kenneth5828 kenneth5828 skrev:
våra katter har aldrig varit ute i det fria, så har dom inte läst om det på Facebook, så har dom inte så stor koll
Josef Fritzl's barn/barnbarn hade heller aldrig sett, läst på Facebook om, eller varit ute i det fria men jag tror nog att dom föredrog att komma ut därifrån ändå :rolleyes:
 
  • Arg
mimmeli
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där var en osmaklig kommentar.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
En liten start idag, vart 4,70x 5.20x2.60
Dom kommer gå direkt från huset till deras gård genom altandörren.
Uppbyggnad av trädgårdsaltan i början, med hus och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tusse77 och 2 till
  • Laddar…
Katter är ju jägare och vill vara ute, skaffa en uppstoppad katt på hjul istället. Jävla jobb att bygga en kattgård...
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Katter är ju jägare och vill vara ute, skaffa en uppstoppad katt på hjul istället.
Ungefär vad jag skulle vilja säga.
Men jag vet för lite om djur och natur för att veta (gammalt asfaltbarn som jag är)
 
Kommit en bit på väg idag och Tarzan inspekterar.
Långhårig katt inspekterar en nybyggd träkonstruktion utomhus i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn inspekterar träkonstruktion och klätterträd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
À propos det här med katter och fåglar.

En av våra kattfröknar kom just in med en fågel.
Jag gjorde som jag brukar, slängde ut den döda fågeln genom trädgårdsdörren,
och katten for efter som ett jehu som vanligt.

Men vad händer annars med alla fågelungar?
Varje par med mesar, trastar, siskor osv lägger väl 4 - 6 ägg,
och ruvar fram lika många ungar.
Och vissa, som våra ladusvalor, lägger minst två kullar (= 8 - 12 ungar).

Hur många småfåglar skulle vi ha om inte skator, hökar och katter var framme och decimerade skaran?

De skulle väl förmörka himlen minst.
Så tack, alla katter, för att ni tar ett par fågelungar per år :)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kommit en bit på väg idag och Tarzan inspekterar.
Fint! Inte direkt så stor som vår katts "gård" men en bit på väg!

Svart katt som sitter på en träterrass täckt av snö med ett grått landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ursäkta snön, hade ingen nyare bild).

Men seriöst, det ser bra ut. Bra att du gör det bästa utav situationen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så tack, alla katter, för att ni tar ett par fågelungar per år :)
Förra sommaren var det 2 fågelbon i dungen framför huset. Alla 9 ungar hoppade ur boet samma dag. Katten gick bananas och tog dom en efter en. Det var inte helt ok. Räddade faktiskt en stackare.

Tror dock att naturen reder och balanserar sig själv. Ju fler bytesdjur, desto fler rovdjur, och vise versa.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Bodde i lägenhet innan så detta är stor förändring, har ingen bondgård/och inte längre intresserad av stor tomt,
Inte alla människor som gillar katter, är redan många katter i området, våra katter har aldrig varit ute i det fria, så har dom inte läst om det på Facebook, så har dom inte så stor koll.
Va har de inte ens kollat på Simon's Cat på youtube?

https://www.youtube.com/user/simonscat :D
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kommit en bit på väg idag och Tarzan inspekterar.
[bild] [bild]
Det där såg ut att vara ett bygge liknande det jag tänkt göra för våra katter, har du lust att bekriva lite hur det är uppbyggt och hur du tycker det fungerar nu 2 år senare och är det någort du skulle gjort annorlunda såhär i efterhand?
 
Katterna älskar den, speciellt att ligga under den stora vinbärsbusken och sova.
Jag har lite erfarenheter så här långt.
1. taket bör man göra stadigare pga snön, nu måste jag skotta av det.
2. Taket som inte har plast måste va heltäckande, dom kan klättra på nätet.
Man kan inte ha för mycket saker att klättra på, jag har byggt lite mer hyllor och annat i efterhand.
3. Det är väldigt praktiskt att ha ingång direkt från huset, dörren står öppen sommartid så dom kan gå som dom vill in och ut.
4. En dörr utifrån hade inte vart fel heller, det underlättar när man ska fixa saker.
 
Tack för svaren, justerar planerna lite efter dem.

Man ser en liten glipa under den liggande regeln, det har inte varit några rymningsförsök den vägen? Är väl iof. beroende på katten och dess rymningsbenägenhet..

Är det bara de 2 yttersta stolparna som är bärande mot marken?
 
Det är lagt en liten bit trä under den liggande regeln just för att ingen ska ta den vägen.
Hörnstolparna står på trädgårdsplattor.
 
Hur sköter ni kattgården byggd av impregnerat?
  • Olja in allt man kommer efter nått år och sen regelbundet.
  • Målar allt man kommer efter nått år och sen regelbundet
  • Oljar/målar delar t.ex. hyllorna.
  • Sköter?
  • Annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.