Hej.

Har nyligen införskaffat en Makita BHP452 och är tämligen nöjd med denna. Dock är jag tveksam över en sak.

När jag ställer in maskinen på skruvning (istället för borrning/slagborrning) så är maxmomentet på tok för klent. Jag ställer alltså in maxmoment på vredet, men ändå aktiveras momentbegränsningen vid vad som känns alltför tidigt. Nog bör jag väl kunna dra i nåt större än 100x6 i skruvmode??

Ställer jag om maskinen till borrning istället så har den inga problem att dra i skruven. Har även borrat för vp-rör i tjocka träväggar utan att den ens tappat i varvtal, så styrkan finns där, helt klart.

Är det skruvning i borrmode som gäller, eller är det min maskin som är gjord på en måndag?

Det enda som skiljer borrläget och skruvläget är att borrläget tillåter max vridmoment som maskinen kan ge, medan skruvläget enbart medger så högt moment som du har ställt in. Borr/skruvläge tycker jag därför snarare skall ses som "momentinställning av"/"momentinställning på". Att skruva i borrläget är därför inget problem - ja förutom att du då inte kan utnyttja momenbegränsningen naturligtvis. Själv utnyttjas jag sällan momentinställningen.

Nu när jag läser igenom mitt svar så blir jag lite tveksam till om jag faktiskt har svarat på din fråga...

Exakt hur stark din maskin skall vara i det högsta momentinställningsläget vågar jag inte svara på. Men 6x100 är rätt tungt, även i mjukare trä. Kan du inte köra i borrläget och släppa när det är lagom? Med så stora skruvar lär det ju inte gå jättefort på slutet i vilket fall? Återigen inser jag att jag inte riktigt har svarat på din fråga, sorry...:(

Tackar för snabbt svar. Frågan var ju på inget sätt klockrent formulerad heller så dina svar känns bara bra.

Nu har jag kört uteslutande med borrläget eftersom den inte orkar annars och det funkar bra. Men som alltid när man skaffar fina grejor vill man (i a f jag!) förvissa sig om att alla funktioner fungerar som de skall.

Det verkar vara en hög upplösning på momentinställningen i och med att den högsta slår till relativt tidigt. Men det är klart. Som du skriver så kan nog 6x100 vara ganska tungt. Momentinställningen behövs ju egentligen inte på tyngre jobb eftersom desa ändå går så pass sakta. Med andra ord så det kanske är så väl genomtänkt som jag hade hoppats trots allt.

Redigerat:
Förstår TS förbryllelse. Momentstyrningen är urkass på dom flesta dragare. Både praktiskt då det ofta skiljer i kraftbehov skruv by skruv men åxå varför momentskyddet verkligen behövs.
Jag skulle hellre vilja ha någon form av "stuka handleds"- nivå som max nivå.
Det är inte roligt när dragarn hugger och man inte är riktigt vaken....

Jag har inte den modell du har och inte ens samma märke, men om någon
hade frågat om min, så hade jag svarat att det var fel på deras, enligt din beskrivning.
Min går från 1-25 och lagom för en 120x6 så att skallen går in en bit i riktigt torrt virke är 20.
Om du inte får svar här, så åk till affären där du köpte den och jämför.

Har samma maskin och kan nog hålla med om att när man har 18 momentlägen så kunde nog spannet mellan lägsta o högsta varit större, därför skruvar jag i stort sett alltid i borrläget.

Ja, jag använder aldrig, eller i alla fall ytterst sällan, momentinställningen som djupstopp el. dyl. just eftersom kraftbehovet är så olika. Dock brukar jag av någon anledning ställa momentet bara lite kraftigare än vad som kan tänkas behövas. Egentligen finns väl ingen anledning till det

Har en Bosch GSR 12 sedan tidigare och denna har jag alltid kört med skruvinställning utan att momentstyrningen begränsat, så det är väl mycket därför jag blir fundersam. Dock är det ju mest en principsak som i mitt fall saknar praktisk betydelse. Någon avstängningsbar variant av den stuka-handledsskyddsfunktionen som Nimajneb nämner skulle jag dock se som välkommen.

går det dåligt på 1ans växel också? Brukar vara begränsat på maskinerna för att de inte ska ta stryk. 6x100mm skruv i oborrat hål är trögt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.