55 753 läst ·
296 svar
56k läst
296 svar
Klarna tar kreditupplysning för små köp!
Om ingen kredit är inblandad är det ju väldigt märkligt att de tar kreditupplysning, men jag misstänker att du även med autogiro kanske får ett visst antal dagars kredit, eller dras det direkt?L Lars48 skrev:
Jag handlar en hel del via Klarna-faktura och de verkar göra kreditupplysning enligt vissa mönster. Dvs. om du har god kreditvärdighet kan du fortsätta handla ganska länge innan de tar en ny kreditupplysning. Så det handlar nog även om "kund"-kännedom inför framtida köp. Men det kanske inte funkar så nu längre efter GDPR(?)
Jag får mellan 2-3 dagar på mig med autogiro. Det dras inte direkt, nej.C cpalm skrev:Om ingen kredit är inblandad är det ju väldigt märkligt att de tar kreditupplysning, men jag misstänker att du även med autogiro kanske får ett visst antal dagars kredit, eller dras det direkt?
Jag handlar en hel del via Klarna-faktura och de verkar göra kreditupplysning enligt vissa mönster. Dvs. om du har god kreditvärdighet kan du fortsätta handla ganska länge innan de tar en ny kreditupplysning. Så det handlar nog även om "kund"-kännedom inför framtida köp. Men det kanske inte funkar så nu längre efter GDPR(?)
Efter en konversation med Klarna idag, kom det fram att kreditupplysningen berodde inte på beloppet. Enligt Klarna det beror på att jag har ändrat mitt köp mönster. Hittils har jag handlat för mindre summor (under 1000kr) och nu har jag köpt en vara för 3000kr. Ändrad köp mönster rättfärdigar rn kreditupplysning enligt de. Det spelar ingen roll att jag inte handlat på kredit eller faktura utan om de känner att de behöver en upplysning då tar de det !!!
Det var slutsatsen av en halvtimme konversation med den ansvarige.
Det var väldigt märkligt att ni tar kreditupplysning utefter en magkänsla sa jag honom och fick svaret att”det är vad du tycker”.
Du kan vara säker på att det inte är magkänslan som styr utan någon sorts algoritm med målet att balansera deras kreditrisk mot kostnaden för kreditupplysningen = maximera deras lönsamhet. Hade kreditupplysningen varit gratis för dem hade de garanterat tagit upplysning på vartenda köp.L Lars48 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Handlar mycket online, Klarna är klart smidigast! Bra app med påminnelsefunktion, samt att du får varan före man betalar, än om det är från Kina! Och det kostar inget! Så ingen kredit, men har inga problem att betala i förskott heller, men många pajasföretag finns det, mottar hellre varan före, samt smidigt att betala med Klarna, alla uppgifter finns, bara att klicka på betala, inte knappa kort nr mm
För min del får det gärna ta kreditprövning, inget att dölja.
För min del får det gärna ta kreditprövning, inget att dölja.
jag har använt klarna i flera år, de tog en kreditupplysning första gången sedan har de inte gjort det vad jag minns. Det är iaf väldigt länge sedan, och då har jag kanske 1-2 fakturor i månaden därifrån.
Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha faktura från Klarna? Man betalar ju med Klarna direkt som belastar månadsfakturekortet som sedan ger kickback på allt du handlar. Och samlad faktura.Fotografen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad menar du med faktura? Appen blir visserligen som en sådan, ja otroligt smidigt, samt säkert när man handlar från små pajasföretag mm..
Jag ogillar definitivt klarna av flera anledningar. De i princip gömmer direktbetalningsalternativen för att styra in alla köp på kredit. Sedan lyfter de fran delbetalningsalternativen väldigt tydligt. De är väldigt måna om att skuldsätta sina kunder. De har ett internt kreditvärderingssystem som nekar köp på ett sätt som de inte kan förklara. Det kan bero på att du handlar fel tid på dygnet eller vad de nu ser som en risk.
Jag gillar inte deras affärsmodell och undviker de om det är möjligt. Finns det andra betalalternativ tar jag det. I bland har jag handlat någon annan stans. Om jag tvingas betal vila klarna blir det direktbetalning. De har definitivt inte en sjyst affärsmodell. Varför erbjuds ens avbetalning på pizzor?
Jag gillar inte deras affärsmodell och undviker de om det är möjligt. Finns det andra betalalternativ tar jag det. I bland har jag handlat någon annan stans. Om jag tvingas betal vila klarna blir det direktbetalning. De har definitivt inte en sjyst affärsmodell. Varför erbjuds ens avbetalning på pizzor?
Jag har aldrig haft något strul med klarna. Jag uppskattar möjligheten att kunna betala med mobilt BankID utan att knappa in kortnummer igen och igen. Däremot har jag sista köpen också lagt märke till att man måste klicka ”faktura” för att då fram ”fler alternativ” för att då välja ”direktbetalning”. Det är dålig affärssed. Men att nappa på erbjudande om avbetalning skall väl inte vara svårt att stå emot? Inget utom ett hus eller en bil köps på avbetalning.
Nej, men det faktum att de helatiden försöker leda in på kreditköp och lång avbetalning till och med för pizzor, tycker jag är dålig affärsmoral. Jag gillar dem inte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det ska ju påpekas att små kreditupplysningar inte lagras nånstans och de försvårar alltså inte framtida lån. Det är nog bara upplysningar på lån och krediter som dyker upp när de gör sån koll. Inte småköp via klarna. De upplysningarna de tar ut vid såna här köp är bara en "liten" upplysning eller vad de kallar dem. Det är bara en ögonblicksupplysning och inget som påverkar något.