F
Nissens Nissens skrev:
Man slipper bry sig om allt vad Klarna och deras appar heter.

De ytterst få gångerna någon vara inte kommer så får man registrera hos kreditkortsleverantören att man vill ha återbetalning.
Endast då behöver man göra något, däremellan behöver man inte ägna en enda sekund åt något som har med Klarna att göra.
ok, du vet att det går att logga in på Klarna utan app med?

Jag har köpt en del från Wish under pandemin och 2 gånger har leveranstiden varit så lång att jag inte behövde betala öht.

Hur var det nu, är det mer eller mindre insats att regga hos kreditkortgivaren? Frågan var retorisk, jag har gjort det med. Faktum är att det tar dig en hel del tid och flera kontakter att lösa det.

Om Klarna börjar skicka e-fakturor så dödar dom sin egen affärside ganska snabbt. Klarna är, och kommer alltid att vara, ett företag som lever på påminnelseavgifter.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
T Tostarp skrev:
Har som sagt inte använt Klarna på typ två år, men blev intvingad till dom i Juni pga av något avtal som min dagstidning tydligen ingått i. Mycket riktigt använder dom exakt samma modus operandi som när jag lämnade dom. Dvs första fakturan jag får är en påminnelsefaktura. När jag ringer till Klarna så säger dom att dom skickat ut första fakturan. Men det har dom inte då jag tömmer min brevlåda själv. Dvs Klarna har EXAKT samma affärsmetod som innan. Jag har nu sagt till min dagstidning att om dom inte fixar en annan betallösning så hoppar jag av.
jag är förhållandevis övertygad om att din dagstidning kommer att skita fullständigt i vad du tycker.

Har du provat att logga in på Klarna och se om du hittar din faktura där?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
T Tostarp skrev:
Om Klarna börjar skicka e-fakturor så dödar dom sin egen affärside ganska snabbt. Klarna är, och kommer alltid att vara, ett företag som lever på påminnelseavgifter.
Att tro att ett företag skulle skita i att skicka fakturan och skicka påminnelse direkt är en obehagligt obegåvad inställning. Du tror inte det är så enkelt att du helt enkelt är slarvig och saknar rutiner? Prova att kolla din mail, jag är rätt säker på att du hittar det du behöver från Klarna för att logga in. Där hittar du allt du behöver, perfekt för slarviga människor.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur var det nu, är det mer eller mindre insats att regga hos kreditkortgivaren?
Fast det var väl inte en tävling i färst knapptryckningar?

(Jag har f.ö. kortet i telefonen så det är väl 1 knapptryckning tror jag)

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T
T Tostarp skrev:
Måste vara därför de gör så mycket för att man ska undvika att betala för sent, då...

F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast det var väl inte en tävling i färst knapptryckningar?

(Jag har f.ö. kortet i telefonen så det är väl 1 knapptryckning tror jag)
Jag har också mitt kort i telefonen och det är inte en knapptryckning för att claima tillbaka pengar vilket var det det handlade om här. Och i Klarnas fall så behöver jag inte ens betala innan jag fått varan. När varan kommer så har jag i princip 14 dagar betalningstid. Med kortbetalning så har du först betalat och skall sen claima tillbaks pengrna. Min tid är viktig för mig och du kan inte få nån att tro att det är direkt en knapptryckning att lösa. Så BULL SHIT säger jag.

Man kan tycka vad man vill om att folk missar betala fakturor. Men om företaget "missar" skicka ut påminnelser så är det inte ett seriöst företag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och i Klarnas fall så behöver jag inte ens betala innan jag fått varan.
Det är ju jobbigt att skjuta på ett rörligt mål... Mitt problem är som sagt inte att jag beställer en massa saker som inte dyker upp, eller hur många knapptryckningar som krävs för att beställa något.

Jag vill inte vara Klarnas kund. Punkt. Butiken får vara det om de vill. Inte jag.

Det funkar jättebra för alla konkurrerande betallösningar jag använt, jag har aldrig behövt skapa ett Bambora-konto eller ladda ner någon Payson-app.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tostarp skrev:
Iom att de även startat ett eget inkassobolag så ligger det nära till hands att misstänka att de gärna ser att folk inte betalar i tid, t.o.m underlättar det såpass mycket som det går utan att få allt för mycket kritik.
Det handlar naturligtvis om att förse sig själva med affärer.
Och det var ju det som en av grundarna råkade säga när han inte tänkte sig för, när han glömde att han inte pratade med investerare och andra intressenter i bolaget.

Men inkassobolaget finns ju kvar, och behöver få material att tjäna pengar på, även om ägarna av Klarna idag har blivit smartare och inte låter munnen gå igång innan hjärnan.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Iom att de även startat ett eget inkassobolag så ligger det nära till hands att misstänka att de gärna ser att folk inte betalar i tid, t.o.m underlättar det såpass mycket som det går utan att få allt för mycket kritik.
Det handlar naturligtvis om att förse sig själva med affärer.
Och det var ju det som en av grundarna råkade säga när han inte tänkte sig för, när han glömde att han inte pratade med investerare och andra intressenter i bolaget.

Men inkassobolaget finns ju kvar, och behöver få material att tjäna pengar på, även om ägarna av Klarna idag har blivit smartare och inte låter munnen gå igång innan hjärnan.
Sant. Men om du höjer blicken och ser dig om och tittar på andra betalningslösningar så är det mer regel än undantag att man driver sin egen inkasso. Siba koncernen med gamla Siba, NetOnNet och ComputerCity har ju tom gått då långt att dom har försäljningen, finansieringen och inkasso inom familjen. Tror tom dom tjänsr mer på finansiering och inkasso än på att kränga TVcapparater.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det funkar jättebra för alla konkurrerande betallösningar jag använt, jag har aldrig behövt skapa ett Bambora-konto eller ladda ner någon Payson-app.
Några enstaka gånger har jag ehandlat på något ställe där det går att swisha, och med ett absolut minimum av annat krångel, har varit helt perfekt för mindre sällan eller engångsköp, för belopp som man känner att man kan riskera.

Och då har det varit så förnämligt att jag lagt det jag vill ha i korgen, gått till utcheckning, valt swish, knappat in en adress som jag vill få det skickat till.

Men HELT perfekt.
Ingen kontoregistrering, minimalt med uppgifter, knappt något som kan sparas om mig, inte hålla på med betalkort och nummer och mata in och vara orolig över i vilka smäckiga databaser det kommer sparas i.
Köp - leveransadress - swish, och så är sakerna på väg - perfekt.

Nu beställde jag häromdagen en litet 169-kronors batteri från batteriexperten.
Så till min glädje en swish-logga.
Hittade inte något swish som alternativ, provade att gå in i länken som ledde till Klarna-träsket.
Japp, där fanns swish.
Nåja, fast det tar emot, så tänkte jag att jag provar i alla fall.
Och det gick bra tills de plötsligt ville ha personnummer - då avbröt jag.
Jag hatar när man ske ge massor med fler uppgifter om en än vad som behövs för affären i fråga.

Fast iofs, skulle jag kanske fullföljt ändå, och sen gett Klarna en bredsida i kraft av GDPR... :rofl:

https://www.resume.se/alla-nyheter/nyheter/vi-begarde-ut-var-data-mottes-av-gdpr-haveri/
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ta-del-av-dina-personuppgifter/

T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan tycka vad man vill om att folk missar betala fakturor. Men om företaget "missar" skicka ut påminnelser så är det inte ett seriöst företag.
Men det gör de ju inte. Jag får massor av påminnelser i brevlådan.

T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vill inte vara Klarnas kund. Punkt. Butiken får vara det om de vill. Inte jag.
Det behöver du inte heller vara. Det är helt frivilligt att handla saker.

Mikael_L
F fsn skrev:
Sant. Men om du höjer blicken och ser dig om och tittar på andra betalningslösningar så är det mer regel än undantag att man driver sin egen inkasso. Siba koncernen med gamla Siba, NetOnNet och ComputerCity har ju tom gått då långt att dom har försäljningen, finansieringen och inkasso inom familjen. Tror tom dom tjänsr mer på finansiering och inkasso än på att kränga TVcapparater.
Ja det är väl så. Men där märker jag inte av det, då jag alltid cashar vid kassadisken.

Jo det var nog länge sedan elektronikladorna tjänade sina pengar på produkterna, utan det är väl i produktförsäkringar och betalningsupplägg de tar in pengarna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.