorna för justering enligt vad jag såg på deras hemsida :)

11. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Mina trädäck på 50 kvm är inne på femtonde året. Hur är egentligen livslängden på såpskurat tryckimpregnerat däck?

Att jag inte tänkt på detta tidigare (men då huset byggdes hade jag inte råd; trädäcken ingick i byggpriset). Det verkar inte som om Höganäs tillverkar utomhusklinker längre. Tänk att få slippa den årliga hårdtvätten utan bara behöva svabba klinker! Den här tråden ger mig mersmak.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka