139 413 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Jag undviker Klarna så långt det är möjligt, och måste det gå genom dem gör jag alltid direktbetalning.Guzzi skrev:
Det är svårt att klicka på aktuell betalning med tanke på att det finns inget att klicka på.
Jag får väl höra av mig till Bilprovningen, eller så tar jag det privat. Jag tänkte bara att det är så många i den här tråden som pratar sig varma för hur bra Klarna fungerar så att jag, som själv försöker ha så lite att göra med Klarna som möjligt, kunde få lära mig hur det funkar?
Och varför är det tomt under de här flikarna? Skulle gissa på att jag kanske snittar på ett par betalningar i veckan i alla fall hos leverantörer som har Klarna som betaltjänst? Och nästan ännu konstigare, varför finns apoteken där och ett par andra firmor? Mer logiskt vore det väl om det var helt tomt?
Det är obegripligt att de inte kan skicka e-faktura, utan envisas med att använda andra vägar vilket ökar risken för att man missar deras fakturor. Man misstänker nästan att det är en del i deras affärsmodell, så att de kan tjäna extra pengar på förseningsavgifter…
Missar du dom i appen?Nissens skrev:
Jag undviker Klarna så långt det är möjligt, och måste det gå genom dem gör jag alltid direktbetalning.
Det är obegripligt att de inte kan skicka e-faktura, utan envisas med att använda andra vägar vilket ökar risken för att man missar deras fakturor. Man misstänker nästan att det är en del i deras affärsmodell, så att de kan tjäna extra pengar på förseningsavgifter…
Eller har du inte plats för ännu en app i telefonen, som jag antar är av smart-modell iom. år 2021.
FredrikR skrev:
Kanske för att man vill ha alla sina efakturor sammlade på ett ställe... och om jag vill ha de i min bank, varför i h-e ska Klarna obstruera och kräva att man ska använda sig av en tjänst man inte vill ha?
Jag har ALLA andra räkningar på efaktura. Det finns ett system som 99,5% av alla som skickar fakturor använder, även myndigheter och kommuner. Det finns ingen anledning att ha en mängd appar från olika leverantörerFredrikR skrev:
Så för att hålla det enkelt kör jag med direktbetalning om Klarna är inblandat. I värsta fall använder jag kreditkort, och räkningen för kreditkortet kommer på efaktura. Superenkelt och superbra, inga appar eller epost att leta runt bland för att hitta räkningar, bara att gå in på banken och betala det som ligger där.
Jag missar inga Klarna fakturor, det var det argumentet jag kommenterade.M MrDizzy skrev:
Dom syns i appen, och påminnelse kommer 2-3 dagar innan dom förfaller. Plättlätt!
Om alla räkningar hade gått genom Klarna så hade det ju varit bra, men så är det ju inte, och så kommerdet aldrig att bli.FredrikR skrev:
Hur många appar letar du runt bland varje månad för att betala räkningarna?
Nej det är drygt med lite ansvar, tänk när allt kom i pappersform...Nissens skrev:
Jag har ALLA andra räkningar på efaktura. Det finns ett system som 99,5% av alla som skickar fakturor använder, även myndigheter och kommuner. Det finns ingen anledning att ha en mängd appar från olika leverantörer
Så för att hålla det enkelt kör jag med direktbetalning om Klarna är inblandat. I värsta fall använder jag kreditkort, och räkningen för kreditkortet kommer på efaktura. Superenkelt och superbra, inga appar eller epost att leta runt bland för att hitta räkningar, bara att gå in på banken och betala det som ligger där.![]()
Fast visst råkade man lägga räkningen på fel ställe så..
Det är inte så mycket letande, ofta vet jag vad jag handlat under månaden.Nissens skrev:
Men jag skulle säga 2-3 plus bankappen.
Klarna står för 90% av appräkningarna skulle jag uppskatta det till.
Nu ska jag ut och lasta skräp på vagnen, ha en trevlig, solig dag!
Ja, det hände förr att någon räkning råkade hamna i pappersåtervinningen eller aldrig kom fram alls. Men på den tiden skickade de påminnelser utan att lägga på extra avgift direkt.FredrikR skrev:
Jag råkade en gång ut för innan Klarna hade någon app att en räkning missades av mig i ett email. Direkt kom ett brev från klarna med dröjsmålsavgift pålagd, samt ett hot om inkasso. Riktigt otrevligt faktiskt.
Där och då bestämde jag mig. ALDRIG mer skall klarna få skicka en räkning till mig. De har inte mitt förtroende helt enkelt.
Det enda som skulle få mig att ändra på det är att Klarna gör som resten av samhället, använder efaktura. Men då missar de nog intäkter från alla dröjsmålsavgifterna som uteblir.
Redigerat:
Det verkar som om folk har olika tröskel för vad som är bekvämt och praktiskt. Själv vill jag betala direkt och få ett kvitto direkt och aldrig mer ägna köpet en tanke. Andra har inte alls något emot att lägga tid på att kolla appar, hålla koll på fakturor och ringa kundtjänster.Guzzi skrev:
Det är svårt att klicka på aktuell betalning med tanke på att det finns inget att klicka på.
Jag får väl höra av mig till Bilprovningen, eller så tar jag det privat. Jag tänkte bara att det är så många i den här tråden som pratar sig varma för hur bra Klarna fungerar så att jag, som själv försöker ha så lite att göra med Klarna som möjligt, kunde få lära mig hur det funkar?
Och varför är det tomt under de här flikarna? Skulle gissa på att jag kanske snittar på ett par betalningar i veckan i alla fall hos leverantörer som har Klarna som betaltjänst? Och nästan ännu konstigare, varför finns apoteken där och ett par andra firmor? Mer logiskt vore det väl om det var helt tomt?
Du har inte någon scriptblockerare eller annat tillägg i browsern som kanske stoppar det som annars skulle synas där.Guzzi skrev:
Det är ju typisk hur det blir för mig som kör med scriptblockerare, att allt innehåll på många sidor inte kommer upp förrän jag tillåter vissa script köras.
I övrigt är jag på samma linje som dig, bara något mer extrem, jag handlar aldrig genom klarna, sajter som har det som enda betalningsalternativ skippar jag helt.
Tråkigt nog så är det rätt vanligt att andra alternativ än klarna är lite undangömda, så man ska hålla på och leta.
Och ytterligare tråkigt är att ibland fastän jag valt annat betalalternativ så får jag inga som helst pappersverifikat eller epostade verifikat, utan blir hänvisad till någon funktion hos klarna för detta, en länk i ett epost, t.ex.
Det får mig att ruttna lite.
https://www.svd.se/klarnas-strategi-vacker-starka-reaktionerNissens skrev:
Nu är det där rätt gammalt.
Men jag tror ändå det hela tiden lite genomsyrat Klarnas affärsidé, att man vill tjäna pengar på folks glömska och slarv, och det har också sagts från olika håll att det verkar som att klarna nästan försöker skicka fakturor och påminnelser fel, t.ex. till gamla adresser osv.
Och det lär ju också vara anledningen till att de har ett eget inkassobolag, tänkte de och trodde de att det helst skulle vara ett fåtal som behövde påminnelser och inkasso skulle det väl valt att köpa in just den tjänsten, nu startade de inkasso samtidigt som det övriga.
Nåväl, jag drar inte alltför höga växlar över detta, dvs har inte bestämt mig för att det är sant, iaf inte allt.
Men klagomålen har dock varit väl så många och högljudda, alltför många artiklar i pressen och ingripanden från myndigheter så jag kan nog sluta mig till .. "ingen rök utan eld", typ.
Så jag själv väljer aktivt att inte ha något med Klarna att göra.
Men jag tror ändå det hela tiden lite genomsyrat Klarnas affärsidé, att man vill tjäna pengar på folks glömska och slarv, och det har också sagts från olika håll att det verkar som att klarna nästan försöker skicka fakturor och påminnelser fel, t.ex. till gamla adresser osv.
Och det lär ju också vara anledningen till att de har ett eget inkassobolag, tänkte de och trodde de att det helst skulle vara ett fåtal som behövde påminnelser och inkasso skulle det väl valt att köpa in just den tjänsten, nu startade de inkasso samtidigt som det övriga.
Nåväl, jag drar inte alltför höga växlar över detta, dvs har inte bestämt mig för att det är sant, iaf inte allt.
Men klagomålen har dock varit väl så många och högljudda, alltför många artiklar i pressen och ingripanden från myndigheter så jag kan nog sluta mig till .. "ingen rök utan eld", typ.
Så jag själv väljer aktivt att inte ha något med Klarna att göra.