JanneJanne123
S Stefan1972 skrev:
Att ha dylika företag som betallösningar som enbart skulle vara mellanhand blir ju en utopi för vad skulle deras verksamhet betalas av?
Det finns ju många rena payment providers som utan att försöka lura slutkunden sköter betalningsflödet. DIBS är väl den mest kända svenska aktören och de tjänar pengar på en transaktionsavgift som betalas av nätbutiken (och slutkunden i slutändan såklart). Precis på samma sätt fungerar det ju förövrigt när du langar fram kortet i en fysisk butik.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jag kommer nog sluta använda Klarna. Orsaken är den att de helt enkelt är för långsamma. Köper du något via Klarna, så tar det som regel 1 eller 2 dagar extra i tid, före butiken skickar din vara. Det är helt oacceptabelt enligt mig. Jag kommer betala direkt i fortsättningen.
Lustigt. Ett exempel: beställde ett par varor måndag förmiddag från fyndig.se på tisdagen låg grejerna i brevlådan. Klarna som betalning. Kanske funkar olika från olika butiker men är klarna boven i det? Inte så att det är företaget du beställt ifrån som segar med leverans? Kan kanske även vara så att det är beroende av summan?
Har som sagt bara gott att säga om klarna, enkelt och smidigt.

JanneJanne123
Är inget fan av Klarna, men inte ska de ha skuld för leveranstiden, den har de inget med att göra.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Lustigt. Ett exempel: beställde ett par varor måndag förmiddag från fyndig.se på tisdagen låg grejerna i brevlådan. Klarna som betalning. Kanske funkar olika från olika butiker men är klarna boven i det? Inte så att det är företaget du beställt ifrån som segar med leverans? Kan kanske även vara så att det är beroende av summan?
Har som sagt bara gott att säga om klarna, enkelt och smidigt.
Jag köper ganska ofta saker från nätet. Grejen är den att om jag betalar direkt med kreditkort eller en direkt banköverföring, så kommer min order vara betalad i status, där jag köper. Men så funkar det inte riktigt med Klarna. Först så ska företaget kontakta Klara (via nätet) och klarna ska säga "ok" kunden får kredit. Sedan så ska ordern då på nytt uppdateras som betald. Det funkar säkert olika på olika nätbutiker. Men t om Ikea fick jag vänta 3 dagar före de hade sänt varan. Det går inte säga precis vad eller om det segar ner. Min erfarenhet säger mig dock att så kan bli fallet.
Det har också hänt att jag inte får några e-brev med fakturan eller påminnelser alls. Jag vet dock att jag måste gå in på deras hemsida och betala där.
De lever på alla som glömmer att betala sina köp, det har jag sett ett klipp på tv där de erkände detta.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag är ledsen, men Klarna funkar inte så. Du får din kreditbedömning i realtid. Att Ikea sedan tar lång tid på sig har inget med Klarna att göra, deras e-handel är helt enkelt långsam. Fakturan från klarna skickas dock först när ordern går iväg, så därför kan det kanske kännas som att Klarna är stoppklossen.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Jag köper ganska ofta saker från nätet. Grejen är den att om jag betalar direkt med kreditkort eller en direkt banköverföring, så kommer min order vara betalad i status, där jag köper. Men så funkar det inte riktigt med Klarna. Först så ska företaget kontakta Klara (via nätet) och klarna ska säga "ok" kunden får kredit. Sedan så ska ordern då på nytt uppdateras som betald. Det funkar säkert olika på olika nätbutiker. Men t om Ikea fick jag vänta 3 dagar före de hade sänt varan. Det går inte säga precis vad eller om det segar ner. Min erfarenhet säger mig dock att så kan bli fallet.
Det har också hänt att jag inte får några e-brev med fakturan eller påminnelser alls. Jag vet dock att jag måste gå in på deras hemsida och betala där.
De lever på alla som glömmer att betala sina köp, det har jag sett ett klipp på tv där de erkände detta.
Ah, jag använder appen och får påminnelser ett par dagar innan betalningen går ut. Glömmer folk att betala så är det personernas fel. Dom har ju ändå haft 14 dagar på sig att betala. Ser inget fel alls med det. Det gör dom helt rätt i. Det är ju ändå en kredit.
Likt dig så köper jag nog allt på nätet utom mat och har aldrig blivit utan någon påminnelse, varken via appen eller mailen. Men visst, klarna är ju bara ett alternativ vid betalning, hos butikerna kan man ju betala direkt via kort och det är möjligt att varan skickas snabbare då. Men man kan ju inte klandra Klarna för att folk är glömska, lata eller bara okunniga.

E Edgarsven skrev:
Jag får alltid vänta lääänge på leverans från Ikea med eller utan Klarna. Skaffar man Klarnas app missar man aldrig några fakturor. Bara ett tips.

G Ganescha skrev:
Ah, jag använder appen och får påminnelser ett par dagar innan betalningen går ut. Glömmer folk att betala så är det personernas fel. Dom har ju ändå haft 14 dagar på sig att betala. Ser inget fel alls med det. Det gör dom helt rätt i. Det är ju ändå en kredit.
Likt dig så köper jag nog allt på nätet utom mat och har aldrig blivit utan någon påminnelse, varken via appen eller mailen. Men visst, klarna är ju bara ett alternativ vid betalning, hos butikerna kan man ju betala direkt via kort och det är möjligt att varan skickas snabbare då. Men man kan ju inte klandra Klarna för att folk är glömska, lata eller bara okunniga.
Praxis är annars en månad. Jag betalar i allmänhet räkningarna en gång per månad. Har man den vanan är det lätt att man trillar dit.

De lägger ju upp det på ett sätt så att folk ska göra fel.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Praxis är annars en månad. Jag betalar i allmänhet räkningarna en gång per månad. Har man den vanan är det lätt att man trillar dit.

De lägger ju upp det på ett sätt så att folk ska göra fel.
Det håller jag med om. Men fortfarande står det klart och tydligt att det är 14 dagar som gäller. Det är knappast dålt på något sätt, klart och tydligt. Väljer man ändå att använda sig av 14 dagars krediten och sen glömmer att betala så är det ju personens problem. Lär man sig till nästa gång att tänka efter en gång till att köpa på kredit av klarna. Vet man med sig att man ej kommer att ha pengar så går det alltid att köpa med ett kredit kort och kan således betala i slutet av månaden. Fortfarande inte något som man kan klandra Klarna för.

Visst följer de reglerna. Men jag har min fulla rätt att kritisera upplägget ändå.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst följer de reglerna. Men jag har min fulla rätt att kritisera upplägget ändå.
Men varför kritisera? Ser ingen anledning till det.

Just det, en annan bra grej är att, blir det problem med varan så behöver du ej betala Klarna förens det är löst. Får du hem en vara, använder den en vecka och så går den sönder, du reklamerar den så behöver du ej ligga ute med några pengar. Tycker jag i alla fall är sjukt bra!

D Daniel 109 skrev:
Jag vet flera företag som lämnar 10 dagar netto (från fakturans utskriftsdatum) på sina fakturor, bla bygghandel, hantverkare mm.

E Edgarsven skrev:
Fungerar faktiskt inte alls så som du beskriver, Klarna har ingen som helst fördröjning. Allt sker från Klarnas ögonblickligen, det är webbutikens bakomliggande affärssystem som medför fördröjningen. Klarna är ett exceptionellt innovativt bolag som vi i Sverige skall vara stolta över, typ som vi är över SKF, Ericsson och Volvo, bolaget är tillsammans med tex Spotify detta århundrades lysande stjärna. De är ”truly disruptive” och har vänt upp och ner på hur betalflöden fungerar.

Och nej, jag jobbar inte på eller för Klarna. Däremot så är jag väldigt påläst på betalningslösningar och dess säkerhet. Klarna är tekniskt överlägset alla på marknaden tom i ett globalt perspektiv.

Tillbaka till ursprungsfrågan, kreditupplysningen påverkar inte det minsta något annat. En stor anledning till att de gör så är att verifiera folkbokföringsadressen. Om banken vill titta på din upplysning spelar det ingen roll om du har hundra kreditförfrågningar likt Klarna. Faktiskt tvärtom så länge du inte har betalningsanmärkningar, det visar att du respekterar långivare och alltid betalar i tid. Underskatta inte hur sofistikerad finansvärlden är när det kommer till krediter

• Gilla
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
Handlar mest med Klarna numera efter deras app kom. Tycker den är fenomenal och enkel, har aldrig missat en faktura. Tvekar ofta att handla om det är nån annan särskilt svea som bygghemma har. Att få en pappersfaktura att spara och sen komma ihåg att betala när varan kommit hade jag svårt för. Den försvann ofta i kaoset.

Sen verkar det vara olika vilket alternativ som är förvalt. För mig är alltid få först betala sen alternativet, dvs 14 dagars faktura förvalt, aldrig avbetalning. Kanske för att jag aldrig valt något annat någonsin?

Någon kreditupplysning gjorde de säkert i början men sen dess har jag inte fått nån. Men mina inköpsbelopp och vanor är nog väldigt likartade.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.