5 534 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Kläderna - tvätt och förvaring
Det är två saker som känns extra viktiga för mig när vår planlösning ska bestämmas. Det ena är att jag inte vill ha trappan direkt innanför dörren, men det har jag tjatat om så mycket här att jag lämnar det (i alla fall tillfälligt
). Det andra är att jag inte vill ha groventré och klädvård ihop. Jag tycker att groventré är något viktigt som inte bara ska skyfflas ihop med en annan viktig funktion - att få kläderna rena. Konstigt att man gör så eftersom ju de olika syftena med detta rum fullständigt motverkar varandra!
Jag vill alltså ha en groventré som gärna får vara i (minst!) den storlek som klädvårdsutrymmet oftast är, d v s runt 10 kvadratmeter. Men då är kanske hälften av detta en klädkammare för t ex sommarkläderna på vintern och tvärtom. I groventrén finns också ett par garderober för fotbollskläderna, gympapåsar mm förutom givetvis gott om plats för ytterkläder.
När det gäller tvätt och klädförvaring har jag tänkt och tänkt. Som vi har det nu funkar det inte! Man (i alla fall alla barnen, men även vi delvis) klär av sig på lilla toan som vi har nere. Jag har ställt in en liiiten tvättkorg där (någon stor får inte plats) men av någon underlig anledning hamnar inte tvätten i den utan spridd över den lilla golvyta som finns. På denna lilla toalett har vi ställt in en stapel för trådkorgar till barnens kläder och det funkar i alla fall kanon
. Det är ju på toan på morgonen som man tar nya kläder!
Så i framtiden, när jag bor i ett hus som jag själv har planerat, vill jag ha tvättmaskinen i badrummet och en rejäl klädkammare nära detta badrum! Där ska finnas plats för garderober åt alla i familjen och även underkläderna ska bo där! Varför ha detta i sovrummet? Man besöker definitivt alltid badrummet det första man gör på morgonen och oftast blir det en dusch också, innan de nya kläderna ska på!
Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar?
Jag vill alltså ha en groventré som gärna får vara i (minst!) den storlek som klädvårdsutrymmet oftast är, d v s runt 10 kvadratmeter. Men då är kanske hälften av detta en klädkammare för t ex sommarkläderna på vintern och tvärtom. I groventrén finns också ett par garderober för fotbollskläderna, gympapåsar mm förutom givetvis gott om plats för ytterkläder.
När det gäller tvätt och klädförvaring har jag tänkt och tänkt. Som vi har det nu funkar det inte! Man (i alla fall alla barnen, men även vi delvis) klär av sig på lilla toan som vi har nere. Jag har ställt in en liiiten tvättkorg där (någon stor får inte plats) men av någon underlig anledning hamnar inte tvätten i den utan spridd över den lilla golvyta som finns. På denna lilla toalett har vi ställt in en stapel för trådkorgar till barnens kläder och det funkar i alla fall kanon
Så i framtiden, när jag bor i ett hus som jag själv har planerat, vill jag ha tvättmaskinen i badrummet och en rejäl klädkammare nära detta badrum! Där ska finnas plats för garderober åt alla i familjen och även underkläderna ska bo där! Varför ha detta i sovrummet? Man besöker definitivt alltid badrummet det första man gör på morgonen och oftast blir det en dusch också, innan de nya kläderna ska på!
Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar?
Klädvård är inta bara en tvättmaskin men också en torkskåp/tumlare torklina/torkställ och stryckbräda och det kanske blir för mycket att ha det hela i ett badrum? Att ha det i klädkammare bidrar till en röra som man helre vill slippa att se varje morgonElla skrev:
Jag skulle i alla fall satsa på ett separat tvättrum som rymmer all utrustning + möjlighet att hänga tvätten och låta det hänga utan att det belastar badrummet. Hellre ett mindre badrum för bad och ett litet tvättrum för tvätt än all röra i samma stora rum. Tvätt och bad kan finnas bredvid varandra. Man kan fex ha en smutstvättlucka emellan rummen så man kan slänga smutstvätten direkt i korgen på andra sidan väggen ( som större brevnedkast).
Klädkammare är en god idee
Använd skjuttdörrar där det är möjligt - det sparar utrymme då man slipper ha ett "svängrum" för dörr.
Ja, det blir inte lätt att få det perfekt men du är på rätt spår att skapa så mycket förvaringsutrymme som det bara går.
Lycka till med planeringen!
gaia
Jo, visst tar det lite plats, det går ju inte att komma ifrån! Jag har tänkt att man kan ha tvättavdelningen bakom en vägg i badrummet. För inte vill jag ligga i badkaret och se eländet
. Tumlaren kan man ha uppepå tvättmaskinen och ett torkskåp bredvid. I skåpet kan man ju hänga in tvätten även om man inte har för avsikt att ha det igång! Det och en lämplig stång att hänga galgar på skulle vara en avsevärd förbättring jämfört med hur vi har det nu, nämligen torkställningen i vardagsrummet... Bra ventilation är ju en förutsättning förstås, men det har man ju förhoppningsvis redan i ett badrum.
Strykbräda, vad är det? Jo, nu vet jag! Jag använde en förr i tiden när jag tävlade med mina hundar. Då strök jag rosetterna innan jag hängde upp dem
.
De bästa planlösningarna i kataloghus som jag har hittat är hos www.karnhus.com (som för övrigt har otroligt vackra hus!). Har försökt lägga in en bild här på planlösningen till huset Norrtälje, men det gick inte... Den som är intresserad får leta upp det själv (det är ett enplanshus)!
Strykbräda, vad är det? Jo, nu vet jag! Jag använde en förr i tiden när jag tävlade med mina hundar. Då strök jag rosetterna innan jag hängde upp dem
De bästa planlösningarna i kataloghus som jag har hittat är hos www.karnhus.com (som för övrigt har otroligt vackra hus!). Har försökt lägga in en bild här på planlösningen till huset Norrtälje, men det gick inte... Den som är intresserad får leta upp det själv (det är ett enplanshus)!
Vi har en planerad lösning med tvätt och badrum tillsammans, anledningen är att det blir svårt att få in två dörrar på väggen och att rummen blir för långsmala och därmed opraktiska. Jag var inte så glad till att jag var tvungen att tänka om från början, då jag verkligen ser fram emot den dagen när jag äntligen får en tvättstuga med 2 tvättmaskiner, torktumlare, vägghängd torkställning, en klädstång, plats för fyra stycken helst sex tvättkorgar, garderober, väggskåp för förvaring av tvättmedel osv. En rejäl bänkyta att vika tvätt på, och därtill min tv så att det hela blir lite roligt.
I alla fall, om du nu vill kombinera tvätt och badrum så ge båda funktionerna den yta de kräver och inte bara tvättmaskin/torktumlare på varandra. Jag har planerat så att man får gå genom badrummet för att komma till tvättstugan, alltså ett fyrkantigt rum på 4 meter långt * 4,5 meter djupt. Avskärmingen mellan funktionerna kommer till genom en liten väggyta, och därefter garderober som kommer kunna öppnas från båda hållen.
Lycka till med planeringen.
I alla fall, om du nu vill kombinera tvätt och badrum så ge båda funktionerna den yta de kräver och inte bara tvättmaskin/torktumlare på varandra. Jag har planerat så att man får gå genom badrummet för att komma till tvättstugan, alltså ett fyrkantigt rum på 4 meter långt * 4,5 meter djupt. Avskärmingen mellan funktionerna kommer till genom en liten väggyta, och därefter garderober som kommer kunna öppnas från båda hållen.
Lycka till med planeringen.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Norrtälje från Kärnhus såg på det stora hela toppen ut efter dina önskemål, men jag skulle nog försöka vända på placeringen av rummen: att ha tvättstugan vägg i vägg med vardagsrummet ger ljud i vardagsrummet som jag nog tror du vill slippa (kanske man kan extra isolera den väggen), sen skulle jag nog vilja ha tillgång till wc utan att behöva gå genom kök, tvätt och groventré. Visserligen finns det ett badrum oxå men om wc är tillgängligt för gäster blir badrummet mer "privat". Mitt sista tips är att sätta skjutdörr från köket till groventrén för att få mer utrymme.
/FiltigaLisa
/FiltigaLisa
Hmm, varför har jag aldrig tänkt på det, antagligen för att jag aldrig sett/hört om det förut. Riktigt bra ide, iaf där det passar.jennyn_ skrev:
Annars kan jag väl nämna att i mina pre-pre-funderingar på planlösningar har jag ofta tänkt mig att försöka kombinera en spa-avdelning med tvättutrymmet. (Med spa menar jag då en liten bastu, dusch, ev lite större badkar och lite plats för nån sittbänk och/eller stolar)
Att använda ca 15-17kvm för detta.
Då har jag tänkt:
Ganska liten toa, med toastol+tvättställ, med egen låsbar dörr (ev 2 dörrar) lätt tillgänglig innifrån det övriga huset, så att t.ex. gäster inte ska behöva passera vare sig spa eller tvättmaskiner om toa-behov gör sig påminnt.
Tvättdelen och spa-delen lite lätt särskillt från varann, åtminståne logiskt så det inte står en tvättmaskin mitt emellan duschen och bastun t.ex.
Lite samutnyttjande av utrymmen, dvs sittplatser (fällbordslösningar?) och bord i relaxen ska kunna användas vid hanteringen av tvätten.
Hänga tvätt i bastun?!, hmm kanske..?? :-?
Det jag är mest orolig för är att det med lite otur bara blir ett enda stort tvättkaosrum av all alltihopa, så man aldrig kommer att använda det till ngt annat. :-[
(I villan vi bodde i när jag växte upp fanns en bastu som adlrig gick att basta i då den _alltid_ var full med torktvätt)
Jag ska se om jag kan få ner någon skiss till elektroniskt format och lägga in... jag lägger upp det vilket år som helst...
Gör man en bastu som har en frånluftsventil som leder utomhus så är det ju igentligen ett torkskåp XL. Dock är det smart att ha en stängbar ventil/fläkt till detta och en ventil tillbaka till rummet utanför så att man inte dumpar varmluft i onödan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur funkar auto-dosering på tvättmaskin?
Badrum -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Andra strykningen två månader efter den första - behövs tvätt igen?
Fasad -
Cylinda 13000 toppmatad tvättmaskin - sprängskiss?
Tvättstuga -
Tvättmaskin - Kläderna känns inte rena
Vitvaror