Hej,

Jag ska bygga ett utekök som jag vill kunna stänga till. Dvs, jag vill sätta en skiva framför arbetsbänken som blir ca 2,5m x 1,2m som ska gå att öppnas utåt och uppåt.
Jag tänker att jag behöver ett bra klaffbeslag för att få till detta. Är det någon som har rekomendation för klaffbeslag som tar lite mer tyngd och smidigt kan öppna och stänga en sådan lucka.

Tack på förhand!

C corasmus skrev:
Hej,

Jag ska bygga ett utekök som jag vill kunna stänga till. Dvs, jag vill sätta en skiva framför arbetsbänken som blir ca 2,5m x 1,2m som ska gå att öppnas utåt och uppåt.
Jag tänker att jag behöver ett bra klaffbeslag för att få till detta. Är det någon som har rekomendation för klaffbeslag som tar lite mer tyngd och smidigt kan öppna och stänga en sådan lucka.

Tack på förhand!
Vanliga gasfjädrar kan funka med vanliga gångjärn

• Gilla
corasmus
  • Laddar…
Ska luckan röra sig I två axlar? Utåt och sedan uppåt?

2,5 m skiva är tungt och blir också högt i uppfällt läge så säkerheten blir extra viktig.

Är det bara upp som skivan ska så är enklaste lösningen jag kommer på är att förlänga skivan med järn som går under där gångjärnen är fästa och i de järnen fästet man en motvikt. Det går ganska snabbt att räkna fram ett ungefärligt värde och se får man justera på plats.
Du behöver antagligen i alla fall några järn under den fällbara skivan så den som fixar dem kan enkelt göra förlängningen och någon typ av motvikt.
Det finns lagrade fästen för en axel som kan funka som dolt gångjärn.
Sen behövs bara ett lås av någon typ.

• Gilla
corasmus
  • Laddar…
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.