Hej,
Jag flyttade in i ny lägenhet för 6 månader sedan och sedan dag ett har bänkskivan varit oerhört klibbig. Sannolikt har det varit såhär i åratal (tror köket gjords för 4-5 år sedan).
Bänkskivan är så klibbig (över typ hela) så att skal från t.ex. vitlök etc. fastnar och är svårt att få bort.

Hur hade ni löst detta?
(Då bänkskivan ligger på plats är det ganska pilligt att komma åt runt hällen, diskhon etc.)

Stort tack på förhand!

Mvh Simon

Svart klibbig bänkskiva i kök med oljeflaskor, pepparkvarn och murbruk, inklämt mellan diskho och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klibbig träbänkskiva med vitlöksskal fastnade på ytan och inredningsdetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksbänk i trä med klibbig yta, omgiven av knivar, köksredskap och en blå trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klibbig träbänkskiva med fastklistrade matrester och en grönlime.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste vara oljan som klibbar tvätta av den med lämpligt medel (fråga i färghandeln) sen oljar du den med en olja för köksbänkar.
 
G gusvo085 skrev:
Det måste vara oljan som klibbar tvätta av den med lämpligt medel (fråga i färghandeln) sen oljar du den med en olja för köksbänkar.
Jag misstänker att jag måste typ skrapa/slipa bort den överflödiga oljan snarare än att tvätta bort den, eller vad tror du? Och följdfrågan då är hur jag kommer åt att skrapa på plats, eller måste skivan bort? :)
 
Skivan ser lite för ljus ut för att vara oljad från grunden. Kan det vara så enkelt att det är en lackad skiva som sedan oljats ”av misstag”? Det blir garanterat klibbigt och kan även ha börjat lösa upp lacken. I sådana fall måste skivan rensas totalt från både olja och lack. Om det skall bli snyggt behöver du lyfta ur hällen och annat som fästs i skivan.
 
prova att gnugga med lite lacknafta på en trasa, på någon undanskymd del. Bränn inte ner köket bara.

Det låter verkligen som en feloljad bänkskiva, antingen fel olja eller så har man lagt på massor av olja utan att torka upp det som inte suger in.
 
B Buling skrev:
prova att gnugga med lite lacknafta på en trasa, på någon undanskymd del. Bränn inte ner köket bara.

Det låter verkligen som en feloljad bänkskiva, antingen fel olja eller så har man lagt på massor av olja utan att torka upp det som inte suger in.
Lacknafta, inte t-röd? :)

Tror dock att det är sickel som kommer behövas i slutändan.
 
Uppföljning: det blev grovt sandpapper som fick göra jobbet och det var ett ganska enkelt jobb ändå, därefter 3 lager herdins köksbänksolja och nu är skivan superfin och inte minsta klibbig, magiskt! :)
Tack för råd!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.