Har en fuskbyggd tegelfasad på huset, gavlarna är tegel och långsidorna stående panel. När det slagregnar på hösten/vintern blir det fuktigt inne i väggen. Vill därför klä in teglet i stående panel, som resten av huset, då det är den enklaste lösningen och kommer fylla sitt syfte lika väl som att riva och regla upp en vägg. Men jag funderar på hur jag ska göra i öppningen för altandörren. Hur hade ni gjort? Jag har en tanke om att behålla plåtblecken, och spika en panelbräda direkt i teglet, som ska täcka hela blecket, så att jag bygger in även blecket. Det finns utrymnmme för en 18mm bräda. Blecket har en lutning så jag behöver höja upp panelbrädan längst ut, annars kommer den inte ligga plant emot utan luta ganska mycket. Hur kan jag få till den upphöjningen?
Eller har ni ett annat förslag på hur jsg ska göra?
Eller har ni ett annat förslag på hur jsg ska göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikläkt på c/c600mm bakom panelen, jag tror inte det blir så bra med en bräda i smygen så som det ser ut utan skulle sätta en ny plåt i smygen istället som täcker ut till trä fodret som du behöver när du spikar upp panel..
Ja jag tänkte ha vågrät läkt bakom panelen så klart (stående panel) och distanser lokalt vid läktens förankringspunkter i teglet för att få en bra luftspalt.
Ang smygen så menar du en typ likadan plåt som sitter där nu, fast som går hela vägen ut till hörnet av teglet då? Eller menar du att plåten ska gå förbi kanten på panelen?
Ang smygen så menar du en typ likadan plåt som sitter där nu, fast som går hela vägen ut till hörnet av teglet då? Eller menar du att plåten ska gå förbi kanten på panelen?
Det blir bra tänk på typ plastdistanser..K Karl Heinz skrev:
Ja du behöver inte demontera den nuvarande om det blir bra med tröskelblecket, utan du kan montera en ny på den befintliga..K Karl Heinz skrev:
Snyggast är väl om den slutar innanför fordret..K Karl Heinz skrev:
Klicka här för att svara