Hej!

Vintern närmar sig och jag kan inte längre bygga utomhus i de gamla trasorna och sneakers jag har haft på mig till nu. Jag söker sjyssta skor och lämplig tålig klädsel som håller mig varm utan att vara för osmidig att röra sig i.
Jag står mycket på kalla betonggolv och rör mig även i snålblåsten.

Var köper ni snickare och hobbysnickare era kläder och skor? Tycker det verkar relativt dyrt på den vanliga bygghandeln.

Tar gärna emot tips på skor/kängor och andra plagg som ni är nöjda med som funkar på vintern. Jag är rätt frusen av mig.

MVH Nicklas

Jula!

Jula!

Hornbach

R
Odd Molly alias lantmännen.

Bästa svaret

Min hovleverantör är Ullareds lantmän, märkeskläder till riktigt bra priser.

Klä dig enligt två- eller trelagersprincipen, då håller du dig varm.

Dina strumpor och underställ ska vara av ull eller merinoull. Ull värmer till skillnad mot andra material även när det är fuktigt av din svett.

Så nerifrån och upp:
Fötterna: Ullstrumpor och arbetskängor med spikskydd

Benen: Underställ merinoull och ett par slitstarka arbetsbyxor med försträrkning i cordura. Är det riktigt svinkallt så kan du ha ett par fleecebyxor som mellanlager.

Överkroppen: Underställströja av merinoull, eventuell fleecetröja eller fleecefodrad jacka.

Och viktigast av allt: En mössa och varmfodrade handskar.

Bra kläder kostar, men de håller länge så mycket längre att det blir inte dyrare i slutänden - dessutom är de funktionella och du slipper frysa.

Förslag på produkter:
https://www.hellyhansen.com/sv_se/hh-lifa-merino-crew-48316
https://www.hellyhansen.com/sv_se/hh-lifa-merino-pant-48320
https://www.ullaredlantman.se/arbetsjackor/skaljackor/helly-hansen-skaljacka-brugge-svart.html
Kopplar man i en Fleece i den så blir den som en fodrad jacka.

Arbetsbyxor är väldigt personligt vilken typ man gillar, en del vill ha hängslen - andra inte. En del vill ha verktygsbälte och inte en massa fickor på byxorna osv osv. Jag gillar blåkläder 1500-serie starkt.

https://www.ullaredlantman.se/arbetsskor/skyddskangor/vinterkanga-uvex-8402-s3.html

Ullstrumpor brukar gå att hitta för en 50-lapp lite var som helst.

https://www.ullaredlantman.se/arbetshandskar/vinterhandskar/varmfodrad-handske-guide-5010w.html

När man inte fryser så blir det så mycket roligare att snickra!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Dom här är bra. Jula
910283.jpg

Jula duger hemma om man använder dom sparsamt men inget man kan ha på ett bygge varje dag.

T twoody skrev:
Jula duger hemma om man använder dom sparsamt men inget man kan ha på ett bygge varje dag.
Jo dom jag visade ovan fungerar yrkesmässigt.

Det blir lite moment 22 när man ska ha värme och säkerhet. Skor med spikskydd och stålhätta är inte bra i kyla. Stålet blir kallt och håller kvar kylan i skorna. Komposit är bättre, men då är skorna inte billiga.
Jag fuskar ibland när jag ska jobba länge i frysar, och använder vanliga Graningekängor utan skydd, ett nummer för stora så det finns gott om luft runt foten trots tjocka sockor.
Bäst annars hitils är Arbetsskors vinterkängor som är rimligt dyra och har både knytning och dragkedja i sidan, så dom är lätta att justera och ta av sig.
Flertalet kängor trots att dom kallas vinterskor, är inte lämpliga för kyla, sulorna blir stenhårda och snorhala på betonggolv.
Ett par Cat kängor var oanvändbara, trots att det stod att dom var klassade ner till -40 grader, sulorna blev lika hårda som betongen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Jo dom jag visade ovan fungerar yrkesmässigt.
Dom fungerar men jobbigt att byta ett par i veckan:D

Isakare Isakare skrev:
Det blir lite moment 22 när man ska ha värme och säkerhet. Skor med spikskydd och stålhätta är inte bra i kyla. Stålet blir kallt och håller kvar kylan i skorna. Komposit är bättre, men då är skorna inte billiga.
Jag fuskar ibland när jag ska jobba länge i frysar, och använder vanliga Graningekängor utan skydd, ett nummer för stora så det finns gott om luft runt foten trots tjocka sockor.
Bäst annars hitils är Arbetsskors vinterkängor som är rimligt dyra och har både knytning och dragkedja i sidan, så dom är lätta att justera och ta av sig.
Flertalet kängor trots att dom kallas vinterskor, är inte lämpliga för kyla, sulorna blir stenhårda och snorhala på betonggolv.
Ett par Cat kängor var oanvändbara, trots att det stod att dom var klassade ner till -40 grader, sulorna blev lika hårda som betongen.
Har ett par kängor som är för personer som
tex jobbar i frysrum.
Dom kängorna har som en innersko man kan ta ut och är otroligt varma, nackdelen är att dom är så klumpiga att dom är svåra och jobbiga att gå i.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Just ull och fleece kläder ska kosta. Billiga kläder av exempelvis ull brukar ha en väldigt låg % av just ull. Ju mer ull strumpan består av, desto bättre.

Fleece är likadant. Man vill ha en fleece som kan hålla mycket luft. Där faller många billiga fleece tröjor bort.

Men nu är det inte arktisk vinter vi utsätts för här i Sverige men ja, man vill inte frysa.

Vad du än väljer så är ett grundkrav att kläderna andas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.