14 611 läst · 14 svar
15k läst
14 svar
Klätterställning till katt
Är det någon som byggt en egen klätterställning till katten/katterna?
Dom som finns att köpa på djuraffären är alla likadana och ser rangliga ut.
Jag vill ha en ställning som ser lite roligare och mer originell ut.
Med två katter som ska klättra och två små barn som gärna deltar så behövs lite stabilitet.
Har kollat runt på nätet, men hittar bara "standard" grejerna. En spånskivelåda, klädd med luddigt tyg och ett papprör inrullat i hamparep.
Vad har ni hittat på för era katter?
Dom som finns att köpa på djuraffären är alla likadana och ser rangliga ut.
Jag vill ha en ställning som ser lite roligare och mer originell ut.
Med två katter som ska klättra och två små barn som gärna deltar så behövs lite stabilitet.
Har kollat runt på nätet, men hittar bara "standard" grejerna. En spånskivelåda, klädd med luddigt tyg och ett papprör inrullat i hamparep.
Vad har ni hittat på för era katter?
Jag tog en gren modell större som jag förankrade i en bottenplatta som bestod av MDF klädd med tyg.
Grenen lindade jag med någon sorts rep, minns inte exakt, det var frun i huset som köpte det.
I botten så var grenen ca 20cm i diameter.
Grenen lindade jag med någon sorts rep, minns inte exakt, det var frun i huset som köpte det.
I botten så var grenen ca 20cm i diameter.
Har en gammal köksbänkskiva som ska få bli botten.
En gren var smart...
En gren var smart...
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Gjutrör för betong i papp använde jag och klädde med fleece.
I lägenheten hade jag ett avloppsrör med diameter 250 eller 300mm denna klädde jag med en grövre heltäckningsmatta och spännde fast mellan golv och tak, Den kompletterades sedan med en hylla högst upp där de kunde ligga.
Jag har beställt ett från http://shop.petfun.de/
Det är förmodligen omöjligt att hitta ett snyggt klätterträd men dessa är stabila och kuddarna/korgarna går att slänga in i tvättmaskinen.
Det är förmodligen omöjligt att hitta ett snyggt klätterträd men dessa är stabila och kuddarna/korgarna går att slänga in i tvättmaskinen.
Har ingen katt men undrar varför ni håller på och klär in grenar med rep. Vad jag vet klättrar katter i träd, iallafall klättrar våra grannars katter i alla möjliga träd. Varför inte bara kapa en liten ek eller dylikt och fästa i en rejäl platta. Och sedan en trädkoja eller kattholk. Till julen kan man ju spexa till det med lite tomtar som katten kan leka med
Jag har gjort ungefär så, har en tunn (ca 15 cm diameter) tallstam med en 400x400 platta av dubbelt furuhyllplan (limskruvat i kryss för att få stadga åt alla håll) uppe och nere. Lite kilar för att spänna på plats, och sedan är kilarna och stammen låsta på plats av vinklar. Har bytt ut stammen en gång efter barken blev väl tunn på vissa platser. Börjar bli dags igen, men funderar på att linda snöre runt så det blir lite klösvänligare istället för att byta ut. Har också katthyllor längs väggen som passar bra till att hoppa över till från längst upp i stammen.
Jag är lite nybörjarkattägare och har inte fixat någon klätterställning åt vårt skrälle ännu, men jag har fått för mig att det är fint som klösbräda åt katten, samtidigt som det skitar ner mindre med rep än om man hade haft en vanlig gren med bark(?)dsub skrev:Har ingen katt men undrar varför ni håller på och klär in grenar med rep. Vad jag vet klättrar katter i träd, iallafall klättrar våra grannars katter i alla möjliga träd. Varför inte bara kapa en liten ek eller dylikt och fästa i en rejäl platta. Och sedan en trädkoja eller kattholk. Till julen kan man ju spexa till det med lite tomtar som katten kan leka med
dsub skrev:Har ingen katt men undrar varför ni håller på och klär in grenar med rep. Vad jag vet klättrar katter i träd, iallafall klättrar våra grannars katter i alla möjliga träd. Varför inte bara kapa en liten ek eller dylikt och fästa i en rejäl platta. Och sedan en trädkoja eller kattholk. Till julen kan man ju spexa till det med lite tomtar som katten kan leka med
För att det inte skitar ner lika mycket som om de skulle klättra på enbart trädet. Samt att det inte slits lika fort.
Liknande trådar
-
Bygga ENORM låda till kattvind, placering av lådskenor
Inredning -
Fråga till sanerare gällande katturin som inte luktar
Övrigt husrelaterat -
Tyst med extern fläktmotor i kattvind kopplad till köksfläkten?
Ventilation -
Skorsten till kamin genom kattvinden
Tak & Vind -
Vilken gångjärn till lucka kattvind?
Tak & Vind