138 560 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Ett företag med många affärstransaktioner har förhoppningsvis ett betydligt mer strukturerat sätt att hantera fakturor än en privatperson. Med det sagt är vissa stora bolag extremt dåliga på att betala sina fakturor i tid.Rkarlsson skrev:
Seriösa företag har stenkoll på sina fakturor. Man borde se sin privata ekonomi som ett seriöst företag med =)C cpalm skrev:
Vi har väl alla pärmar på alla räkningar? Eller de är bara jag ?
Uj nej, räkningar har man stenkoll på i korrekt pärm. Allt som sitter där betalas den 25:e. Inga konstigheter.Rkarlsson skrev:
MEN det verkar vara en utdöende skara som har det så. Appar som ska hålla koll på ekonomin verkar vara det som är "framtiden". Konstigt nog har vi flera yngre hos kronofogden än någonsin. Suspekt va!? Eller kanske inte när man tänker efter...
Lyckas jag få en påminnelse på 60:- att jag missat en faktura så skäms jag massor. Det brukar kunna inträffa någon gång ytterst sällan, kanske en gång vart annat/vart tredje år. Ofta när man lyckats handlat på faktura hos annorlunda kreditbolag. Jag handlar nästan allt på faktura efter leverans på internet. Inget företag har någonsin stretat emot betalning om man inte fått leverans = enkelt.
Sist hade jag köpt en sot-dammsugare som hade utgått hos alla internetbutiker utom en. Den fakturan hamnade i inkorgen och glömdes bort. Kreditgivare var ett bolag jag aldrig hört talas om...
Men den känslan att skämmas för man missat en faktura verkar det bara vara jag som får numera. Det är det nya "normala" tråkigt nog.
Samma dag en faktura kommer, vare sig i pappersform eller digitalt så läggs de in för betalning samma dag lönen kommer, eller tidigare om datumet säger så.Krilleman skrev:
Uj nej, räkningar har man stenkoll på i korrekt pärm. Allt som sitter där betalas den 25:e. Inga konstigheter.
MEN det verkar vara en utdöende skara som har det så. Appar som ska hålla koll på ekonomin verkar vara det som är "framtiden". Konstigt nog har vi flera yngre hos kronofogden än någonsin. Suspekt va!? Eller kanske inte när man tänker efter...
Lyckas jag få en påminnelse på 60:- att jag missat en faktura så skäms jag massor. Det brukar kunna inträffa någon gång ytterst sällan, kanske en gång vart/vart tredje år. Ofta när man lyckats handlat på faktura hos annorlunda kreditbolag. Jag handlar nästan allt på faktura efter leverans på internet. Inget företag har någonsin stretat emot betalning om man inte fått leverans = enkelt.
Men den känslan att skämmas för man missat en faktura verkar det bara vara jag som får numera. Det är det nya "normala" tråkigt nog.![]()
Sen i med jag har stenkoll och lite nörd så har jag ju min excelfil som bekräftar att jag lagt in den för det fyller jag i samtidigt.
Klarna har jag haft koll på alltid, jag gillar att betala med de då jag med vill ha varan först och helst betala när jag klämt och kännt.
Dock är det iallafall som att de vill att man ska bli bunden. Citygross har ju börjat med att man kan trycka på klarna på betalskärmen om man scannar, det är ju bara ohyfs mot människor som är svaga för att betala sen.
Fniss källa från en svensk region Eller ett Landsting. Ujuj där har vi sanningenMagnus Filip skrev:Källa, referens????
Inte Wiki eller Tabloid eller någon internetartikel.
utan landsting, region, region, Svensk myndighet eller liknande.
Jag kan ha fel, men att kräksjuka smittar via pengar verkar inte så troligt. Nu menar jag inte att man har spytt på sedel nyss och betalar med den spyig. Utan en vanlig torr sedel.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Vilken är din dogm då?Andreas_Hansson skrev:
Har inte skrivit det, det är du som skriver "sanningen"för att överdriva, som mina barn brukar göra också. Om du är ett barn fattar jag.
För att den sjukvårdspolitik som en gång har valts i Sverige får inte vara en dogm utan behöver kunna omprövas när nya erfarenheter tillkommit. Det finns ingen sanning därav. Enbart den mest trovärdiga kanalen.
Vetenskaplig sammanfattning av litteraturen från 2014, smittrisk via kontanter existerande:Magnus Filip skrev:Källa, referens????
Inte Wiki eller Tabloid eller någon internetartikel.
utan landsting, region, region, Svensk myndighet eller liknande.
Jag kan ha fel, men att kräksjuka smittar via pengar verkar inte så troligt. Nu menar jag inte att man har spytt på sedel nyss och betalar med den spyig. Utan en vanlig torr sedel.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24571076/
COVID har övervägts och spridningsrisken för detta luftburna virus via kontanter är låg:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34337354/
Calicivirus är mycket mer stabila med sitt proteinhölje och vilket ökar risken några snäpp jämfört med många andra smittoämnen.
Be om ett kvitto från företaget du köpte varan/tjänsten av med specad moms? Det är ju ändå det du ska använda till bokföringen.Tord Rosenvang skrev:
Intressant. Det verifierar rätt bra vad jag trodde. Anders Malmgren undrade om jag finns på riktigt? Jag finns på riktigt.Claes Sörmland skrev:
Vetenskaplig sammanfattning av litteraturen från 2014, smittrisk via kontanter existerande:
[länk]
COVID har övervägts och spridningsrisken för detta luftburna virus via kontanter är låg:
[länk]
Calicivirus är mycket mer stabila med sitt proteinhölje och vilket ökar risken några snäpp jämfört med många andra smittoämnen.
Anders Malmgren finns också på riktigt fast i tabloidernas grepp. Rätt vanligt i Sverige. Tyvärr.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Åk till Indien eller Egypten och hantera lite kontanter utan att tvätta händerna, rapportera hur det gick. Nästan alla som åker till dessa länder blir magsjuka och kontanterna är stor del av problemet.Magnus Filip skrev:
Självfallet är det mindre risk i ett land som Sverige med bra hygien i övrigt. Det betyder inte att kontanter är fräscha och hantera ens i Sverige.
Men varför haka upp sig på ett problem? Det finns så många fler med kontanter.
Släpp kontanter. Kontanter är dött för att aldrig mer komma tillbaka. Generationer växer upp utan kontanter och de ses som problem bland yngre-medelålders. Många yngre vet nog inte ens hur man använder kontanter, det kräver viss träning för att lyckas plocka fram rätt sedlar och mynt på några sekunder. Ungefär som att många yngre inte kan klockan i uttryckets traditionella mening. Man kan känna vad man vill inför det men den nära framtiden är Klarna och inte kontanter.
Jag har missbildade vader. När man körde mc så är ju alla skinnställ sydda efter italienska dvärgar.M Myckling skrev:
Jag har i normala fall 45 i skostorlek, i sportstövel har jag 48-50.
H&m är nog majoriteten av svenskar missbildade, iallafall män.