Söker tips på kemiskt fönsterkitt som tål att målas med lacknafta baserad oljefärg (Tjärelin dörr & fönster)

Söker ej tips på linoljebaserade produkter varken kitt eller färg.
Tack!

Hej och välkommen till forumet!

Jag har inte svar på din fråga, men undrar: Varför?

Du väljer så klart själv men jag vill ändå berätta vad som hände mig med modernt syntetkitt. Efter 10 år har karmen börjat ruttna i nederkant medan linoljekittet är helt opåverkat. Var ett drygt jobb att försiktigt skära bort den gummiaktiga massan med skalpell, mätta med linolja och lägga traditionellt kitt. Syntetkitt har kraftig vidhäftning och jag spräckte en ruta. Egentligen två för några månader senare splittrades ytterligare en ruta, troligen hade jag orsakat spänningar i glaset.

B Bitterhetsakademin skrev:
Du väljer så klart själv men jag vill ändå berätta vad som hände mig med modernt syntetkitt. Efter 10 år har karmen börjat ruttna i nederkant medan linoljekittet är helt opåverkat. Var ett drygt jobb att försiktigt skära bort den gummiaktiga massan med skalpell, mätta med linolja och lägga traditionellt kitt. Syntetkitt har kraftig vidhäftning och jag spräckte en ruta. Egentligen två för några månader senare splittrades ytterligare en ruta, troligen hade jag orsakat spänningar i glaset.
Rättar mig själv, det var givetvis inte karmen som ruttnade utan träet direkt under kittfalsen framförallt i hörnen där det blivit för tätt. Kittet var inköpt hos Clas Ohlson och vad jag vet har det utgått ur sortimentet.

Jag trodde alla "vanliga" fönsterkitt målas med en oljegrund baserad på lacknafta eller motsvarande?
Dana har i alla fall ett kitt där det uttryckligen står att det tål det men det var också min första sökträff så jag säger inget om kvalitén på kittet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.