110 524 läst ·
1 163 svar
111k läst
1,2k svar
Klagandet på el men inte släcka efter sig?
Om jag förstår Viktor rätt menar han att det i normalfallet är så att huvudanläggningen som ger både värme och el går för fullt hela tiden så här års (och typ vår och höst) men att det under dessa kalla tider toppas med mer ren värmeproduktion?
precis, kraftvärmeverk är dyrare (kr/MW) än en hetvattenpanna så man bygger oftast inte en sådan anläggning för att täcke det behov som uppstår 10 dagar om året.F fiskarn87 skrev:
men Karlstad energi är speciellt med så mycket kraftvärmeverk så högt upp i körordningen. Så de har kraftvärme även för de anläggningar som går sällan.
Tråkigt med "petimetrar"Viktor.J skrev:
Budskapet fördes fram var att grannkommunen rekommenderat att inte dra ner på värmeförbrukningen.
Fins ingen anledning att ifrågasätta detta. Huruvida kommunen gjort en bra eller dålig rekommendation får man diskutera med kommunen. Ingen av oss i detta forum har detaljkunskap om bakgrunden.
Jag har inte ifrågasatt påståendet att det är oklokt att dra ner på fjv-förbrukningen. Jag anser mig nog ha tillräckligt med kunskap om bakgrunden. Jag vet däremot inte om Karlstad energi verkligen påstår det som Anna skriver, med tanke på hennes informationsförvirring kan hon misstolkat. Därför hade det varit intressant att läsa artikeln. Menar Karlstad Energi att man ska inte minska på fjärrvärmeförbukningen för då blir elen i SE3 dyrare så är det fel och vilseledande information som skadar fjärrvärmen är ingen till gagn. Vilket jag utan tvekan kan ta upp med kontakter i bolaget.B Bernt Ö97 skrev:Tråkigt med "petimetrar"
Budskapet fördes fram var att grannkommunen rekommenderat att inte dra ner på värmeförbrukningen.
Fins ingen anledning att ifrågasätta detta. Huruvida kommunen gjort en bra eller dålig rekommendation får man diskutera med kommunen. Ingen av oss i detta forum har detaljkunskap om bakgrunden.
Redigerat:
Det är möjligt att det är så han menar, men så fungerar det alltså inte.F fiskarn87 skrev:
Ta kontakt med Karlstad energi och red ut detta.Viktor.J skrev:
Jag har inte ifrågasatt påståendet att det är oklokt att dra ner på fjv-förbrukningen. Jag anser mig nog ha tillräckligt med kunskap om bakgrunden. Jag vet däremot inte om Karlstad energi verkligen påstår det som Anna skriver, med tanke på hennes informationsförvirring kan hon misstolkat. Därför hade det varit intressant att läsa artikeln. Menar Karlstad Energi att man ska inte minska på fjärrvärmeförbukningen för då blir elen i SE3 dyrare så är det fel och vilseledande information som skadar fjärrvärmen är ingen till gagn. Vilket jag utan tvekan kan ta upp med kontakter i bolaget.
Fins ingen av oss i detta forum som har kunskap nog och befogenhet att styra Karlstad-energi.
Rapportera gärna i tråden sedan vad ni kom fram till.
Redigerat.
Jag missade att Anna_H på ett tydligt sätt har refererat till VD på Karlstad energi som tydligt förklarar avsikten från Karlstad energi.
Som sagt:
Red ut detta med ansvariga på Karlstad energi.
Återkom gärna med vad ni kom fram till.
Redigerat:
Jag skiljer på Fjärrvärmeverk som producerar el som bonus, men där fjärrvärmen är det primära (som i Karlstad) och Kraftvärmeverk, där elen är det primära och där fjärrvärme kan produceras som bonus. Fjärrvärmeverken (som självklart är en typ av kraftvärmeverk) går ju året runt, kunderna vill ju ha varmvatten även på sommaren, medan många kraftvärmeverk (som tex Karlshamnsverket) är byggda just för att täcka in toppar och står stilla större delen av tiden.Viktor.J skrev:
Otrevlig? Bara tillbaka.
Bara när någon hittar på att jag menar saker som jag inte sagt.
Och ja, ännu en gång, om bolagets fjärrvärmekunder sänker värmen för mycket så att mindre el produceras, så måste de köpa in mer el utifrån, vilket självklart är dyrare. Att det är priset inom SE3 jag pratar om har du hittat på själv, det står det inget om i artikeln eller i det jag skrivit.
I min värld:
Fjärrvärme: Central värmeproduktion på något sätt, ofta i form av kraftvärme eftersom det är ett effektivt sätt att ta vara på råvaran. Man måste inte göra någon el för att det ska va fjärrvärme.
Kraftvärme: Samtidig produktion av el och värme
Kondenskraft: "Vanlig" elproduktion, ex kol eller kärnkraft där ingen värme tas tillvara.
Fjärrvärme: Central värmeproduktion på något sätt, ofta i form av kraftvärme eftersom det är ett effektivt sätt att ta vara på råvaran. Man måste inte göra någon el för att det ska va fjärrvärme.
Kraftvärme: Samtidig produktion av el och värme
Kondenskraft: "Vanlig" elproduktion, ex kol eller kärnkraft där ingen värme tas tillvara.
Karlstad Energi griper efter halmstrån för att motivera sin rekommendation av att inte dra ner på fjärrvärme förbrukningen. Åter igen, rekommendationen är korrekt men motiveringen svag och delvis felaktig.Anna_H skrev:
Resten av diskussionen är bara löjlig. Det finns definitioner på olika anläggningstyper. Man kan liksom inte hitta på egna och tro man blir tagen på allvar.
Tack för diskussionen Anna, tror du får läsa på lite kring olik tekniker för att producera el och värme, hur fjärrvärmemarknaden fungerar, hur elmarknaden fungerar, hur handel med producerad och köpt el fungerar. Vill du ha tipps på specifika högskolekurser så kan jag rekommendera några som jag läst.Anna_H skrev:
Jag skiljer på Fjärrvärmeverk som producerar el som bonus, men där fjärrvärmen är det primära (som i Karlstad) och Kraftvärmeverk, där elen är det primära och där fjärrvärme kan produceras som bonus. Fjärrvärmeverken (som självklart är en typ av kraftvärmeverk) går ju året runt, kunderna vill ju ha varmvatten även på sommaren, medan många kraftvärmeverk (som tex Karlshamnsverket) är byggda just för att täcka in toppar och står stilla större delen av tiden.
Otrevlig? Bara tillbaka.
Bara när någon hittar på att jag menar saker som jag inte sagt.
Och ja, ännu en gång, om bolagets fjärrvärmekunder sänker värmen för mycket så att mindre el produceras, så måste de köpa in mer el utifrån, vilket självklart är dyrare. Att det är priset inom SE3 jag pratar om har du hittat på själv, det står det inget om i artikeln eller i det jag skrivit.
Ta det med Karlstad Energi som sagt.Viktor.J skrev:
Tack för diskussionen Anna, tror du får läsa på lite kring olik tekniker för att producera el och värme, hur fjärrvärmemarknaden fungerar, hur elmarknaden fungerar, hur handel med producerad och köpt el fungerar. Vill du ha tipps på specifika högskolekurser så kan jag rekommendera några som jag läst.