Vi har ett äppelträd som står lite dumt till. Ena av de tre stammarna hänger ut över garage infarten. Nu i somras blev vi bomarderade av äpplen som föll från den stammen. Jag tänker ju då hur det kommer bli med en massa tung snö som hänger ner stammen ytterligare.
Min fråga är kan man kapa av den problematiska stammen nu eller måsta man vänta till efter vintern?

Mvh

PeM

Bästa tiden är på våren eller sommaren. Vänta!

E
Som nybliven äppelnörd har jag fått rådet att beskärning görs bäst i JAS, dvs juli, augusti och september. :D Kollar du i böcker och med pomologer så står det även där att bästa tiden är JAS. ;D

Juli, augusti och september är bästa månaderna, så klipp nu! :D

Bryter mig in i tråden lite.

Jag klippte ett äppelträd i torsdags och har 3 kvar. Hur sent kan man säga att det är september? ;)

Inte alls egentligen kunning på detta men hörde någon gång att anledningen till att äppelträd alltid har klippts tidig vår är att då har trädgårdsmästaren inget annat för sig. Och som hobby odlare så går det att klippa äpple och päron nästan året om med undantag för när det savar som mest.

koko skrev:
Bryter mig in  i tråden lite.

Jag klippte ett äppelträd i torsdags och har 3 kvar. Hur sent kan man säga att det är september? ;)
För mig är det fortfarande september (sån är jag - verklighetsflykt) - det har ju varit en ganska varm höst.

Enligt vad jag har förstått är beskärning för större och bättre fruktsättning och för svaga, angripna, äldre träd bäst att göra i JAS medan unga träd där man vill bygga ut kronan är det bäst på vårvintern. Men som sagt - det går nog när som förutom under savning.

Sök på forumet www.odla.nu - där finns de riktiga experterna (förlåt... ;)). Bl.a. Cilla som har en sjysst (kanske lite rörig) hemsida med många bra tips
http://www.juniper.se/tradvard/

Tackar, det låter som att sunt förnuft även i det här fallet kan få bestämma.

Eller latheten... Trädet jag tagit hand om var klotformat, de andra ser rätt ok ut, mest lite vattenskott att ta hand om, så de kanske få vänta till nästa höst... :)

Mina träd är uråldriga, så jag vill inte bygga ut kronorna på dem direkt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.