Hittade ingen lämplig forumdel så testar i köksdelen... varför blir en del kastruller så här på undersidan, blir ju som en ojämn beläggning på dom?
Undersida av kastrull med ojämn beläggning och missfärgningar på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Är det aluminium? Jag har aldrig sett en så angripen kastrullundersida tidigare.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det aluminium? Jag har aldrig sett en så angripen kastrullundersida tidigare.
Nej det är en rostfri om det nu inte är lite aluminium i botten i så fall.

P ptlf skrev:
Nej det är en rostfri om det nu inte är lite aluminium i botten i så fall.
Diskar du kastrullen efter användning? Om inte gissar jag på skit från överkok och/eller skitig häll.

Vad har du för plattor/häll?

A AndersS skrev:
Vad har du för plattor/häll?
Glaskeramik

arneri68 arneri68 skrev:
Diskar du kastrullen efter användning? Om inte gissar jag på skit från överkok och/eller skitig häll.
Ja det gör jag ju men kanske dåligt under ibland men borde väl inte bli så här för det?

Släng denna kastrull. Köp en ny av bättre kvalitet och var rädd om den.
(Ibland kan man råka ut för riktigt dåliga grejor, som inte borde få säljas.)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Ja det gör jag ju men kanske dåligt under ibland men borde väl inte bli så här för det?
Lite svårt att se hur botten ser ut, men en grytborste och något fettlösande kanske får botten fin?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle tveklöst säga aluminium, ofta körd i diskmaskin. Jag har en bild någonstans på forumet på en botten som ljuset lyser igenom. Då snackar vi angripen...

Men är botten verkligen av rostfritt har jag givetvis fel...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle tveklöst säga aluminium, ofta körd i diskmaskin. Jag har en bild någonstans på forumet på en botten som ljuset lyser igenom. Då snackar vi angripen...

Men är botten verkligen av rostfritt har jag givetvis fel...
det fins rostfria med påpressad aluminiumlager under som värmespridare, på samma sätt som man sätter järnlager idag för att fungera med indktionsspisar - bla. ikea hade en sådan serie grytor.

diskmaskin diskar med diskpulver med stor andel soda och natriumsilikat och båda är starkt alkaliska och alkali fräter på aluminum. Natriumsilikaten trögar dock ned reaktionen en del men diskningen äter av aluminiumet ändå över tiden när grytan diskas ofta i maskin.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Man kan gå loss på botten med fettlösande och med svinto. Eventuellt även stålborste. Det kan gå att rädda den, om man verkligen vill behålla den och lägga ned mycket arbete.njag hade dock gått till affären och köpt en ny. IKEAs rostfria serie har hållit i över 20 år för oss, trots maskindisk.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Det där ser ut som fastbränt fett från en skitig glashäll. Glashällar vill bli skitiga hur man än gör.

Man kan ta bort det med svinto och någon sorts fettlösare.....jag tror också bromsrengöring (bräkleen) skulle fungera men då är det viktigt att inte få det inuti kastrullen och att hålla till utomhus och att diska noga efteråt.

Jag brukar köpa folks bortkastade kastruller på skroten och så tar jag hem dem och putsar upp dem.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en bild någonstans på forumet på en botten som ljuset lyser igenom. Då snackar vi angripen...
Den ihåliga stekpannan såg faktiskt inte så farlig ut på bild som jag minns den men det är hål rakt igenom botten:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-4632586
https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-4632794

Men jag kan bjuda på en annan bild av en väldiskad aluminiumkastrull med antydan till viss förslitning...:

Närbild av en aluminiumkastrulls botten med synliga tecken på förslitning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Aluminium tål inte maskindiskmedel. Fick inte alla lära sig det i grundskolan?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.