Kommer att tilläggsisolera ett gästhus/bagarstuga i sommar, använder isovers fasadskiva 100 mm. Fönsterkarmen är väl 110 mm. Vid fönstermontage kommer således karmen utanför nuvarande fönsterhål.

Jag vet att Kartro adjufix har beslag för de problemen. Men jag har inte den blekaste aning hur de fungerar. Finns det någon som har erfarenhet, god eller dålig? På de begränsade bilder man kan se, beskrivis inte detaljerna kring hur man ska lyckas fixera ett fönster "frihängande i luften" och få detta i rätt i alla 3 dimensionerna. Känns som ett svårt jobb. (Se sid 54 http://www.kartro.se/KartroIndustri2008.pdf )

Är det lättare/bättre för en amatör som jag att offra lite isolering och regla upp extra träregel utvändigt fönsterhålet?

Bifogar två skisser som presenterar problemet visuellt.

Bild 1, utan att regla upp extra kring fönsterhålet (och därmed förlora den goda isoleringen som fasadskivan ger). Men detta presenterar som sagt ett utomordentligt problem att fästa själva fönsterkarmen.

Fönstermontage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2, reglar runt fönsterhålet skapar något ordentligt att skruva fast fönstret i.

Fönstermontage reglar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad säger ni? :S

Är alla kunniga byggare på semester eller ute och bygger själva? ;) Jag bumbar tråden i hopp om att få svar. Ska jag:

1) sätta extra tregel i en karm runt på utsidan fönsterhålet, eller

2) sätta fönstren i justerbara raka beslag från t.ex. kartro, essve eller andra tillverkare? Jag har aldrig använt dessa, men från bilderna får jag uppfattningen att det är svårjusterat.

Regla upp runtfönstret alla gånger!

Kommer att bli träregel. Jag har räknat att om jag sätter en 70 mm regel, borde jag både kunna fästa utan problem såväl som viss isolering finns kvar.

Däremot tror jag nog att det kommer att bli ESSVEs hylsor som förmonteras på utsidan karmen och sedan skruvas ut, samt fästs in med särskild träskruv. De har jag numera erfarenhet av och kan rekommendera. http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22

Essves hylsor funkar utmärkt. Adjufix är ju samma sak fast ett annat fabrikat..... Jag gillar Essves variant pga att det finns skruvar för dessa för flera olika sorters material (lättbetong, betong, trä osv).

Ett alternativ till att regla runt fönstret (jag skulle nog ha reglat) skulle kunna vara att fästa plyfa 22mm i befintligt hål i timmerväggen. Det blir väldigt stabilt och köldbryggan blir mindre.

MathiasS skrev:
Essves hylsor funkar utmärkt. Adjufix är ju samma sak fast ett annat fabrikat..... Jag gillar Essves variant pga att det finns skruvar för dessa för flera olika sorters material (lättbetong, betong, trä osv).

Ett alternativ till att regla runt fönstret (jag skulle nog ha reglat) skulle kunna vara att fästa plyfa 22mm i befintligt hål i timmerväggen. Det blir väldigt stabilt och köldbryggan blir mindre.

Man har såklart sin fulla rätt att tycka om Essve, men Adjufix har också skruv för flera material. ;)

http://www.adjufix.se/HylsorSkruv.htm

Stefan Bengtsson skrev:
Man har såklart sin fulla rätt att tycka om Essve, men Adjufix har också skruv för flera material. ;)

[länk]
Ja jag såg det och jag sa ju faktiskt att ajdufix är samma sak fast annat fabrikat......d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.