3 550 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Kapa fingrarna när klingan nyper ?
Sida 1 av 2
Ibland läser man om folk som har kapat 3-4 fingertoppar för att klingan i bordssågen har "nypt"
Hur fungerar det ? jag kan inte förstå ?
1. Om virket klyvs (spricker) och man har tryck framåt så kanske handen åker in i klingan (fel arbetssätt)
2. Om virket nyper fast klingan så borde ju klingan stå still och det luktar om kolen i motorn.
Hur fungerar det ? jag kan inte förstå ?
1. Om virket klyvs (spricker) och man har tryck framåt så kanske handen åker in i klingan (fel arbetssätt)
2. Om virket nyper fast klingan så borde ju klingan stå still och det luktar om kolen i motorn.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Som jag förstår det menar man inte att klingan nyper fast helt, utan att kraft byggs upp och sen kommer arbetsstycket farande (kick back). Har man otur eller slarvar (ett specialfall av otur) kan det hända att man har fingrarna på ett sånt sätt att de åker in mot klingan.
Men till det kommer också förstås en väldigt viktig skillnad. För att det som du beskriver ska hända krävs dessutom att klingskyddet inte fungerar som det ska. I just det fallet tror jag att man är väldigt glad att man har ett besvärligt klingskydd som på t.ex. Bosch GTS10.
Pratade med en gubbe för länge sen som knappt hade ett helt finger på ena handen. Det var kick back som inträffat plus att träbiten lyckats slå ner hans hand på klingan rakt ovanifrån, och klingskydd saknades. Verkade otroligt läskigt.
Det är väl också det som händer med vertikalfräsar och handöverfräsbord när träbiten smiter, kan också hända i rikthyvlar.
En sista grej: Vad menar du med "spricker"?
Men till det kommer också förstås en väldigt viktig skillnad. För att det som du beskriver ska hända krävs dessutom att klingskyddet inte fungerar som det ska. I just det fallet tror jag att man är väldigt glad att man har ett besvärligt klingskydd som på t.ex. Bosch GTS10.
Pratade med en gubbe för länge sen som knappt hade ett helt finger på ena handen. Det var kick back som inträffat plus att träbiten lyckats slå ner hans hand på klingan rakt ovanifrån, och klingskydd saknades. Verkade otroligt läskigt.
Det är väl också det som händer med vertikalfräsar och handöverfräsbord när träbiten smiter, kan också hända i rikthyvlar.
En sista grej: Vad menar du med "spricker"?
Står man och matar på med fingarna och något händer så har man kort sagt inte en chans att hinna dra undan handen, därför är påskjutare att rekommendera. Alternativt att man bygger jiggar för vissa moment.
Det är väldigt liten chans att klingan bromsas vid kickback utan det som sker är att ämnet skjuts tillbaka i motorvägshastighet, även på mindre bordssågar.
Vanligen bokplank som smäller till eftersom det träslaget kan ha enorma spänningar i sig.
Det finns bra skollitteratur för möbelsnickarutbildningarna som rekommenderas helhjärtat. Där beskrivs en del saker som man kan göra för att minska riskerna.
/Kent
Det är väldigt liten chans att klingan bromsas vid kickback utan det som sker är att ämnet skjuts tillbaka i motorvägshastighet, även på mindre bordssågar.
Vanligen bokplank som smäller till eftersom det träslaget kan ha enorma spänningar i sig.
Det finns bra skollitteratur för möbelsnickarutbildningarna som rekommenderas helhjärtat. Där beskrivs en del saker som man kan göra för att minska riskerna.
/Kent
Man kan skaffa sig en sådan här: http://www.youtube.com/watch?v=q9OLIzMa4Oo&feature=fvw
Försäkringsbolagen har ju lite olika taxor beroende på vilket finger man blir av med. Tror det rörde sig om ca 20 för lillfingret och 50 för tummen. Detta var något år sen iof.tallmilan skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Förstår inte varför fingrarna ska stryka med i ett bakslag? Fingrarna ska alltid vara bakom klingan.
Vid bakslag ligger snorre eller magen risigt till.
Protte
Vid bakslag ligger snorre eller magen risigt till.
Protte