Hej,
Jag flyttade in i ny lägenhet för 6 månader sedan och sedan dag ett har bänkskivan varit oerhört klibbig. Sannolikt har det varit såhär i åratal (tror köket gjords för 4-5 år sedan).
Bänkskivan är så klibbig (över typ hela) så att skal från t.ex. vitlök etc. fastnar och är svårt att få bort.
Hur hade ni löst detta?
(Då bänkskivan ligger på plats är det ganska pilligt att komma åt runt hällen, diskhon etc.)
Stort tack på förhand!
Mvh Simon
Jag flyttade in i ny lägenhet för 6 månader sedan och sedan dag ett har bänkskivan varit oerhört klibbig. Sannolikt har det varit såhär i åratal (tror köket gjords för 4-5 år sedan).
Bänkskivan är så klibbig (över typ hela) så att skal från t.ex. vitlök etc. fastnar och är svårt att få bort.
Hur hade ni löst detta?
(Då bänkskivan ligger på plats är det ganska pilligt att komma åt runt hällen, diskhon etc.)
Stort tack på förhand!
Mvh Simon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att jag måste typ skrapa/slipa bort den överflödiga oljan snarare än att tvätta bort den, eller vad tror du? Och följdfrågan då är hur jag kommer åt att skrapa på plats, eller måste skivan bort?G gusvo085 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Skivan ser lite för ljus ut för att vara oljad från grunden. Kan det vara så enkelt att det är en lackad skiva som sedan oljats ”av misstag”? Det blir garanterat klibbigt och kan även ha börjat lösa upp lacken. I sådana fall måste skivan rensas totalt från både olja och lack. Om det skall bli snyggt behöver du lyfta ur hällen och annat som fästs i skivan.
prova att gnugga med lite lacknafta på en trasa, på någon undanskymd del. Bränn inte ner köket bara.
Det låter verkligen som en feloljad bänkskiva, antingen fel olja eller så har man lagt på massor av olja utan att torka upp det som inte suger in.
Det låter verkligen som en feloljad bänkskiva, antingen fel olja eller så har man lagt på massor av olja utan att torka upp det som inte suger in.
Sickel borde lösa det där.
https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/handverktyg/hyvlar/sickel-2013
https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/handverktyg/hyvlar/sickel-2013
Lacknafta, inte t-röd?B Buling skrev:
Tror dock att det är sickel som kommer behövas i slutändan.
Klicka här för att svara