18 062 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
Klinga för att såga metall med kap och gersåg?
Jag har tänkt testa att köra järn med min Bosch GCM 8s genom att byta till en metallklinga. Det är ingen idealisk lösning men med tanke på hur sällan jag kapar metall där vinkelkapen inte är exakt nog så får det duga.
Det visar sig dock inte vara helt enkelt att hitta en klinga som passar.
Sågen har 216mm klinga med 30mm hål. Det skulle till nöds gå att köra med 210mm klinga med något under som höjer bordet
Är det någon som har tips på var jag kan hitta en passande klinga?
Evolution har klingor till sina sågar men de kör med 210mm klinga med 25,4mm hål, Att borra upp centrumhålet med en stegborr låter som att be om bekymmer....
En lösning är att köpa ytterligare en såg men med två st GCM8 sågar har jag inte plats för en till och kan inte heller riktigt motivera. Ett par hundralappar på för en sågklinga och vara lite försiktig med matningen känns som en bra kompromiss.
Bilden nedan är från harbour freight som säljer kinaskräp i USA. Det borde finnas någon som säljer motsvarande tvivelaktiga grejer i Sverige eller EU. Eller ännu hellre bra grejer till vettigt pris

Sågen har 216mm klinga med 30mm hål. Det skulle till nöds gå att köra med 210mm klinga med något under som höjer bordet
Evolution har klingor till sina sågar men de kör med 210mm klinga med 25,4mm hål, Att borra upp centrumhålet med en stegborr låter som att be om bekymmer....
En lösning är att köpa ytterligare en såg men med två st GCM8 sågar har jag inte plats för en till och kan inte heller riktigt motivera. Ett par hundralappar på för en sågklinga och vara lite försiktig med matningen känns som en bra kompromiss.
Bilden nedan är från harbour freight som säljer kinaskräp i USA. Det borde finnas någon som säljer motsvarande tvivelaktiga grejer i Sverige eller EU. Eller ännu hellre bra grejer till vettigt pris

Det finns insatsringar/adaptrar mellan de vanligaste dimensionerna för att montera större klinghål på mindre axel.
T.ex.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sringar-till-sagklingor/distansringar-028061/
Det stora problemet är väl hur det lirar med varvtalet, för det är ju inte riktigt anpassat för metallkapning. Evo's klinga är väl det som ligger närmast till hands. Jag har för mig att jag såg Diablo lansera klingor som skulle klara metall till "vanliga" sågar vilket borde innebära att dom fungerar med det högre varvtalet. Men det är nog till att beställa från USA i så fall.
Annars kostar ju en Evo-såg inte många kr om man tar det från England. Om man räknar bort pris för klinga, ev insatsringar etc är det inte jättmånga kr kvar till en hel såg. Men visst är det mer än att bara köpa klinga.
https://ffx.co.uk/tools/product/Evo...1-230V-210Mm-Multi-Material-Sliding-Mitre-Saw
T.ex.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sringar-till-sagklingor/distansringar-028061/
Det stora problemet är väl hur det lirar med varvtalet, för det är ju inte riktigt anpassat för metallkapning. Evo's klinga är väl det som ligger närmast till hands. Jag har för mig att jag såg Diablo lansera klingor som skulle klara metall till "vanliga" sågar vilket borde innebära att dom fungerar med det högre varvtalet. Men det är nog till att beställa från USA i så fall.
Annars kostar ju en Evo-såg inte många kr om man tar det från England. Om man räknar bort pris för klinga, ev insatsringar etc är det inte jättmånga kr kvar till en hel såg. Men visst är det mer än att bara köpa klinga.
https://ffx.co.uk/tools/product/Evo...1-230V-210Mm-Multi-Material-Sliding-Mitre-Saw
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Om du kapar lite, och är minimalt rädd om din såg, så funkar det ju att sätta vanliga vinkelslipskivor med större diameter i den också ...
I vilket fall som helst så skulle jag säga att alla enkelgerade snitt kan du med noggrann mätning och markering göra lika bra med vinkelslip...
EDIT: Föv har ju metallbandsågar av typen;
https://www.biltema.se/verktyg/stat...ngsmaskiner/metallbandsag-mbs-1435-2000036460
kommit ner till vettiga prisnivåer, jag undrar om en sån inte är mer "bang for the buck" än Evolution-sågen ..
I vilket fall som helst så skulle jag säga att alla enkelgerade snitt kan du med noggrann mätning och markering göra lika bra med vinkelslip...
https://www.biltema.se/verktyg/stat...ngsmaskiner/metallbandsag-mbs-1435-2000036460
kommit ner till vettiga prisnivåer, jag undrar om en sån inte är mer "bang for the buck" än Evolution-sågen ..
Insatsringarna hjälper inte riktigt när sågen har 30mm fäste och sågklingan har 25.. Då blir det till att borra.
Frågan är om den lilla evolution sågen är för klen. Priset är ju i princip vad bara sågklingan kostar
https://ffx.co.uk/tools/product/Evo...30V-210Mm-Tct-Multipurpose-Compound-Mitre-Saw

Frågan är om den lilla evolution sågen är för klen. Priset är ju i princip vad bara sågklingan kostar
https://ffx.co.uk/tools/product/Evo...30V-210Mm-Tct-Multipurpose-Compound-Mitre-Saw

T toolman77 skrev:
Det beror nog helt på vad det är du ska kapa? Den är förmodligen effektivare än att köra "väldigt försigt" med metallklinga i GCM'en .
Enda erfarenheten jag är är från Evo's större renodlade metallkap som vi har i verkstaden, den har ju fungerat ypperligt hittills med lite reservation för vinkelinställningar. Dock används den inte jättemycket, det blir en del med vinkelslip också. Om jag fick välja idag hade jag nog faktiskt hellre valt en av Evo's "vanliga" kap och gersågar, som tar metall, än den renodlade metallkapen. Vinkelinställningarna är under all kritik, och det faktum att man inte vrider sågen utan hela arbetsstycket vid gering gör det fruktansvärt opraktiskt att använda den till gersågning. De gånger metallkapen åker fram är det oftast just nån vinkel, eller exakt 90-graderssnitt, vilket den tyvärr inte är speciellt bra på. Har man väl ställt in den så slår den ju vinkelslipen 7 dagar i veckan när man håller på och kapar KKR, rör, plattjärn etc.
Redigerat:
Den lilla sågen ger jag inte mycket för, kolla själv dimensionerna på stål den kan kapa, pyttligt!T toolman77 skrev:
Du borde kunna byta ut spännsetet till ett från en vinkelslip för att för att få en anpassning till klingor med mindre Ø på hålet. Så gjorde jag när jag satte vanlig kapskiva för metall i min no name kap och gersåg. Men det var då ingen klinga för kallkappning utan kapskivor för större vinkelslip jag använde mig utav. Sök på tillexempel "Bosch spännset 115/125"
Leta efter en klinga med mindre omkrets, ca hälften borde ge en mer lagom hastighet. Förhoppningsvis tillräcklig sågkapacitet om du lägger en bräda under stålprofilen så den mindre klingan når ner.T toolman77 skrev:Jag har tänkt testa att köra järn med min Bosch GCM 8s genom att byta till en metallklinga. Det är ingen idealisk lösning men med tanke på hur sällan jag kapar metall där vinkelkapen inte är exakt nog så får det duga.
[bild]
Men, men men om jag använder vinkelslip så får jag ju inte köpa nya verktygDan_Johansson skrev:
Om du kapar lite, och är minimalt rädd om din såg, så funkar det ju att sätta vanliga vinkelslipskivor med större diameter i den också ...
[länk]
Bra idé! Vinkekapar har jag fler än jag orkar räkna. Får de om jag kan sno nån del från dem.A Anderscurl skrev:Du borde kunna byta ut spännsetet till ett från en vinkelslip för att för att få en anpassning till klingor med mindre Ø på hålet. Så gjorde jag när jag satte vanlig kapskiva för metall i min no name kap och gersåg. Men det var då ingen klinga för kallkappning utan kapskivor för större vinkelslip jag använde mig utav. Sök på tillexempel "Bosch spännset 115/125"
Jag förstår inte vad du syftar på? Använder man vinkelkap istället för sågklinga?Violina skrev:
Framförallt vill jag kunna kapa profiler i exakta vinklar. Nu blir det ofta lite sneda kap med vinkelslipen som kräver en fixtur för att få allt rakt och kunna fylla springorna med svets.
Om det dessutom går att såga utan att det sprutar gnistor överallt så är det definitivt en bonus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tunn klinga för att såga spår för bleck?
Fönster & Dörrar -
Vilken såg/klinga för att såga täcksidor utan att färgen spricker.
Kök -
Bordssåg Dewalt DW745 - saknar verktyg för att byta klinga, vart kan man köpa dessa i Sverige?
Verktyg & Maskiner -
Sågklinga för att såga stenbänkskiva till festool ts 55
Byggmaterial & Byggteknik -
Klinga för att kapa betongpannor
Verktyg & Maskiner