Hejsan!
Jag är nyinflyttad i en villa där vissa sidor av tomtgränsen ringas in av en enorm häck. Har kommit fram till att det måste vara hagtorn?(rätta mig gärna ifall jag har fel)
Känner dock att vi skulle vilja klippa ner den. Till ungefär hälftenav sin nuvarande storlek. Framförallt på höjden.
Min fråga till er är nu: När och hur klipper jag den på bästa sätt? Har läst lite på nätet där det i vissa fall står att man bör kapa ner till ca 2 dm för att låta den växa om på nytt.
Är det nödvändigt? Eller går det som min första tanke var, att bara kapa den på mitten, och eventuellt snygga till sidorna? Och när på året bör detta ske?😊 snälla kom med så mkt input och egna erfarenheter som möjligt. Detta är helt ny mark för mig.

Bifogar bild på hur den ser ut under sommarhalvåret samt hur den ser ut nu i mars.

Tack på förhand. Mvh Elfenbenet En villa med en hög häck runt tomtgränsen under sommarhalvåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck av nakna grenar kring en tomt, med närliggande modern villa i bakgrunden under tidig vår.
Skapa konto
Häck av hagtorn i trädgård, vår. Syns intill staket och hus.
Skapa konto

Mats-S
Vill du verkligen behålla en hagtornshäck (om du nu är 100% säker på att det är det?)?
Är det sylvassa nålar på den överallt så är det högst troligt hagtorn. (närbild tack?)

Jag skulle ta död på den omedelbart, bra tid nu på våren med äkta Roundup när den börjar bli grön. Alternativt hyra en grävare och gräva upp eländet.
Du kommer att förbanna häcken i all framtid, totalt omöjliga att klippa och sköta vettigt pga alla nålstick som du får under det arbetet.

Men som svar på frågan om du trots alla varningar vill behålla den :)
Perfekt tid nu att klippa ner den till typ 1dm och göra en omstart. Men under återväxten måste du hela tiden beskära den så att den inte bara drar iväg rakt upp igen, så låt den inte få full höjd direkt, det är några års beskärning innan dess.

Det där är inte en enorm häck när det gäller hagtorn då de blir minst 5 m höga. :)

Kapar du på halva höjden kommer du mest ha kvar det bruna glesa nertill och sedan en liten grön överdel. Det glesa kommer inte att växa igen i någon större omfattning. Du kan kombinera genom att klippa/såga allt på halva höjden och sedan ta bort en andel av stammarna 2 dm över marken. Välj de grövsta med minst sidoskott. Om du klipper de nya skotten från stubbarna som om det var en ny häck kommer det bli tätare och du kan avveckla resten. Mer pyssel och det tar längre tid men ni har en häck under tiden.

Svetshandskar, skor med spiktrampskydd och långa handtag på alla verktyg är en fördel. Har ni eller kan låna ett släp så släng skräpet direkt på släpet för stt slippa lyfta det en extra gång.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mats-S Mats-S skrev:
Vill du verkligen behålla en hagtornshäck (om du nu är 100% säker på att det är det?)?
Är det sylvassa nålar på den överallt så är det högst troligt hagtorn. (närbild tack?)

Jag skulle ta död på den omedelbart, bra tid nu på våren med äkta Roundup när den börjar bli grön. Alternativt hyra en grävare och gräva upp eländet.
Du kommer att förbanna häcken i all framtid, totalt omöjliga att klippa och sköta vettigt pga alla nålstick som du får under det arbetet.

Men som svar på frågan om du trots alla varningar vill behålla den :)
Perfekt tid nu att klippa ner den till typ 1dm och göra en omstart. Men under återväxten måste du hela tiden beskära den så att den inte bara drar iväg rakt upp igen, så låt den inte få full höjd direkt, det är några års beskärning innan dess.
Haha! Tro mig, tanken har slagit mig och tids nog så kommer den nog ryka. Kanske inte nu första våren men inom något år😊 det som stör oss just nu är storleken. Dels bredden och höjden.
Har du provat roundup? Fungerar det bra?

Z z_bumbi skrev:
Det där är inte en enorm häck när det gäller hagtorn då de blir minst 5 m höga. :)

Kapar du på halva höjden kommer du mest ha kvar det bruna glesa nertill och sedan en liten grön överdel. Det glesa kommer inte att växa igen i någon större omfattning. Du kan kombinera genom att klippa/såga allt på halva höjden och sedan ta bort en andel av stammarna 2 dm över marken. Välj de grövsta med minst sidoskott. Om du klipper de nya skotten från stubbarna som om det var en ny häck kommer det bli tätare och du kan avveckla resten. Mer pyssel och det tar längre tid men ni har en häck under tiden.

Svetshandskar, skor med spiktrampskydd och långa handtag på alla verktyg är en fördel. Har ni eller kan låna ett släp så släng skräpet direkt på släpet för stt slippa lyfta det en extra gång.
Tack för svar! Tittar man på bilden från sommarhalvåret så är häcken väldigt tät. Både upptill och nedtill. Men du kanske har rätt ändå. Detta är som sagt ny mark för mig. Det jag är ute efter är att ha en häck i brösthöjd som heller inte är för bred. Som du ser på bilden så är postlådan påväg in i häcken 😬😊

Unikt namn
Jag rekommenderar att ts den med grävmaskin och sätt en mysigare häck.

Vår växer över en meter om året och är hopplös att underhålla. Sega kvistar och långa taggar blir mycket rivsår varenda år.

En välskött hatornshäck är mycket vacker och jag förstår inte råden härinne att ta bort den. Föryngra häcken och gör den smalare. Den är värd att hanteras av ett proffs (med RUTavdrag).

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En välskött hatornshäck är mycket vacker och jag förstår inte råden härinne att ta bort den. Föryngra häcken och gör den smalare. Den är värd att hanteras av ett proffs (med RUTavdrag).
Jag förstår! Och jag håller helt med. Dock så så har vi en tvååring hemma som ser fram emot att springa barfota på tomten i sommar. Jag är inte lika positiv.😁 Tänker på taggarna. Men vi funderar vidare och ser vad våran åtgärd blir 😊

Man kan pinna enkelt fårstängsel (för ett par hundra kronor) innanför häcken så att barnet inte kryper dit - man lämnar ju ändå inte barnet utan uppsikt. Nästa sommar är barnet mer livligt och då behövs lite mer uppsikt. Hagtorn är inte giftigt - vilket tex liguster är. Finns många faror för liten unge i trädgården - man får passa.

Annars brukar väl trafiken utanför trädgården vara det farligaste vilket motiverar att häcken fixas redan i år med tydligare avgränsning.

Unikt namn
Taggarna passar inte en barnfamilj.
Åtminstonde 3 bollar och en uppblåsbar pool har gått sönder. Ena barnet fick en tagg i ögat när de spelade fotboll = Besök till akuten m.m.

De enda som är immuna mot taggarna är rådjur. Så inte ens som skydd mot ohyra funkar den.

Visst är bladen "fina", men det finns gott om häckar med fina blad som inte samtidigt riskerar barnens syn.

Vi har hagtorn och en släkting har det i två trädgårdar. Visst det är taggar men det är bara ett problem när man klipper den eller om man har extrem otur. Rosor och björnbär som det finns en anledning att närma sig är mycket värre men slånbär är i en klass för sig.
Hagtorn släpper t ex inte grenar, skjuter rotskott var som helst eller skjuter ut grenar i marknivå som övriga nämnda.
Vi har en kombo då vi har rosor i hagtornshäcken. :D

Vill man hindra rådjur, människor, bilar och mindre stridsvagnar att ta sig igenom så går det.
Vid föryngring eller nyplantering så tejpa ner skott till plantan bredvid och sätt en grenklyka på mitten av skottet. Har man två eller tre rader så jobba inom raden och mellan raderna. Upprepa på flera höjder och så har man efter några åt en häck som tål det mesta.
Samma metod funkar om en planta visar sig vara död då man kan leda in skott från plantorna runt omkring och tejpa runt stubben.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.