Mitt mailkonto har kapats och mina mailkontakter har fått bluffmeddelanden från mig att jag är på en utlandsresa. I meddelandet sägs att jag har blivit bestulen och därför omgående behöver pengar.
Efter kapningen var kontot rensat på tidigare mail. Sedan jag bytt lösenord och kört F-secure verkar kontot fungera och jag kan sända och ta emot mail som tidigare. Nu undrar jag om mina åtgärder räcker för att fortsätta använda mitt mailkonto?

har du bytt lösenord så är det väl lugnt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
Maila dina kontakter och fråga om dom får några konstiga mail från dig , samt att du säger något lämpligt
så dom tänker till att du är du

Kolla så att återställningsaddressen inte är ändrad

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad innebär återställningsadressen?

Ofta anger man en mailadress som "återställning av lösenord" går till, kolla så att skojarna inte har bytt till en egen och därmed kan kapa ditt konto igen

• Gilla
possum77
  • Laddar…
När jag bytte lösenordet i går måste jag ange "Alternativ e-postadress" som ingår i säkerhetsinformationen vid kontots öppnande. Det fungerade och jag kunde ändra till nytt lösenord.
Jag vet inte om den mail-adressen senare är ändrad.

Vad är det för mailkonto du använder (Gmail/telia etc).
Ibland kan det vara appar som triggar utskick av skräpmejl/uppdateringar på facebook om ex. vinst av Iphone etc.

Jag använder Hotmail.

Det låter som om att någon som har både din mejladress och dina kontakters mejladress har fått virus i dator/telefon, eventuellt är det du som har viruset.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Hur fick du reda på att kontot var kapat?
Var det genom att det gick ut falska email från din adress?

Hur blir jag av med virus i min dator? Jag har F-secure som jag nu körde en extra gång.

etompau
Ja, mina mailkontakter hörde av sig angående bluffmail från mig att jag omgående behövde pengar.

Gissar på att det var ett virus i din dator som gjorde utskicken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.