M
Hej,
Vi ska bygga en gäststuga på plintar och får rådet att undvika klinker. Ska ha ett litet badrum/dusch där vi helst hade velat ha klinker och kakel. Blir starkt rekommenderade att använda våtrumsmatta.

Frågor till alla kloka och kunniga:
- Finns det verkligen inget sätt att lösa så att det funkar med klinker?
- Om våtrumsmatta är enda lösningen: kan ni snälla dela bilder? Jag behöver inspiration.

Tacktacktack i förhand. 🙏

M MoMag skrev:
Hej,
Vi ska bygga en gäststuga på plintar och får rådet att undvika klinker. Ska ha ett litet badrum/dusch där vi helst hade velat ha klinker och kakel. Blir starkt rekommenderade att använda våtrumsmatta.

- Om våtrumsmatta är enda lösningen: kan ni snälla dela bilder? Jag behöver inspiration.

Vem säger det? Går utmärkt med kakel och klinker i den byggnaden om ni bygger enligt rek.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem säger det? Går utmärkt med kakel och klinker i den byggnaden om ni bygger enligt rek.
Byggaren rekommenderar inte att sätta klinker när det är plintgrund och träbjälklag. 😊

M MoMag skrev:
Byggaren rekommenderar inte att sätta klinker när det är plintgrund och träbjälklag. 😊
Hön är inte plattsättare va?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Hön är inte plattsättare va?
Nej, men har byggt många hus, är erfaren. Vad skulle du rekommendera att jag svarar?

M MoMag skrev:
Nej, men har byggt många hus, är erfaren. Vad skulle du rekommendera att jag svarar?
Svara? Beställ som du vill, anlita en erfaren plattsättare.

M
Svara? Beställ som du vill, anlita en erfaren plattsättare.
Jag tänker att du verkar ha kunskap, så vill du ge mig några förklaringar varför det inte är ett problem att bygga så, är jag väldigt tacksam. 🙏

Tomture61
Går att sätta klinker på golv med träbjälklag / spånskiva .
I mitt badrum på ö-våningen ska det flytspacklas på golvet före klinker .

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M MoMag skrev:
Jag tänker att du verkar ha kunskap, så vill du ge mig några förklaringar varför det inte är ett problem att bygga så, är jag väldigt tacksam. 🙏
Du ska inte behöva övertala någon! Ditt hus , ditt beslut!

M MoMag skrev:
Det som då är extra viktigt är att plintarna står pall för tryck och tjäle, dom får inte röra sig en mm. Sen att ha klinker på plintgrund, blir att förstärka upp med mer reglar i bjälklaget så inte kan röra sig, lika med väggarna. Något som kan hända är att stugan rör sig i konstruktionen ( det är trä och rör sig alltid ) så det kan spricka mellan vägg och golv, om man har otur.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
Du ska inte behöva övertala någon! Ditt hus , ditt beslut!
Det är jag fullt medveten om. Det jag är ute efter i tråden är konkreta tips och råd om att bygga med klinker på plintgrund, från kunniga personer.

M
J jonaserik skrev:
Det som då är extra viktigt är att plintarna står pall för tryck och tjäle, dom får inte röra sig en mm. Sen att ha klinker på plintgrund, blir att förstärka upp med mer reglar i bjälklaget så inte kan röra sig, lika med väggarna. Något som kan hända är att stugan rör sig i konstruktionen ( det är trä och rör sig alltid ) så det kan spricka mellan vägg och golv, om man har otur.
Tack! 🙏

M MoMag skrev:
Det är jag fullt medveten om. Det jag är ute efter i tråden är konkreta tips och råd om att bygga med klinker på plintgrund, från kunniga personer.
Ok, du kan läsa mer på BKR och svenskt trä.

M
Ok, du kan läsa mer på BKR och svenskt trä.
Topp, tack!

M MoMag skrev:
Hej,

Det skall väl inte vara några problem i sig. Se till att bjälklaget och väggarna är förstärkta enligt rekommendationer (tex cc30) och att det är satt erfoderliga skivor (plyfa + gips enligt rekommendation) innan man sätter våtrumsskydd och flytspacklar + sätter klinkers.

Det finns ju alltid risker med att ett hus sätter sig, och dessa är större på plintgrund. Men det viktiga är ju då att våtrummet är stabilt så det inte spricker.

Men sen kan jag förstå rekommendationen i sig, och det är ju du som får ta "smällen" om det blir en fuktskada. Men det är ju också du som får bestämma om du vill ha klinkers även med ökad risk.

Jag har i vår stuga valt mattor, dels pga risk med fuktskador i trähus/timmerhus på plintgrund, men också för att vi tycker det blir mjukare. Men jag skulle i sig inte ha problem att använda klinkers om jag hade tyckt det var värt det och det finns ju tydliga instruktioner på hur man ska bygga för att få det "godkänt".

• Gilla
MoMag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.