hej.
behöver snabba korrekta svar från ngn som kan !! Vi måste klamra upp avloppsslangen till diskmaskinen i köket.Finns det ngn bild på vad man ska använda för att klamra upp det så man inte får nedslag på besiktning som ska göras ?

Samma sak m tvättmaskinen och slang från torktumlare.
de står i en tvättpelare bredvid ho från 70-talet i tvättstugan. de båda slangarna ligger som lagda i diskhon ( de har en sån plastböj som de är inträdda om ni förstår hur jag menar så vattnet hamnar där det ska i hon.
men tydligen måste även detta klamras på ngt sätt... räcker det om jag tar tex buntband eller liknande ( förklara gärna med bilder) och binder upp det mot vattenkran en ?

har överlåtesebesiktning på måndag och vet att det måste göras... vet bar inte hur....
är jättetacksam för er hjälp // MVH / Mamita74

Jag tejpade runt själva avloppsslangen (förhindra nötning) och använde sedan klamsvep som jag skruvade i bakväggen. Rätt eller fel, vad vet jag. Skulle bara fästas på bästa sätt enligt besiktningsmannen. Tänkte använda gummiklämma, men hade ingen hemma som passade.
402371-jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Till tvätten funkar buntband
Det viktiga är att inte slangen kan slita sig så att vatten kommer utan för slasken

electroluxaren skrev:
Till tvätten funkar buntband
Det viktiga är att inte slangen kan slita sig så att vatten kommer utan för slasken
är min lösning ok då?

Har du inte en sådan här slanghållare som syns nederst mitt på bilden?
Den håller översta punkten på avloppsslangen, och fästs med en skruv.
Det borde räcka! Och slangen måste ju vara så lös att maskinen kan dras fram.
450330.jpg

https://www.jula.se/avloppsslang-450330

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Mamita74!

Redigerat:
hej KnockOnWood, jo det har jag men jag har ingenstans att skruva fast den.
Skruvar jag den mot väggen så rinner det på golvet... knasig konstruktion.. får fnula på en lösning :-)

och tack föresten :-) MKT bra forum :-)

Mamita74 skrev:
...Skruvar jag den mot väggen så rinner det på golvet..
Det låter lite märkligt!
Du vet väl att alla här älskar foton?

Den borde ju kunna skruvas i vad som helst, ev med en liten metallbygel imellan.
Eller sätt upp en brädbit under köks-/tvättbänken så du har något att skruva i.

Hur som helst, lycka till med besiktningen!

P
Besiktnings personen vill bara att slangarna är förankrade
Antingen i väggen eller i tratten

Gammal tråd, men kan inte låta bli att reflektera.
Om slangen är fixerad med fastskruvad "tvångsbygel", eller hänger löst i bygeln över en tvättho eller liknande, saknar nog betydelse. Det viktiga är att avloppsvattnet hamnar i avloppet, och bara där.
Under min barndom på 60-talet, min ungdom på 70-talet och hela tiden fram till att mitt föräldrahem såldes år 2016, har avloppet från tvättmaskinerna mynnat i en tvättho, med slangen i en löst hängande bygel över kanten.
När villan såldes genomfördes två olika s.k. jordabalksbesiktningar, en beställd av oss inför försäljningen, samt ytterligare en beställd av köparen. Ingen av de båda opartiska besiktningsmännen (SBR) anmärkte på avloppet från tvättmaskinen. Så långt tvättmaskiner.
Diskmaskiner är i regel fast installerade under bänk. I sådana fall finns säkert andra regler. En fristående diskmaskin kan däremot, i de få fall de förekommer, givetvis tömmas via slang med bygel, fritt hängande i vask eller motsvarande. Ingen kvalificerad besiktningsman lär ha några anmärkningar på det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.