Hejsan.

Jag tänkte se om jag kunde få lite hjälp kring min fundering till mitt lite kärvande lås.

Jag har ett Nimly lås i dörren.

Ibland måste man dra till dörren rätt rejält för att den skall stänga sig. (Se video)

Jag har en teori om att tryckesfallet är lite löst vilket gör att det trycks emot kant mer än att det åker in. (Se video)

Jag funderar på om man skall smörja tryckesfallet eller om jag skall demontera låset och se om jag kan skruva åt tryckesfallet, om det går.
Eller kan det vara något annat? Fri gången till låsblecket?

Alla idéer är välkomna
MVH
Alex

Bästa svaret

Lägg lite assa låsfett på fallkolvens anläggningsyta och dra igen dörran några gånger stryk sedan bort överblivet fett med fingret från fallkolv och slutbleck så blir det en glidyta kvar.

Yes. Skall testa detta. Kan det verkligen vara så enkelt? Men skall absolut testa, återkommer med resultat i nästa vecka när jag fått tag i lite låsfett.

A aduell skrev:
Yes. Skall testa detta. Kan det verkligen vara så enkelt? Men skall absolut testa, återkommer med resultat i nästa vecka när jag fått tag i lite låsfett.
Klövervaselin fungera bra men assa låsfett till motorlås är det som rekommenderas.

• Gilla
Hunnern
  • Laddar…
Hej.

Jag testade med lite låsfett. Jag blev överraskad och det fungerar mycket bättre.

Tack för tipset!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
A aduell skrev:
Hejsan.

Jag tänkte se om jag kunde få lite hjälp kring min fundering till mitt lite kärvande lås.

Jag har ett Nimly lås i dörren.

Ibland måste man dra till dörren rätt rejält för att den skall stänga sig. (Se video)

Jag har en teori om att tryckesfallet är lite löst vilket gör att det trycks emot kant mer än att det åker in. (Se video)

Jag funderar på om man skall smörja tryckesfallet eller om jag skall demontera låset och se om jag kan skruva åt tryckesfallet, om det går.
Eller kan det vara något annat? Fri gången till låsblecket?

Alla idéer är välkomna
MVH
Alex
För glappet behöver du justera slutblecket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.