Hej!

Då vi behöver ha fullstor kyl och frys så har vi påbörjat lite enklare köksrenovering. Har tagit bort stommar till över- och underskåp, men hur ska jag göra med kaklet? Vill ha kvar kaklet där de kvarvarande skåpen är, men hur får jag bort kaklet utan att skada det område jag vill ha kvar? Går det kapa kakelplattorna med något verktyg, som linjen i bild 3?

Köksvägg under renovering med borttagna skåpstommar och markerat kakelområde för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vitkaklade väggar, borttagna skåpstommar och synlig kyl och frys.
Skapa konto

Köksvägg med kakel och röd markeringslinje där kaklet ska kapas för renovering.
Skapa konto

Sen så ska det målas bakom kylskåp har jag förstått. Någon speciell färg som behövs?

Tack på förhand!

Varför ska du ta bort kaklet? Låt det sitta kvar i stället.
Vill du ändå ta bort det så kan du kapa plattorna men en "Fein" multisåg. När du sen tar bort plattorna så kommer gipsskivan bli förstörd och du kommer behöva skarva i en ny bit gips.
Men som sagt, låt plattorna sitta kvar, ställ kylen på plats och tänk inte mer på det!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut att vara masonit på väggen såg jag nu. Men det är samma med det. Du kommer behöva byta masoniten bakom kaklet när du tagit bort det om du vill ha en slät målad yta.

Du behöver inte ta bort kaklet. Det gör inget om det sitter kvar bakom.
Att det skulle behöva målas bakom hänger jag inte riktigt med på?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Okej! Tack för bra svar! Att jag ville ta bort kaklet är mest en tanke att det ska bli samma ”djup” för både kyl och frys. Tänkte dessutom ha en skiva mot bänk och skåp som väll blir snyggast att ha hela vägen in mot väggen.

Det där att måla bakom är nåt jag hört bara

Mikael_L
Kaprondell med diammantskiva går bra att kapa plattorna med, men var beredd på att det dammar infernaliskt.
Och var försiktig att inte såga genom mer än kakelplattan. Och har du tur kan du få ner plattorna utan att skada underlaget alltför mycket, så det går att reparationspackla sen.
Det beror mycket på hur bra fäste de har mot underlaget, ibland är det helt enkelt omöjligt att få loss plattor från gips eller board eller trä utan att skada rejält.
Men försök med något tunt verktyg och knacka in jämns med väggen. Det kan ev gå med en spackelspade, men den är troligen för vek.
Själv har jag en sån här liten Hultafors bräckjärn som jag nog skulle prova med.
1002592A.jpg

Schubi Schubi skrev:
Det där att måla bakom är nåt jag hört bara
Målat med halvblank färg så blir det lätt att torka rent vid årets storstädning, det är väl typ största anledningen till att man målar bakom. Men välj inte helmatt färg då bara, det är lika eländigt som omålade gipsskivor.

Kakelplattorna bygger väl inte mycket mer än 1cm? Det är ju bara att ställa det ena skåpet 1cm längre från väggen än det andra så hamnar de i liv i framkant! Det är dessutom bra att ha lite luft bakom så att luften kan cirkulera lite.

Täck med en vit figursågad list/kvartsstav/rundstav för att dölja springa/ojämnheter.

Har själv gjort allt för många ”idiotpetnogajobb” för att efteråt inse att allt krångel oftast är väldigt bortkastat (tid/pengar). Väldigt sällan jag märker/tänker på det efteråt, men VET ändå iblanda mer än SER:rofl:

Det verkar som den samlade erfarenheten här inte skulle bemöda sig med att ta bort kaklet, så det får väll vara kvar

Kanske börja så i alla fall då riskerar du inte några spruckna/synliga plattor pga jobbet.

Vill du ändra dig sen borde det vara enkelt att dra fram kyl/frys och lösa det i efterhand i så fall.

• Gilla
Schubi
  • Laddar…
Mikael_L
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Kakelplattorna bygger väl inte mycket mer än 1cm? Det är ju bara att ställa det ena skåpet 1cm längre från väggen än det andra så hamnar de i liv i framkant! Det är dessutom bra att ha lite luft bakom så att luften kan cirkulera lite.
Men sen är det ju lite skåpinredning och bänkskivor etc att också ta hänsyn till. Man vill ju inte att kyl/frys sticker ut uppseendeväckande mycket!
Samtidigt är det ibland lite bra att de sticker ut lite för att dörren inte ska få tryckskador av bänkskivan bredvid, men det beror nog rätt mycket på hur dörrarnas hängning är konstruerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.