Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Hej
Skall bygga altan.
Den skall byggas på berg och jag behöver borra för att få fast fästena som är tillverkade av 16mm armeringsjärn.
Då tror jag det är lämpligt med 18mm hål som jag sen fäster fästena med sluring.
Hade jag haft en 18mm borr hade jag kunnat prova själv.
Men jag kanske måste gå på en fetare maskin direkt.
Vilken i så fall, förslag?
Skall bygga altan.
Den skall byggas på berg och jag behöver borra för att få fast fästena som är tillverkade av 16mm armeringsjärn.
Då tror jag det är lämpligt med 18mm hål som jag sen fäster fästena med sluring.
Hade jag haft en 18mm borr hade jag kunnat prova själv.
Men jag kanske måste gå på en fetare maskin direkt.
Vilken i så fall, förslag?
Nej, den håller för tunnt. Dessutom tror jag att 18 borrar har SDS-max fäste. Te 12an har den mindre chuken.
Att borra i berg brukar slita hårt på borrkontot (om du inte kan "låna"på jobbet).
Att hyra en bergborr kan löna sig på ekonomiskt och fysiskt.
Lycka till.
Att borra i berg brukar slita hårt på borrkontot (om du inte kan "låna"på jobbet).
Att hyra en bergborr kan löna sig på ekonomiskt och fysiskt.
Lycka till.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Bra, då spar jag tid där.
Bara handla så jag har, det lär inte vara sista gången jag använder en större maskin.
Bara handla så jag har, det lär inte vara sista gången jag använder en större maskin.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
20mm t om.Workingclasshero skrev:
Använde mig av deras borr. Men kan tyvärr ej hitta dem nu. Kanske ej finns kvar i sortimentet.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Köpte mig en 18mm borr med 4 skär, och min maskin klarade av 50mm på 3:43.
Det är lite dålig avverkning om man vill behålla känseln i fingrarna.
Det är inte så högt i ena änden så där får jag inte plats att gjuta, och i andra änden är det brant stup så där är det pyssligt att gjuta.....
Måste leta en bättre maskin, eller hyra en fet maskin.
Det är inte så högt i ena änden så där får jag inte plats att gjuta, och i andra änden är det brant stup så där är det pyssligt att gjuta.....
En bra maskin gör underverk!Workingclasshero skrev:
Köpte mig en 18mm borr med 4 skär, och min maskin klarade av 50mm på 3:43.