Hej på er alla kloka!
Jag tänkte kapa ner panelen i köket nån halvmeter. Den går nästan upp till taket i nuläget, och jag vill ha mer plats för tapet. Vi har precis köpt huset och är helt nybörjare på sånt här, jag har lite olika idéer och vet inte vad som är bäst.
Jag trodde att panelen skulle ligga utanpå väggen och att detta skulle bli ett relativt enkelt projekt, men när jag tog bort listen så såg jag att träpanelen liksom möter den tapetserade gipsskivan.

1. Så, när jag kapat ner panelen dit jag vill, borde jag skarva i med gipsskivor där panelen förut suttit och spackla ihop den nya gipsskivan där den möter den gamla?

2. Eller borde jag ta ner nuvarande gipsskivor också för att slippa skarven, sätta dit hela, nya. Det kanske är bättre med samma gipsskiva från panelen och hela vägen upp till taket?

Är jag korkad om jag inte vill ta ner överskåpen? Det känns överväldigande. Både gipsskiva och panelen fortsätter in bakom överskåpen, om jag sågar av gipsskivan och panelen längs med överskåpen, kommer jag riskera bärkraften då? Kan det göra att överskåpen rasar ner?

3. Eller.. borde jag låta allt sitta kvar, och typ spika upp en tunn skiva över allting istället? Och låta den gå från taket och ner till dit jag vill att panelen ska börja? Tapetsera direkt på den och sen sätta en list vid övergången?

Jag lägger in bild på hur det ser ut just nu, med ett rött streck där jag vill kapa panelen.

Kökshörn med vit träpanel och tapet, rött streck markerar tänkt kapningshöjd för panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas på svar och tankar

Panelen kapar du lättast med ett multiverktyg sedan lappa i med en gips och spackla, limma en pappremsa över skarven för att armera..
Kan du plocka ner skåpet underlättar det, men inte nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.