2 488 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Kapa offeranod pga trångt utrymme ovanför vvb?
Jag har en Nibe Eminent 55 och ska byta anod. Köpte kompatibel anod o inser att vvb är monterad ca 3cm för högt upp mot taket (enligt instruktion behövs 25cm fritt utrymme). Jag får anoden imorgon så har inte testat än.
Går det att kapa anoden för att kunna få ner den i beredaren? Finns det någon annan nackdel än att den förbrukas snabbare?
Hur är anoden uppbyggd, risk för att något kommer fram vid kapning som inte ska beröra vattnet?
Går det att kapa anoden för att kunna få ner den i beredaren? Finns det någon annan nackdel än att den förbrukas snabbare?
Hur är anoden uppbyggd, risk för att något kommer fram vid kapning som inte ska beröra vattnet?
Vill du inte kapa borde artnr. 6449832 som bara är 165mm lång lösa ditt problemD dartan skrev:Jag har en Nibe Eminent 55 och ska byta anod. Köpte kompatibel anod o inser att vvb är monterad ca 3cm för högt upp mot taket (enligt instruktion behövs 25cm fritt utrymme). Jag får anoden imorgon så har inte testat än.
Hej!J jonaserik skrev:
Ska göra detta på fredag men behöver lite förklaring i vad du menar med ovanstående (egentligen allt) 😆
Den nya anoden levereras ju med en gummipackning som sitter mitt på gängen.
Btw, nästa gång du byter så kan du kika på deras elektriska anod. Dels så har jag för mig att den är något kortare, men framförallt så är den tunn och lite flexibel, så det kommer inte vara något problem att få i den. Dessutom behöver den inte bytas.
Litar inte på den tätningen utan tar bort och sätter lin på gängan, men upp till var och en att göra vad den tycker. Med lin vet jag att det blir tätt om man linar på rätt sätt, lite i början och tjockare mot slutet, räknat från gängans början.D dartan skrev:
Klicka här för att svara