J
Bytte insats i min dushblandare för mindre än ett år sen. Nu är köksblandaren trög. Båda tror jag är mora. Jag har köpt båda nya för gissningsvis 7-8 år sen. Ska de hålla så här kort? Jag trodde att när man köpte fmm eller mora så skulle grejorna hålla länge. Är det verkligen bättre med dessa keramiska insatser? Vore bättre med en kran med en packning för 19 spänn än en insats för 700. Går det inte att smörja upp?

Nästa gång köper jag kranen på biltema. Då kostar den 1/3 och man kan räkna med att byta hela skiten efter 6-8 år.

J
Magnus E K Magnus E K skrev:
Till köket köper du den här:

[länk]

(Eller motsvarande vägghängd om du har rören där.)
Jo. Tror jag till och med har kvar den som satt i köket innan vi renoverade som är ut så. I en sommarstuga där man kallställer, absolut, men jag vill nog ha engrepp här...

Krilleman
J JohanLun skrev:
Bytte insats i min dushblandare för mindre än ett år sen. Nu är köksblandaren trög. Båda tror jag är mora. Jag har köpt båda nya för gissningsvis 7-8 år sen. Ska de hålla så här kort? Jag trodde att när man köpte fmm eller mora så skulle grejorna hålla länge. Är det verkligen bättre med dessa keramiska insatser? Vore bättre med en kran med en packning för 19 spänn än en insats för 700. Går det inte att smörja upp?
Vad har du köpt?
Modell?

Vad har du för vatten?
Eget?

Men som du skriver så brukar modeller av kända svenska märken hålla betydligt längre.
Det som kan ställa till det är föroreningar i vattnet.

Det kan många intyga då dom behåller sina blandare från långt innan millenieskiftet...

J
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du köpt?
Modell?
Jag tror det är mora cera på både kökskranen och dushblandaren. De är nog köpta ungefär samtidigt.

FM Mattson 9000 på handfatsblandaren (och jag TROR jag bytte hela blandaren för ett par år sen från en nästan lika men där kromet blivit fult och insatsen läckte (spaken såg annorlunda ut, kanske var en mora då?) - men den hade nog väldigt många år på nacken.

Tror att hela kranen var typ dubbelt som insatsen... I källaren har jag en biltema eller jula kran för några hundringar som funkar lika bra. Därav att jag undrar, det är lika lätt byta hela kranen, om keramiska insatser inte håller, är dyra och jobbiga att byta... Varför köpa "kvalitet"? Men, kanske är det bästa att hålla kvar vid kranar från 80-talet med packningar och inte keramiska insatser? Fast då är designen ju inte på topp... Då jag bor i gammalt hus kan man ju överväga gå åt andra hållet, kranar från 40-talet. Det är ju poppis att ha gammal stil. Kanske funkar de superbra?
Vad har du för vatten?
Eget?
Kommunalt, Sollentuna, är väl stockholms / mälarvatten.
Men som du skriver så brukar modeller av kända svenska märken hålla betydligt längre.
Det som kan ställa till det är föroreningar i vattnet.
Jag drog om alla rör i källaren för 2 år sen, var rätt noga att inte lämna skräp i rören. Koppar och mest v-presskopplingar. Gammal villa med inkommande i källaren och sen går rör i tak dit de sedan går upp i huset.

För tror jag 7-8 år sen drog en rörmokare om rören från källaren till tappställena. Samtidigt installerade han köksblandaren. Duschblandaren tror jag att jag bytte ungefär i samma veva. Men han hade för mycket jobb att byta rören i källaren, så jag fick lov att tillslut göra det själv. Lärorikt!
Det kan många intyga då dom behåller sina blandare från långt innan millenieskiftet...
På vår övre toa har vi en gustavsbergs engreppsblandare. Den har funkat problemfritt i de 11 år vi bott här. Den var sannolikt gammal redan när vi flyttade in.

När rörmokaren gjorde om rören har jag för mig det kom skräp i vattnent...

Sen fixade kommunen med huvudkranen / vattenmätaren byttes så hamnade skräp i vattnet så jag fick mickla isär och byta spolmekanismen på toan, men det var väldigt snart efter det micklats med. Har för mig att mätarbyte och huvudkran (de testade att den funkade) genererade endel skräp.

Eller kommer allt funka nu när man inte mekar med vattnet... Det enda jag har kvar är att jag vill byta konsol för vattenmätaren (eller snarare själva kranarna) - men då måste man stänga av huvudkranen. Så jag drar mig lite för den koordineringen.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.