Okej!

Men varför inte kapa röret efter böjen där det är vertikalt, nära golvet och ansluta där? Om det går alltså. Annars får man nog göra som du säger att dra röret närmare väggen och sen upp.

P PatrikJo skrev:
Jag kanske antog lite väl mycket. Jag skulle tro att du har en böj strax under undergolvet, och jag skulle inte vilja kapa röret i böjen. Då lutar det åt att ansluta efter böjen istället, dvs på ett horisontellt rör.
Varför jet istället för nippel? Kanske bara mitt tyckande, men det känns som att en jet-koppling skulle bli tätare än en gumminippel i ett gammalt gjutjärnsrör. Gjutjärnet brukar efter en tid bli ganska ojämna i formen, jag tror inte att en gumminippel klarar av att täta riktigt då.

Har du källare? Min nippel tätar 100% i mitt rör iaf, fick pressa hårt för att få ner röret i nippeln. Allt beror såklart på vad du har för innerdiameter och det vet man ju inte förrän man kapat. Hur som helst så kommer det bli bra i slutändan, det blir det alltid. :D

• Gilla
trumanders
  • Laddar…
Sågat upp. Mycket riktigt böjer röret bort mot väggen precis under brädorna. Det satt redan en nippel till 50mm längst upp. Jag hoppas att det är samma dimension under ”muffen”, eller skarven, vad det nu är. Jag testar vinkelslip med diamantklinga först.

• Uppskuren golvsektion som visar ett svart böjt rör som sträcker sig mot väggen, omgivet av träspån och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får försöka undvika att sätta eld på spånet bara.

Det bör vara samma under muffen. Jag kapade mitt med en vanlig skiva, gjutjärn är ganska mjukt, spricker lätt, så knäck inte bort det sista.

Jag knäckte bort det sista, men jag bara puttade på det lite, så det var väldigt lite kvar.

Innerdiametern under skarven är 64, och ovan skarven 60. Muffen passar men det är ju ingen presspassning som man vill ha såklart.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det bör vara samma under muffen. Jag kapade mitt med en vanlig skiva, gjutjärn är ganska mjukt, spricker lätt, så knäck inte bort det sista.

• Avklippt avloppsrör med gängad muff, visande innerdiametern i olika storlekar på träplattform med spån i bakgrunden.
    Skapa konto
Har du testat trycka ner ett rör i nippeln? Det gör lite det med.

D Dr Jumping Jack skrev:
Kan man dra vatten i köksskåpens sockel? Det blir inga långa sträckor. Avlopp kan väl gå under köket och utsättas för frysning (plast)?
Det går bra. Vi har dragit vattnet till köket hela vägen i sockeln för att slippa dra det i plintgrunden. Avloppet är också draget i sockeln ca en meter för det var enklast att dra det rakt upp från stammen och böja av i sockeln än att böja av i grunden.

Nej, det har jag inte testat. Det står 64/58-50/40 eller nåt liknande på den. Tror den är kapad. Testar att köpa en på biltema. Det är en del beläggning på insidan röret så den ytan är väldigt ojämn. Funderar på att skrapa bort.

(Jag ska dra om ett 12mm rör till diskmaskin-vattnet också. Så det får bli lite klämkopplingar där.)

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Har du testat trycka ner ett rör i nippeln? Det gör lite det med.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Bingo! Med röret i nippeln funkade det rätt bra. Det sitter inte som berget men det är klart motstånd. Jag provade en 45-45 lösning och en 90-90-lösning. Med 45-45 dår jag såga upp stommen litegrann. Med 90-90 behöver jag inte göra nåt med skåpet. Frestande att köra 90-90. Synd att det är en 90-sväng till i gjutjärnsröret, men det är 64 mm!

trumanders trumanders skrev:
Nej, det har jag inte testat. Det står 64/58-50/40 eller nåt liknande på den. Tror den är kapad. Testar att köpa en på biltema. Det är en del beläggning på insidan röret så den ytan är väldigt ojämn. Funderar på att skrapa bort.

(Jag ska dra om ett 12mm rör till diskmaskin-vattnet också. Så det får bli lite klämkopplingar där.)

• En PVC-rörkoppling som ansluter till ett äldre gjutjärnsrör, med virkesrester på golvet.
    Skapa konto
Ser ok ut på bilden. Glöm inte att gjutjärnsröret har passerat bäst före datum.
Finns det en källare under så bör man byta genom valvet för att vara säker.
Hoppas vattenrören klarar en eventuellt lådhurts.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tyvärr verkar det som att vattenröret sitter ett par cm för långt in. Det fixar jag med såg och nya klämkopplingar/böjar.

O Orionman69 skrev:

O Orionman69 skrev:
Lite överdrivet att va så rädd för gjutjärn.

• Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Se till att inte få några kopplingar i golvet bara. *Lycka till med nya köket* (y)

• Gilla
trumanders
  • Laddar…
Tack! Inga kopplingar i golvet? Säg det till den som byggde huset 1963

Det är det redan alltså, men jag sätter mina så det syns.

O Orionman69 skrev:
Se till att inte få några kopplingar i golvet bara. *Lycka till med nya köket* (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.