P
T tanaris skrev:
Ajdå, då brädar han mig. Jag har bara jobbat med det i drygt 26...

Men oavsett vilket lär utvecklingen gå i en helt annan riktning än bakåt, så det är nog bara att vänja sig.
mycket möjligt..
Men varför ska jag gå i fronten för detta.. när det finns lättlurade idioter som gladeligen kliver på fiendens minor....?

Är man lite naiv och på jakt efter tekniska prylar så bränner man fingrarna.... Eller ger gamar chans att gama på andra...

T
Myrstacken Myrstacken skrev:
Var på en kurs för ganska längesedan för KNX och där träffade vi en högre chef som jobbade för google och vi frågade honom om han hade hade google home hemma eller en Alexa tex... När han svarade nej på det.
Då kände många av oss att nja dessa system är nog inte så säkra när det gäller integritet...
Sa han det?

T tanaris skrev:
Men det gör de ju inte. Jag får massor av påminnelser i brevlådan.
Om du får massor av påminnelser så kanske du inte borde handla på kredit?

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Om du får massor av påminnelser så kanske du inte borde handla på kredit?
Det jag borde göra är att aktivera månadsfaktura. Då får man max 12 per år :)

Nåja, massor kanske är fel ord. Men eftersom det är tråkigt att betala räkningar och de allra flesta förfaller i slutet av månaden missar jag en del av de andra. Då är det ju himla fiffigt att det finns en tjänst som påminner mig, för ett högst överkomligt pris.

Myrstacken
T tanaris skrev:
Sa han det?
ja

• Gilla
1
  • Laddar…
Myrstacken
T tanaris skrev:
Det jag borde göra är att aktivera månadsfaktura. Då får man max 12 per år :)

Nåja, massor kanske är fel ord. Men eftersom det är tråkigt att betala räkningar och de allra flesta förfaller i slutet av månaden missar jag en del av de andra. Då är det ju himla fiffigt att det finns en tjänst som påminner mig, för ett högst överkomligt pris.
Aldrig använt klarna vet iknappt vad det är :geek::surprised::rofl:

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
T
ja
Vore intressant att höra hur han uttryckte sig. Och vad han var chef för.

P
Aldrig använt klarna vet iknappt vad det är :geek::surprised::rofl:
Va glad för det.. far är 75 år och har varken dator eller smart telefon...
Ingen internet bank eller bankid... kul för honom att se några jävla digitala fakturor..
Och klarna vill sällan skicka ut pappersfaktura...

J
T tanaris skrev:
Vore intressant att höra hur han uttryckte sig. Och vad han var chef för.
Googles hålkortsavdelning mest troligt. :)

• Haha
tanaris
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
Va glad för det.. far är 75 år och har varken dator eller smart telefon...
Ingen internet bank eller bankid... kul för honom att se några jävla digitala fakturor..
Och klarna vill sällan skicka ut pappersfaktura...
Går det ens att leva så? Min farsa är 80 och kör både smartphone och betalar räkningar på datorn, men han envisas med att skriva ut allt och sätta in i pärmar med flikar och ställa i en hylla med nån slags komplett privat bokföring sen 70-talet. Jag har gett upp och betalar allt papperskvittolöst med google pay och mobilen. Säkert blir jag lurad på ica ibland, det blev jag med papperskvitto - då ögnade jag oftast igenom kvittot när jag packat allt. Men oftast orkade jag ändå inte bråka om några kronor.

Likförbannat gillar jag inte klarna pga deras historia. Men jag ogillar dem inte nog mycket för att undvika dem. Om de blåser mig så jag får betalningsanmärkning så kanske jag skiter i dem, men nu får det kvitta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag betalar som jag alltid gjort.
faktura eller kontant
I fysiska butiker går det tydligen bra att handla på kredit, men inte via onlinebutiker?

Har du kort hos någon av drivmedelsbolagen där du får månadsfaktura?

Vilka är kreditgivarna för de olika fakturorna du får?

P
Demmpa Demmpa skrev:
I fysiska butiker går det tydligen bra att handla på kredit, men inte via onlinebutiker?

Har du kort hos någon av drivmedelsbolagen där du får månadsfaktura?

Vilka är kreditgivarna för de olika fakturorna du får?
näpp inga kreditkort.
Bara ett vanligt bankomatkort.
Inga kreditgivare mer än själva handlaren själv. typ knåda sport, i närheten av Edsbyn.
ljusdals motor m, fl.. inga av dessa använder sig av lånehajar...

P
J JohanLun skrev:
Går det ens att leva så? Min farsa är 80 och kör både smartphone och betalar räkningar på datorn, men han envisas med att skriva ut allt och sätta in i pärmar med flikar och ställa i en hylla med nån slags komplett privat bokföring sen 70-talet. Jag har gett upp och betalar allt papperskvittolöst med google pay och mobilen. Säkert blir jag lurad på ica ibland, det blev jag med papperskvitto - då ögnade jag oftast igenom kvittot när jag packat allt. Men oftast orkade jag ändå inte bråka om några kronor.

Likförbannat gillar jag inte klarna pga deras historia. Men jag ogillar dem inte nog mycket för att undvika dem. Om de blåser mig så jag får betalningsanmärkning så kanske jag skiter i dem, men nu får det kvitta.
Är du verkligen inte lite dum nu?
klart som fan det går att leva så.. Men inte för stadsfolk... Men för landsbygdens härliga människor går det utmärkt... som är vana vid att internet försvinner i veckor eller liknande.

att man tycker saker är smidigt och enkelt betyder inte att det är enda eller det rätta sättet att agera på... tvärtom.... enkelhet... smidighet kan leda till genvägar och problem...

J
Maskintok skrev:
Är du verkligen inte lite dum nu?
klart som fan det går att leva så.. Men inte för stadsfolk... Men för landsbygdens härliga människor går det utmärkt... som är vana vid att internet försvinner i veckor eller liknande.

att man tycker saker är smidigt och enkelt betyder inte att det är enda eller det rätta sättet att agera på... tvärtom.... enkelhet... smidighet kan leda till genvägar och problem...
Jo, men går det fortfarande att skicka in vaddenuhette girokuvärt med sina pappersavier? Finns det bankkontor med små bås med fastkedjade pennor där man står och signerar räkningar? Jag trodde faktiskt de var borta. Jag har faktiskt funderat på hur äldre utan smartphone gör, men antog de fick skaffa det eller be någon annan hjälpa till. Altså, mina föräldrar är ju rätt gamla men de har ju ändå använt dator sen 80-talet. Nu var vi nog ovanligt tidiga, jag spelade sänka skepp på 75 baudsmodem mot farsans jobbs stordator via en terminal på 70-talet. Men jag tänker att hos alla mina vänner stod en dator ungefär 1990. Så man har ändå haft 30 år att lära/anpassa sig?

P
J JohanLun skrev:
Jo, men går det fortfarande att skicka in vaddenuhette girokuvärt med sina pappersavier? Finns det bankkontor med små bås med fastkedjade pennor där man står och signerar räkningar? Jag trodde faktiskt de var borta. Jag har faktiskt funderat på hur äldre utan smartphone gör, men antog de fick skaffa det eller be någon annan hjälpa till. Altså, mina föräldrar är ju rätt gamla men de har ju ändå använt dator sen 80-talet. Nu var vi nog ovanligt tidiga, jag spelade sänka skepp på 75 baudsmodem mot farsans jobbs stordator via en terminal på 70-talet. Men jag tänker att hos alla mina vänner stod en dator ungefär 1990. Så man har ändå haft 30 år att lära/anpassa sig?
Jo då vi har fortfarande ett lokalt bankkontor.
Men annars kan man ju skicka in avierna med bankgiroblanketter.. gjorde jag tidigare innan det blev för dyrt för den tjänsten..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.