Hej,

Jag är i färd med att bygga en liten toalett och kommer att använda 15 mm PEX för vattnet in i rummet. Planen är att använda en c-c 40 väggbricka (komplett med klämringskoppling för PEX) och sedan gå över på 12 mm kopparrör i rummet.

Både väggbricka och klämringskoppling (1/2" till 12 mm Cu) är inköpta men jag upptäckte att dessa två inte passar då innerdiametern på den senare är mindre än ytterdiametern på klämringskopplingen i väggbrickan. Vad för slags övergång ska man ha?

Den aktuella väggbrickan har RSK-Nr 8531862. Monteringsanvisning (sid 2): http://www.trio-perfekta.se/wp-content/uploads/2014/03/151781_3.pdf

• Närbild av en väggbricka med klämringskoppling avsedd för PEX-rörmontering, inköpt för toalettbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en c-c 40 väggbricka och klämringskoppling, med fokus på de inkompatibla delarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Den där kopplingssatsen som kom med väggbrickan är avsedd att passa i en klämringskoppling för 15mm kopparrör. Ta bort klämringen och muttern så passar kopplingssatsen. Du behöver alltså en klämringsvinkelkoppling för 15mm kopparrör och en reducering 15-12mm för kopparrör per anslutning. Givetvis ska allt vara av samma fabrikat för att säkerställa att det passar ihop.

(Om du mot förmodan hittar en klämringsvinkelkoppling med en 12mm anslutning och en 15mm anslutning så fungerar givetvis även det.)

• Gilla
Magnus_78
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Den där kopplingssatsen som kom med väggbrickan är avsedd att passa i en klämringskoppling för 15mm kopparrör. Ta bort klämringen och muttern så passar kopplingssatsen. Du behöver alltså en klämringsvinkelkoppling för 15mm kopparrör och en reducering 15-12mm för kopparrör per anslutning. Givetvis ska allt vara av samma fabrikat för att säkerställa att det passar ihop.

(Om du mot förmodan hittar en klämringsvinkelkoppling med en 12mm anslutning och en 15mm anslutning så fungerar givetvis även det.)
Aha, det låter ju rimligt! Jag antar att o-ringen tätar mot insidan i klämringskopplingen.

Tack för snabbt svar!

Redigerat:
Krilleman
Jag gillar inte Trios väggbrickor. Installationsanvisningen är lite luddig.

Vilken tillverkare på koppling ska man använda? Trio tillverkar inga klämringskopplingar.

Jämför trios monteringsanvisningar med Vatettes motsvarighet:

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf

Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar inte Trios väggbrickor. Installationsanvisningen är lite luddig.

Vilken tillverkare på koppling ska man använda? Trio tillverkar inga klämringskopplingar.

Jämför trios monteringsanvisningar med Vatettes motsvarighet:

[länk]
Ja, det var/är högst oklart och svårt att se innan man brutit förpackningen. Jag tänkte testa med Vatettes vinklade klämringskopplingar och be en bön till VVS-gudarna.

EDIT: Hittade nu en bättre bild (sista bilden) på Bauhaus hemsida: https://www.bauhaus.se/vaggbricka-dubbel-pex-15xr15.html

Handlade dock på Hornbach som tog nästan halva pengen :)

Redigerat:
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Dock så har du gjort fel när du valt Vatette i Trios bricka. Trio kanske tycker att deras prylar passar till "allt". Men det tycker inte Vatette.

[länk]

[bild]
Du har en poäng. Tur kanske att jag ska ha nödbrunn i golvet då :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.