Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
À propos det här med katter och fåglar.
En av våra kattfröknar kom just in med en fågel.
Jag gjorde som jag brukar, slängde ut den döda fågeln genom trädgårdsdörren,
och katten for efter som ett jehu som vanligt.
Men vad händer annars med alla fågelungar?
Varje par med mesar, trastar, siskor osv lägger väl 4 - 6 ägg,
och ruvar fram lika många ungar.
Och vissa, som våra ladusvalor, lägger minst två kullar (= 8 - 12 ungar).
Hur många småfåglar skulle vi ha om inte skator, hökar och katter var framme och decimerade skaran?
De skulle väl förmörka himlen minst.
Så tack, alla katter, för att ni tar ett par fågelungar per år
En av våra kattfröknar kom just in med en fågel.
Jag gjorde som jag brukar, slängde ut den döda fågeln genom trädgårdsdörren,
och katten for efter som ett jehu som vanligt.
Men vad händer annars med alla fågelungar?
Varje par med mesar, trastar, siskor osv lägger väl 4 - 6 ägg,
och ruvar fram lika många ungar.
Och vissa, som våra ladusvalor, lägger minst två kullar (= 8 - 12 ungar).
Hur många småfåglar skulle vi ha om inte skator, hökar och katter var framme och decimerade skaran?
De skulle väl förmörka himlen minst.
Så tack, alla katter, för att ni tar ett par fågelungar per år
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Förra sommaren var det 2 fågelbon i dungen framför huset. Alla 9 ungar hoppade ur boet samma dag. Katten gick bananas och tog dom en efter en. Det var inte helt ok. Räddade faktiskt en stackare.KnockOnWood skrev:
Tror dock att naturen reder och balanserar sig själv. Ju fler bytesdjur, desto fler rovdjur, och vise versa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Va har de inte ens kollat på Simon's Cat på youtube?kenneth5828 skrev:
Bodde i lägenhet innan så detta är stor förändring, har ingen bondgård/och inte längre intresserad av stor tomt,
Inte alla människor som gillar katter, är redan många katter i området, våra katter har aldrig varit ute i det fria, så har dom inte läst om det på Facebook, så har dom inte så stor koll.
https://www.youtube.com/user/simonscat
Det där såg ut att vara ett bygge liknande det jag tänkt göra för våra katter, har du lust att bekriva lite hur det är uppbyggt och hur du tycker det fungerar nu 2 år senare och är det någort du skulle gjort annorlunda såhär i efterhand?Stefan N skrev:
Katterna älskar den, speciellt att ligga under den stora vinbärsbusken och sova.
Jag har lite erfarenheter så här långt.
1. taket bör man göra stadigare pga snön, nu måste jag skotta av det.
2. Taket som inte har plast måste va heltäckande, dom kan klättra på nätet.
Man kan inte ha för mycket saker att klättra på, jag har byggt lite mer hyllor och annat i efterhand.
3. Det är väldigt praktiskt att ha ingång direkt från huset, dörren står öppen sommartid så dom kan gå som dom vill in och ut.
4. En dörr utifrån hade inte vart fel heller, det underlättar när man ska fixa saker.
Jag har lite erfarenheter så här långt.
1. taket bör man göra stadigare pga snön, nu måste jag skotta av det.
2. Taket som inte har plast måste va heltäckande, dom kan klättra på nätet.
Man kan inte ha för mycket saker att klättra på, jag har byggt lite mer hyllor och annat i efterhand.
3. Det är väldigt praktiskt att ha ingång direkt från huset, dörren står öppen sommartid så dom kan gå som dom vill in och ut.
4. En dörr utifrån hade inte vart fel heller, det underlättar när man ska fixa saker.
Tack för svaren, justerar planerna lite efter dem.
Man ser en liten glipa under den liggande regeln, det har inte varit några rymningsförsök den vägen? Är väl iof. beroende på katten och dess rymningsbenägenhet..
Är det bara de 2 yttersta stolparna som är bärande mot marken?
Man ser en liten glipa under den liggande regeln, det har inte varit några rymningsförsök den vägen? Är väl iof. beroende på katten och dess rymningsbenägenhet..
Är det bara de 2 yttersta stolparna som är bärande mot marken?
Hur sköter ni kattgården byggd av impregnerat?
- Olja in allt man kommer efter nått år och sen regelbundet.
- Målar allt man kommer efter nått år och sen regelbundet
- Oljar/målar delar t.ex. hyllorna.
- Sköter?
- Annat...




