Jag skulle tveklöst säga aluminium, ofta körd i diskmaskin. Jag har en bild någonstans på forumet på en botten som ljuset lyser igenom. Då snackar vi angripen...Claes Sörmland skrev:
Men är botten verkligen av rostfritt har jag givetvis fel...
det fins rostfria med påpressad aluminiumlager under som värmespridare, på samma sätt som man sätter järnlager idag för att fungera med indktionsspisar - bla. ikea hade en sådan serie grytor.Alfredo skrev:
diskmaskin diskar med diskpulver med stor andel soda och natriumsilikat och båda är starkt alkaliska och alkali fräter på aluminum. Natriumsilikaten trögar dock ned reaktionen en del men diskningen äter av aluminiumet ändå över tiden när grytan diskas ofta i maskin.
Man kan gå loss på botten med fettlösande och med svinto. Eventuellt även stålborste. Det kan gå att rädda den, om man verkligen vill behålla den och lägga ned mycket arbete.njag hade dock gått till affären och köpt en ny. IKEAs rostfria serie har hållit i över 20 år för oss, trots maskindisk.
Det där ser ut som fastbränt fett från en skitig glashäll. Glashällar vill bli skitiga hur man än gör.
Man kan ta bort det med svinto och någon sorts fettlösare.....jag tror också bromsrengöring (bräkleen) skulle fungera men då är det viktigt att inte få det inuti kastrullen och att hålla till utomhus och att diska noga efteråt.
Jag brukar köpa folks bortkastade kastruller på skroten och så tar jag hem dem och putsar upp dem.
Man kan ta bort det med svinto och någon sorts fettlösare.....jag tror också bromsrengöring (bräkleen) skulle fungera men då är det viktigt att inte få det inuti kastrullen och att hålla till utomhus och att diska noga efteråt.
Jag brukar köpa folks bortkastade kastruller på skroten och så tar jag hem dem och putsar upp dem.
Den ihåliga stekpannan såg faktiskt inte så farlig ut på bild som jag minns den men det är hål rakt igenom botten:Alfredo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-4632586
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-4632794
Men jag kan bjuda på en annan bild av en väldiskad aluminiumkastrull med antydan till viss förslitning...:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder