Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
Klassiskt gult hus med tegeltak, vindsvåningsfönster och en vit staket runtom, som representerar traditionell arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ska ersättas av
Arkitektritning av en modern villa med skorsten och separat garage, tänkt att ersätta ett äldre hus.
Skapa konto

https://www.barometern.se/kalmar/om...gglov-kalmars-dyraste-hus-far-rivas-a302e793/

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 46 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]

[länk]
Man brukar tala om folk med mer pengar än förstånd.
Det verkar passa in här

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mbjm och 59 till
  • Laddar…
Helt galet. Men tyvärr omöjligt att stoppa

• Gilla
  • Ledsen
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Skönt att de inte kan använda ROT-avdrag för att bygga nytt hus.

Känns väl bra annars när nya kök byts ut med ROT-avdrag. Alltid bra med extra konsumtion?

/ATW

• Gilla
BettanG och 2 till
  • Laddar…
Man i solglasögon framför raserad byggnad och grind med byggnadsavfall i bakgrunden.
Skapa konto

• Arg
  • Gilla
Allman och 14 till
  • Laddar…
Havsutsikt på Stensö, eller var ligger det? Som Djursholmsexemplet visar är vissa adresser löjligt dyra och huset, oavsett vad det är, en liten del i det hela.

De vill väl ha lägre uppvärmningskostnader.

• Haha
  • Gilla
Maalox och 19 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
De vill väl ha lägre uppvärmningskostnader.
En möjlighet:cool:

• Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
Det finns säkerlligen en bakomliggande orsak till varför man river och inte bygger om.
Jag gissar på fuktskadad stomme pga fasaden.....

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det finns säkerlligen en bakomliggande orsak till varför man river och inte bygger om.
Ja, eller så är det samma beteende som när vissa vaskar en flaska champagne på en stureplanskrog. Man tycker man behöver bevisa att man är så rik att man har råd att förstöra pengar.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 19 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det finns inget ekonomiskt försvar som kan motivera rivning av en villa som byggdes för 30 år sen som dessutom var väldigt påkostad.
Svårt att skylla på bristande underhåll eller kvalitet med det priset.
Det var inget billigt prefabhus precis som ingen gjort något med den det byggdes.
Var och en gör ju vad den vill med sina pengar men det innebär ju inte att alla beslut kanske är dom bästa varken ekonomiskt eller miljömässigt.

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 12 till
  • Laddar…
Hoppas de återvinner de "exklusiva detaljerna". Annars är väl ett hus i den åldern bara gips och reglar. Måste vara bra läge på tomten.

Hur ska man kunna stoppa nåt sånt här? Folk gör väl vad de vill för sina pengar?

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Havsutsikt på Stensö, eller var ligger det? Som Djursholmsexemplet visar är vissa adresser löjligt dyra och huset, oavsett vad det är, en liten del i det hela.
Det ligger på andra sidan staden, längst ut på björkudden. Med havsutsikt så klart. Även om huset är i fint skick så tror jag inte det står för större delen av fastighetens värde. Det har gjorts liknande rivningar av 90-talshus i närområdet tidigare.

Jag kommer ihåg bilderna sedan det såldes förra gången och det är ett märkligt hus. Inne ser det ut som om det skulle vara byggt för 100-200 år sedan, inte på 90-talet. Jag har en viss förståelse för att man vill göra något drastiskt åt det.

Ägaren äger dessutom en av Kalmars största byggfirmor så pengar finns det gott om. Och byggkostnaden lär inte bli så stor om han anlitar sig själv för att göra det.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
det är ett märkligt hus. Inne ser det ut som om det skulle vara byggt för 100-200 år sedan, inte på 90-talet
Öhh, tycker inte det ser särskilt 1990-tal ut på utsidan heller.
Byggt i gammal stil helt enkelt, inte direkt något konstigt med det.

Tyvärr finns det många exempel på liknande tilltag. Bedrövligt...

• Gilla
Björk-Syren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.