27 122 läst ·
155 svar
27k läst
155 svar
Kartläggning av elförbrukningen
Det lät som han hade fått till en riktigt bra deal. Det kan t.o.m vara lönt att betala för en längre etablering för en firma som kan hålla dom priserna. Kan du kolla upp vem som höll i entreprenaden så hade jag varit tacksam. Skicka pm om du inte vill sända det här.
T tobbbias skrev:Min granne borrade bergvärme föra 2 veckor sedan. I större ort norr om Vänern. Han borrade 180 m. Med allt installerat och klart så var det strax under 150 kkr för hål OCH värmepanna. Hans tidigare förbrukning låg mellan 25-30 MWh per år. Tycker det ser ganska likt ut ditt där.
Så du borde kanske kolla med några fler företag än bara 1 om du vill få en mer korrekt prisbild av vad det kostar. Hade jag varit dig hade jag skaffat bergvärme omgående.
Ja det är sjuka priser här uppe i norra Dalarna. Jag skulle gärna ta in priser från andra om de kan tänka sig att resa en längre sträcka men söker man på återförsäljare av ett visst märke så blir man direkt hänvisad till den mest lokala
useless skrev:
Om jag vart i dina kläder hade jag hört med byggnadskontoret på kommunen. Viss kommuner har nämligen köpt in värmekamera, fråga om du får låna den en dag. Gå sedan runt huset och kolla det med värmekamera. Då kommer du att få koll på var din förbrukning är.... Saknas isolering under ett fönster så är det 2-5000 kwh..
Har nu inte kommunen någon kamera så har dom blivit rätt billiga... Vissa hyrfirmor såsom Cramo har dom för uthyrning också. En peng du kommer att spara in rätt snabbt när du lokaliserar köldbryggorna.
Talar av erfarenhet, fyra fönster i förra huset kostade 7000kwh/år i uppvärmning. Lätt bästa investeringen jag gjort att byta dessa fyra... Luftvärmepumpen däremot gav liten besparing, bara 3000kwh/år så den var slut innan investeringen var betald.
Har nu inte kommunen någon kamera så har dom blivit rätt billiga... Vissa hyrfirmor såsom Cramo har dom för uthyrning också. En peng du kommer att spara in rätt snabbt när du lokaliserar köldbryggorna.
Talar av erfarenhet, fyra fönster i förra huset kostade 7000kwh/år i uppvärmning. Lätt bästa investeringen jag gjort att byta dessa fyra... Luftvärmepumpen däremot gav liten besparing, bara 3000kwh/år så den var slut innan investeringen var betald.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
130k/hål kan inte stämma. Jag betalade 65+moms för 180m i Stockholm och här råder ingen prispress!
Dum som jag var så sålde jag en bra Flir som jag hade tidigare. Borde nog ta en runda med en bra värmekamera från Cramo. Bör även ta en runda på vinden och kika på isoleringen där.
Cheesen skrev:
Om jag vart i dina kläder hade jag hört med byggnadskontoret på kommunen. Viss kommuner har nämligen köpt in värmekamera, fråga om du får låna den en dag. Gå sedan runt huset och kolla det med värmekamera. Då kommer du att få koll på var din förbrukning är.... Saknas isolering under ett fönster så är det 2-5000 kwh..
Har nu inte kommunen någon kamera så har dom blivit rätt billiga... Vissa hyrfirmor såsom Cramo har dom för uthyrning också. En peng du kommer att spara in rätt snabbt när du lokaliserar köldbryggorna.
Talar av erfarenhet, fyra fönster i förra huset kostade 7000kwh/år i uppvärmning. Lätt bästa investeringen jag gjort att byta dessa fyra... Luftvärmepumpen däremot gav liten besparing, bara 3000kwh/år så den var slut innan investeringen var betald.
Har nu laddat ner lite förbrukningsstatistik och medeltemperarurer i perioderna för 2018 och 2019 - se bifogade bilder för den som orkar kika på detta Det är tydligt att det är uppvärmningen som peakar elförbrukningen men jag skulle bra gärna vilja ta reda på var de övriga 2-3000kwh kommer ifrån när det mesta förutom 3st VVBer är avstängt sommartid.
Laddade även ner utdrag från de borrhål som är gjorda i området. Den fastighet med hål som ligger absolut närmast vår är 5:85 och där kan man se att dom behövde 90m för att nå berg och ytterligare 90m för att nå rätt djup. Man kan även se att det är ett högt grundvattenflöde vid det hålet vilket skulle kunna argumentera för att växla mot vatten ?!
Laddade även ner utdrag från de borrhål som är gjorda i området. Den fastighet med hål som ligger absolut närmast vår är 5:85 och där kan man se att dom behövde 90m för att nå berg och ytterligare 90m för att nå rätt djup. Man kan även se att det är ett högt grundvattenflöde vid det hålet vilket skulle kunna argumentera för att växla mot vatten ?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får en massa råd och även av mig. Men en del förbrukning kan röra sig om inställningar. Varför har du tre st vvberedare avstängda på sommaren? Då får ni väl bli vinterbadare i älven istället. Nej skämt och sido. Förbrukar ni ständigt vatten från 3 st. Eller är det bara en som hela tiden står och värmer utan att vattnet förbrukas. Är poolvärmen verkligen avstängd etc.M Villa Minkhe skrev:
Förutom värme+läge på llvp ska spjället stå rakt ut så att det inte studsar ner mot golvet. Eller att vinklingen i sidled står fel och ska vara vinklad mot öppen yta. Fläkten ska inte stå i något komfort läge etc utan i den hastighet som du står ut med. Så att värmen kan spridas ut mera i huset. Sedan ska tempen stå ca 2 grader över önskad temperatur.
Det är viktigt att L/luftvärmepumparna står för stor del av värmen. Så att inte elementen värmer för tidigt. Elementen ska vara ett komplement när värmen från luft/luftvärmepumparna inte når eller inte räcker till. Så lite sänkning i framledningen för elementen kan vara aktuellt. För att utnyttja llvp bäst.
Sedan håller jag med om att äldre llvp ca 10 år eller äldre ofta inte ger någon spareffekt vid -10 grader. Ungefär som äldre bergvärmepumpar som drog ca 6000 kwh och hade för korta borrhål. Så även LLvärmepumpar har hängt med i utvecklingen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer