453 läst ·
4 svar
453 läst
4 svar
Kemsikt fönsterkitt som tål att målas med oljefärg
Söker tips på kemiskt fönsterkitt som tål att målas med lacknafta baserad oljefärg (Tjärelin dörr & fönster)
Söker ej tips på linoljebaserade produkter varken kitt eller färg.
Tack!
Söker ej tips på linoljebaserade produkter varken kitt eller färg.
Tack!
Du väljer så klart själv men jag vill ändå berätta vad som hände mig med modernt syntetkitt. Efter 10 år har karmen börjat ruttna i nederkant medan linoljekittet är helt opåverkat. Var ett drygt jobb att försiktigt skära bort den gummiaktiga massan med skalpell, mätta med linolja och lägga traditionellt kitt. Syntetkitt har kraftig vidhäftning och jag spräckte en ruta. Egentligen två för några månader senare splittrades ytterligare en ruta, troligen hade jag orsakat spänningar i glaset.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Rättar mig själv, det var givetvis inte karmen som ruttnade utan träet direkt under kittfalsen framförallt i hörnen där det blivit för tätt. Kittet var inköpt hos Clas Ohlson och vad jag vet har det utgått ur sortimentet.B Bitterhetsakademin skrev:Du väljer så klart själv men jag vill ändå berätta vad som hände mig med modernt syntetkitt. Efter 10 år har karmen börjat ruttna i nederkant medan linoljekittet är helt opåverkat. Var ett drygt jobb att försiktigt skära bort den gummiaktiga massan med skalpell, mätta med linolja och lägga traditionellt kitt. Syntetkitt har kraftig vidhäftning och jag spräckte en ruta. Egentligen två för några månader senare splittrades ytterligare en ruta, troligen hade jag orsakat spänningar i glaset.
Jag trodde alla "vanliga" fönsterkitt målas med en oljegrund baserad på lacknafta eller motsvarande?
Dana har i alla fall ett kitt där det uttryckligen står att det tål det men det var också min första sökträff så jag säger inget om kvalitén på kittet.
Dana har i alla fall ett kitt där det uttryckligen står att det tål det men det var också min första sökträff så jag säger inget om kvalitén på kittet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byggnadsvård & färgval, olika färg på foder o spröjs på 1800-talshus!
Fönster & Dörrar -
Riva murken klätterställning
Övrigt husrelaterat -
Hur brukar villkoren vara för den anställde för en leasad bil?
Bilar & andra fordon -
Passar denna T koppling till stålrör 3/4 (yd 27mm) ?
Vatten & Avlopp -
Upptäckt fel på utfört arbete efter att jag betalt fakturan
Byggmaterial & Byggteknik