I köket ska vi ha halva golvet med klinker och halva golvet med parkett. Både plattorna och brädorna är 16 mm tjock och de läggs på betongplatta. Vilket ska vi börja med för bäst förutsättningar att få golven i jämnhöjd? Parketten ska sedan fortsätta ut i andra rum.

Jag tänker själv att vi borde börja med parketten. Tänker jag rätt? :)

Klinker är skitigare att lägga, risk att skada parketten. Det hade jag börjat med, Å andra sidan är höjden lättare att fixa på klinkern

Klinker först för att det skitar ner mer

Lägg en provbit av parketten och använd som måttstock?

Jag hade lagt parketten först, du kan lättare justera höjden på klinkern (mer/mindre fix)
Om du ni vill att klinkern och parketten ska liva med varandra.

Att det blir skitigare vill jag inte tycka. Isf är det väll bara att täcka in parketten?

Parketten först! Väldigt viktigt dock att om det är nån vinkel att få den 90grader rätt..

• Gilla
Garimba
  • Laddar…
Ska väl ändå va nån form av list där parkett å klinker möts? Såfall spelar de ingen roll dok e de å föredra å lägga klinkers då det skitar mer. La klinkersen först å sen golv å en diskret nivålist

H
man brukar alltid lägga parkett före klinker.

men de projektet du nämner spelar ju mindre roll kommer ju ändå vara en t-list i övergången som tar upp eventuell skillnad.

så gör de som känns bäst för dig.

Nu nämner ju inte TS något om han vill/ska ha en övergångslist, men han nämner där emot att både parketten och klinkern är 16mm tjocka.
Så beroende hur mycket fix han får plats med, kanske listen blir oundviklig.

H
Thyro89 Thyro89 skrev:
Nu nämner ju inte TS något om han vill/ska ha en övergångslist, men han nämner där emot att både parketten och klinkern är 16mm tjocka.
Så beroende hur mycket fix han får plats med, kanske listen blir oundviklig.
hur ska han annars göra utan en list?

H hul skrev:
hur ska han annars göra utan en list?
Hellimmad parkett och mjukfog emellan. Mycket snyggare än list. Tyvärr är limmet rätt dyrt.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
H
E EssoJ skrev:
Hellimmad parkett och mjukfog emellan. Mycket snyggare än list. Tyvärr är limmet rätt dyrt.
helt rätt

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Som EssoJ skriver, mjukfog.
Själv är jag ingen ”list-människa” undviker det i alla lägen som går

blir kortändan av parketten mot klinkern är det smidigt att såga ändan med cirkelsåg och skena när den väl är på plats. Då blir den 100% rak. Alltså parkett först

• Gilla
Thyro89 och 1 till
  • Laddar…
E EssoJ skrev:
Limma spontarna eller parketten mot underlaget?

Går det att mjukfoga mot kortsidan av parker?

Stommen Stommen skrev:
Limma spontarna eller parketten mot underlaget?

Går det att mjukfoga mot kortsidan av parker?
Hellimma parketten mot underlaget. Mjukfogen kan läggas oavsett riktning på parketten. Så här gjorde min golvläggare.
IMG_1521.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.