Hej
Jag har nyligen flyttat in i ett hus där grunden är inklädd med frigolit. Frigoliten är oskyddad och tar skada om man kör in gräsklipparen och liknande i den. Vilka alternativ finns det för att klä in frigoliten? Går det att limma fast sockelskivor? Blir det bäst att köra putsbruk istället?
Jag har nyligen flyttat in i ett hus där grunden är inklädd med frigolit. Frigoliten är oskyddad och tar skada om man kör in gräsklipparen och liknande i den. Vilka alternativ finns det för att klä in frigoliten? Går det att limma fast sockelskivor? Blir det bäst att köra putsbruk istället?
Jag hade kört på stensockelskivor. Snabbt resultat och underhållsfritt.
Det kanske går att nyttja infästningen som cellplastskivorna är skruvad med?
Passa även på att gräva bort gräset intill huset och lägg makadam istället så blir det enklare att klippa gräset.
Det kanske går att nyttja infästningen som cellplastskivorna är skruvad med?
Passa även på att gräva bort gräset intill huset och lägg makadam istället så blir det enklare att klippa gräset.
Tack för svaret! Det blir nog till ett köra stensockelskivor. Smart tänkt med makadam.maah skrev:
Är det Isodrän/Pordrän, eller faktiskt frigolit?
Isodrän/Pordrän har lite större kulor och är brun/grå i färgen, vanlig frigolit är vitt. Är det vanlig frigolit skulle jag byta den mot Isodrän eftersom frigolit är helt tät och stänger inne fukten i väggarna.
Är den annars i gott skick så har de ju missat lite när de inte satt täckduk över så frågan är hur den ser ut under mark och om den är helt igentäppt av jord för då gör den inte mycket nytta...
Om den sitter bra och du bara vill ha en quick-fix kan du limma fibercement...
Isodrän/Pordrän har lite större kulor och är brun/grå i färgen, vanlig frigolit är vitt. Är det vanlig frigolit skulle jag byta den mot Isodrän eftersom frigolit är helt tät och stänger inne fukten i väggarna.
Är den annars i gott skick så har de ju missat lite när de inte satt täckduk över så frågan är hur den ser ut under mark och om den är helt igentäppt av jord för då gör den inte mycket nytta...
Du har rätt, det är isodrän/pordrän. Jag var slarvig när jag skrev frigolit.anders07 skrev:
Är det Isodrän/Pordrän, eller faktiskt frigolit?
Hur menar du att en täckduk ska sitta? Hittar förresten inget på google om täckduk, är det detsamma som fiberduk/markduk?
Blir nog att köpa någon av dessa och sätta upp:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ct-8x1192x2500-2-98m2-fasadskiva-40-005971281
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...x2395mm-steni-terra-gra-201-1-425m2-004696507
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Klä in avväxling vid trapphål
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkning av bärförmåga för innertak och bjälklag
Tak & Vind -
Kan denna Metod-stomme klara en minikyl?
Kök -
Klarna valutaväxlingspåslag - falsk marknadsföring
Övrigt Off Topic -
Måla rum i gammalt tegelhus (skivbeklädda innerväggar + tegel/pus)
Färg, Måla & Tapetsera