119 899 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för de orden!
//Träskallen
PS
Fast lite märkligt är det ju.
Förr kallade de ju huvudstaden för Eken
Men nu är det väl annorlunda:
//Träskallen
PS
Fast lite märkligt är det ju.
Förr kallade de ju huvudstaden för Eken
Men nu är det väl annorlunda:
Redigerat:
märkligt att det blir så mycket synliga "lillfingrar", har själv flertalet Rådjur/kronhjortar mm. som går över min tomt varje dygn och har aldrig sett nån skit. Gissar på att Rådjuren inte är så bra på att gräva ner sina kluttar heller 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vissa djur försöker dölja sina efterlämnade rester, för att inte deras konkurrenter ska kunna spåra dem.
Katter och hundar t.ex. skrapar med tassarna för att dölja det de gjort.
Och det är väl en anledning till att katter gärna skiter i barnens sandlådor.
Där är det lätt att dölja vad man gjort med lite krafs-krafs.
Med Toxoplasmos-smitta hos barnen som följd
Katter och hundar t.ex. skrapar med tassarna för att dölja det de gjort.
Och det är väl en anledning till att katter gärna skiter i barnens sandlådor.
Där är det lätt att dölja vad man gjort med lite krafs-krafs.
Med Toxoplasmos-smitta hos barnen som följd
Nej, katter bajsar inte på öppna ytor. Kommer ihåg för några vintrar sedan när det var mycket snö. Infartsvägen och vändan, carport mm var plogat och skottat, men med höga vallar på sidorna.
Katterna blev oroliga, gick omkring och pep. (Vi har ingen kattlåda inomhus) Maken gick då ut och snöröjning en stig ut till staketet och en bit längs staketet. Man såg direkt hur glada katterna blev. Hela den vintern gick de stigen bort till stängslet och gjorde sina behov.
Och maken underhöll stigen hela tiden.
Katterna blev oroliga, gick omkring och pep. (Vi har ingen kattlåda inomhus) Maken gick då ut och snöröjning en stig ut till staketet och en bit längs staketet. Man såg direkt hur glada katterna blev. Hela den vintern gick de stigen bort till stängslet och gjorde sina behov.
Friska katter bajsar inte på öppna ytor.
Hade själv ett par höstkatter som inte var riktigt friska.
De bajsade utan att gräva ner sina produkter, de trampade själva i det varvid de viftade på tassarna och bajset hamnade långt upp på väggarna. De levde hela sina (tyvärr långa) liv utan att fatta att man ska gräva ner sin skit.
De gick ut ur huset och gjorde sina behov på första bästa ställe utan att gräva ner skiten.
Hade tidigare hört att höstkatter inte är bra katter och kan efter denna erfarenhet bara hålla med om detta påstående.
Hade själv ett par höstkatter som inte var riktigt friska.
De bajsade utan att gräva ner sina produkter, de trampade själva i det varvid de viftade på tassarna och bajset hamnade långt upp på väggarna. De levde hela sina (tyvärr långa) liv utan att fatta att man ska gräva ner sin skit.
De gick ut ur huset och gjorde sina behov på första bästa ställe utan att gräva ner skiten.
Hade tidigare hört att höstkatter inte är bra katter och kan efter denna erfarenhet bara hålla med om detta påstående.
Det vanligaste felet på sådana katter är dock att man tagit dem för tidigt från mamman. Minst 12 veckor ska de vara, men många tror fortfarande att det är bra att ta dem så tidigt som möjligt.P pilen skrev:
Min erfarenhet är att de bör vara hos mamma klart längre än så. Men de bör ha tät mänsklig kontakt även under den perioden. En katt som varit länge med mamma klöser inte
De katter som vi tog hand om var hos sin mamma den tid som förespråkas av er.Anna_H skrev:
Min åsikt är att en del här på forumet påstår att en katt kategoriskt aldrig gör fel.
Det finns katter som inte gör som katter brukar (prexis som i människosläktet) och när de gör fel så älskas de av dess ägare ändå och i vissa fall innebär det att omgivningen får lida.
I mitt fall innebar det att den ena katten levde ca 2 år och blev tyvärr påkörd av en bil. Den andra katten levde i 17 år och lärde sig aldrig det där med hur man som katt ska sköta sina avträden. Som tur var så bor vi på landet så kattens egenheter drabbade ingen annan än oss och därför fick han leva vidare. Vet faktiskt inte om jag hade klarat av att ta bort honom.
Det finns nog en hel del både hundar och katter som inte vet hur man uppför sig. Men när de råkar illa ut på grund av det så skylls det i allmänhet på andra djur. Vi har haft en katt som blev biten och riven en del, men det var hennes fel. En liten honkatt som inte begrep att hon var liten.
Det verkar inte vara ovanligt med småhundar som aktivt provocerar större hundar heller. Men det är naturligtvis aldrig den mindre hundens fel att det blir bråk.
Det verkar inte vara ovanligt med småhundar som aktivt provocerar större hundar heller. Men det är naturligtvis aldrig den mindre hundens fel att det blir bråk.
Kattproblemet är ju svårare då ägarna inte alltid har uppsikt över katten. I en situation när man vet vem som har katten så kan man ju faktiskt be denne person gå och plocka upp kattskiten på din gräsmatta...
Hundskit på gräsmattor och gångvägar är säkert hundberoende, men 100% ägarberoende. I en villa/stadsmiljö är det inte acceptabelt att inte plocka upp efter hunden. Det värsta jag varit med om var en hund som sket mitt på en gångväg, 1m bort står en hundbajstunna med en rulle plastpåsar. Jag säger till (i detta fall kamphundens ägare) typ att "du har sett det finns påsar där...", får svaret "ja jag vet" och han vänder sig om och går därifrån. Nu såg både hunden och ägaren ut som "redo för kamp" så jag valde att inte säga nåt mera, men ägaren som gör så är en skam för hundägare och borde inte få ha hund, alt borde det vara kraftiga böter på detta.
Hundskit på gräsmattor och gångvägar är säkert hundberoende, men 100% ägarberoende. I en villa/stadsmiljö är det inte acceptabelt att inte plocka upp efter hunden. Det värsta jag varit med om var en hund som sket mitt på en gångväg, 1m bort står en hundbajstunna med en rulle plastpåsar. Jag säger till (i detta fall kamphundens ägare) typ att "du har sett det finns påsar där...", får svaret "ja jag vet" och han vänder sig om och går därifrån. Nu såg både hunden och ägaren ut som "redo för kamp" så jag valde att inte säga nåt mera, men ägaren som gör så är en skam för hundägare och borde inte få ha hund, alt borde det vara kraftiga böter på detta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
À propos sidospåret om fågeldödande katter hittade jag den här insändaren i Hallandsposten igår:
http://www.hallandsposten.se/åsikter/hp-läsaren/katter-inte-största-hotet-mot-fåglarna-1.4429657
http://www.hallandsposten.se/åsikter/hp-läsaren/katter-inte-största-hotet-mot-fåglarna-1.4429657
Det var en rolig insändare. Han kombinerade två tveksamma källor och kom fram till att det dör 660 miljoner fåglar varje år i Sverige. Enligt Wikipedia finns det 70 miljoner häckande par i Sverige, så jag tycker att den beräknade fågeldöden är lite väl stor.
Sedan kan det stämma att de flesta fåglar i skogen dör av annat än just katter, men i städer finns det också fåglar och då borde det betyda att katterna dödar en större del av fåglarna där
Sedan kan det stämma att de flesta fåglar i skogen dör av annat än just katter, men i städer finns det också fåglar och då borde det betyda att katterna dödar en större del av fåglarna där
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I storstäder verkar det som att många hatar fåglar.harry73 skrev:
De skiter ju på fönsterblecket och på balkongräcken, och ställer till det i största allmänhet
Men det nya om katter: De får AIDS
http://www.gp.se/nyheter/världen/larmet-katt-aids-sprids-i-norge-1.4452611
Tydligen speciellt okastrerade hankatter som river och bits i sina revirstrider (och knullar runt förstås).
Snart kanske djurarten är utrotad av detta artspecifika virus