Jag har en Nibe Eminent 55 och ska byta anod. Köpte kompatibel anod o inser att vvb är monterad ca 3cm för högt upp mot taket (enligt instruktion behövs 25cm fritt utrymme). Jag får anoden imorgon så har inte testat än.
Går det att kapa anoden för att kunna få ner den i beredaren? Finns det någon annan nackdel än att den förbrukas snabbare?

Hur är anoden uppbyggd, risk för att något kommer fram vid kapning som inte ska beröra vattnet?

Bara kapa den dom centimeter som behövs, den är i ett stycke och ingen vajer eller annat i. Blir så när det är för kort till tak.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Kanske går det att koppla loss beredaren och luta den?

jonas_da jonas_da skrev:
Kanske går det att koppla loss beredaren och luta den?
Det är det jag vill undvika då jag inte har kunskapen eller hjälpen att göra det utan att anlita någon.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara kapa den dom centimeter som behövs, den är i ett stycke och ingen vajer eller annat i. Blir så när det är för kort till tak.
Tack för svaret. Inte för att misstro dig men är du säker på din sak? Frågar bara för att jag har inte utrymme för misstag :)

Jepp. Har varit i samma sits som dig hos kunder, så det blev att såga av några centimeter i taget, tills det gick att peta ner anoden. Tror det blev ca 4,5 centimeter totalt. Ingen större skillnad på verkningsgraden.

• Gilla
dartan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp. Har varit i samma sits som dig hos kunder, så det blev att såga av några centimeter i taget, tills det gick att peta ner anoden. Tror det blev ca 4,5 centimeter totalt. Ingen större skillnad på verkningsgraden.
Sågar man enklast med bågfil eller med vinkelslip?

Går det att göra hål i taket?

D dartan skrev:
Sågar man enklast med bågfil eller med vinkelslip?
Kapa med vad du vill, bågfil är bäst, men går med en sticksåg och metallblad, vinkelslip suger fast.

• Gilla
dartan
  • Laddar…
D dartan skrev:
Jag har en Nibe Eminent 55 och ska byta anod. Köpte kompatibel anod o inser att vvb är monterad ca 3cm för högt upp mot taket (enligt instruktion behövs 25cm fritt utrymme). Jag får anoden imorgon så har inte testat än.
Går det att kapa anoden för att kunna få ner den i beredaren? Finns det någon annan nackdel än att den förbrukas snabbare?

Hur är anoden uppbyggd, risk för att något kommer fram vid kapning som inte ska beröra vattnet?
Vill du inte kapa borde artnr. 6449832 som bara är 165mm lång lösa ditt problem

• Gilla
dartan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du inte kapa borde artnr. 6449832 som bara är 165mm lång lösa ditt problem
Tack men sitter med en 285mm anod framför mig nu så det får bli till o kapa. Ska bara se när det passar då jag gärna vill vara på plats några dagar efter bytet för att se att inget läcker :)

Lite lin och tätpasta så blir det tätt och dra ner proppen mot tanken, linet tätar då även mot anslget som är där.

J jonaserik skrev:
Lite lin och tätpasta så blir det tätt och dra ner proppen mot tanken, linet tätar då även mot anslget som är där.
Hej!
Ska göra detta på fredag men behöver lite förklaring i vad du menar med ovanstående (egentligen allt) 😆
Den nya anoden levereras ju med en gummipackning som sitter mitt på gängen.

Btw, nästa gång du byter så kan du kika på deras elektriska anod. Dels så har jag för mig att den är något kortare, men framförallt så är den tunn och lite flexibel, så det kommer inte vara något problem att få i den. Dessutom behöver den inte bytas.

• Gilla
dartan
  • Laddar…
D dartan skrev:
Hej!
Ska göra detta på fredag men behöver lite förklaring i vad du menar med ovanstående (egentligen allt) 😆
Den nya anoden levereras ju med en gummipackning som sitter mitt på gängen.
Litar inte på den tätningen utan tar bort och sätter lin på gängan, men upp till var och en att göra vad den tycker. Med lin vet jag att det blir tätt om man linar på rätt sätt, lite i början och tjockare mot slutet, räknat från gängans början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.