Ett element som inte behövs har avlägsnats och rören har tidigare pluggats genom att skruva lock på den gängade änden.
Nu vill jag ha mindre uppstick.
Rören är ursprungligt gröna och 17 mm ytterdiameter.
Om jag kapar bort änden med gängor, hur pluggar man röret då? Och med vilka grejer?

• Två gröna pluggade rör med gängor, bredvid en linjal, står mot en vägg. Rören är målade och har 17 mm ytterdiameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FDT skrev:
Ett element som inte behövs har avlägsnats och rören har tidigare pluggats genom att skruva lock på den gängade änden.
Nu vill jag ha mindre uppstick.
Rören är ursprungligt gröna och 17 mm ytterdiameter.
Om jag kapar bort änden med gängor, hur pluggar man röret då? Och med vilka grejer?
Normalt set skulle jag säga att man kan ta en klämringskoppling ocxh sen sätta ett "lock" i ändan bara. Men 17mm och gamla rör - knepig dimension (?) och frågan är om man kan putsa rören såpass bra att en klämring blir helt tät...
Du får kanske ringa en VVSare...

Rickard.
Lösningarna som funkar är verkligen så marginellt bättre att det känns bortkastat.

En gissning är att du relativt enkelt kan få dom 4-5cm lägre men inte mer. Relativt enkelt här innebär fortfarande att tappa ur trycket ur systemet.

Skulle det inte fungera med en liten huv som döljer rören i nått trämatrial eller plåt? Kanske kreativt utformad.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Går rören ner i källaren eller annan åtkomlig plats?

Skall du kapa dom, var lite försiktig så du inte rycker för mycket i dom. Risk för läckage i någon skarv.

Intet Intet skrev:
Går rören ner i källaren eller annan åtkomlig plats?

Skall du kapa dom, var lite försiktig så du inte rycker för mycket i dom. Risk för läckage i någon skarv.
Bra lösning ”utanför boxen”. Men platta på mark
blackarrow blackarrow skrev:
Ditt järnrör bör vara 17,2 mm = 3/8 tum
En sån här koppling borde fungera. Snygg mässing, men blir det inte lite klumpigt?

[bild]

[länk]
Jo, 3/8 är det säkert. Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.