C cpalm skrev:
Då måste man väl hålla rätt på kreditkortsfakturan?
Ja men det är bara en och sen finns det autogiro eller autobetalning av e-faktura om man vill det.

C cpalm skrev:
Största anledningen till att jag använder kreditkortet väldigt sparsamt är att de skickar fakturan sent i månaden med kort betalningstid.
Du måste ha dåliga villkor. Min senaste amexfaktura kom 2022-01-02 och innehåller köp under perioden 2021-12-03 till 2022-01-02. Den ska betalas 2022-01-27.

Det ger en hanteringstid på ca 24 dagar och en genomsnittlig kredittid på runt 40 om jag tänker rätt.

Rkarlsson skrev:
Samma dag en faktura kommer, vare sig i pappersform eller digitalt så läggs de in för betalning samma dag lönen kommer, eller tidigare om datumet säger så.
Man betalar väl en faktura exakt på förfallodagen, varken förr eller senare? Vad har lönen med saken att göra?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Därför är klarna bättre. Det är både räntefritt i 30 dagar och kredit.
Det är räntefritt och längre kredit än så med ett normalt kreditkort.

Den absolut största fördelen med ett kreditkort som många verkar glömma, eller inte känna till, är det starkt utökade konsumentskyddet konsumentkreditlagen ger vid kreditbetalning. Möjligen är den även tillämplig med klarnafaktura, det vet jag inte, men med kreditkort gäller den i alla fall glasklart.

Utdrag ur konsumentkreditlagen som beskriver köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp.

Du kan alltså reklamera ett köp hos kreditkortsföretaget på samma sätt som hos köpstället, vilket kan vara en avgörande skillnad vid tvister.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Vad är bra att ha och vänta med att betala?
Grundläggande ekonomisk teori säger att en utbetalning i framtiden "kostar" mindre än samma utbetalning idag, på samma sätt som en inbetalning idag är mer värd än om den kommer i framtiden.

I dagens ränteläge kanske det för de flestas privatekonomier är en mest teoretisk skillnad men det är fortfarande en väldigt sund grundprincip.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du kan ju inte försvara att handla mat på kredit. Det krävs nästan en god man om man köper chips och pizza på kredit.
Då behöver jag det! Jag skulle aldrig komma på tanken att betala matinköp på annat sätt än med kreditkort!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
K katho75 skrev:
Jag gör det inte. Men vet folk som använder sitt kreditkort till allt för att samla poäng/cashbacks osv under månaden och sen betalar hela räkningen i slutet av månaden, ser inget fel med det, om man kan hantera det.

Att folk är korkade och inte kan + och - ska inte andra drabbas av.
Jag tror du missuppfattat vad jag menar.

KLARNA går att trycka på i fysiskt butik idag, när du självscannar och troligtvis när du betalar i bemannad kassa kan du välja att betala med KLARNA.

Det borde absolut vara förbjudet att erbjuda en sådan tjänst när man handlar MAT som tillhör den basala viktigaste punkten i ditt liv. Om man har din föda på klarnakonto så är det riktigt illa vare sig du är mångmiljonär eller kupongberoende.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Då behöver jag det! Jag skulle aldrig komma på tanken att betala matinköp på annat sätt än med kreditkort!
Läs inlägget under ditt. Så ser du vad jag menar.

Rkarlsson skrev:
Läs inlägget under ditt. Så ser du vad jag menar.
Ja jag fattar att du starkt ogillar att någon erbjuder matinköp via klarna då du exempelvis skriver:

Rkarlsson skrev:
Det borde absolut vara förbjudet att erbjuda en sådan tjänst när man handlar MAT som tillhör den basala viktigaste punkten i ditt liv. Om man har din föda på klarnakonto så är det riktigt illa vare sig du är mångmiljonär eller kupongberoende.
Det känns dock mest som ett rätt irrationellt tyckande. Varför skulle det vara "riktigt illa" om en mångmiljonär, exempelvis utifrån upplevda administrativa fördelar, anser att klarna är en passande betalningslösning? Du får gärna motivera din uppenbara avsky lite mer sakligt om jag ska förstå.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag behöver oxå en god man, tror du vi kan dela på en eller är det ett heltidsjobb för att ha koll på en av oss :D

• Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Försöka betala med kort på ett litet lantkaffe i Tyskland så får du ser hur det går.
De har inget alternativ till Swish. De har ingen minmyndighetspost eller kivra-alternativ. All myndighetsinteraktion, skatteverket, deklaration osv sker via papper.
Gissa varför?

Magnus Filip skrev:
Gissa varför?
För de är tekniskt efterblivna?

Rkarlsson skrev:
Det är ju det jag skrivit hela tiden.

Nätet, - Klarna. direktbetalning, om de inte är större köp man vill delbetala räntefritt.
I butik cash, debit, omgående. Tar man på kredit i affären är du i en förbannad bubbla. Som jag skrev, citygross har klarna som alternativ i kassan = DÅLIGT.
Det är väl inte dåligt? Ska man vänta en månad med att äta mat då? Nu kan jag köpa direkt o kunna äta.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För de är tekniskt efterblivna?
Fel

Magnus Filip skrev:
Fel
Du har valt fel land bosätta dig i om du gillar bakåtsträvande tendenser. Kontanter kommer aldrig komma tillbaka till Sverige då vi svenskar inte gillar dem.

Jag har inte haft kontanter i min kreditkortshållare på 20 år och kommer inte ändra mig

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Skärp dig nu. Du kan ju inte försvara att handla mat på kredit. Det krävs nästan en god man om man köper chips och pizza på kredit.
Att handla mat på kreditkort är lätt försvarbart. Kortet har en kreditgräns som du bestämt i förväg. Att ha alla sina pengar på lönekonto och ha ett kort kopplat till det är bra mycket farligare... Gemensamt kreditkort med sambo är också smidigt om man vill samla gemensamma utgifter på samma kort och betala en gång i månaden (och kostar ingenting, eller max kreditgränsen om du står på kortet och hon köper smink/kläder för alla pengarna innan du dumpar henne).

Att handla mat på Klarna däremot... Ingen kreditgräns. Flera fakturor att hålla reda på om det blir ännu fler konkurrenter med samma tjänst. Jobbigt att dela på köp då du lär ha egna inköp från Klarna att hålla reda på...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.