Hej.
Vi håller på att bygga ut vårt hus, dock är "slutet" av takstolarna i vägen för full takhöjd i vår utbyggnad.
Hur växlas dessa av på en enkelt sätt?
Önskan är att ta bort delen markerat blått på första bilden. (totalt 5st taktstolar)
Ytterväggen kommer växlas av och tas bort med en metallbalk (röd markering på bild 2)
Vi har takkonstruktion enligt sista bilden
Vår konstruktör som har räknat på metallbalken hänvisar oss bara vidare och vi behöver ett snabbt svar då bygget står still.
Vi håller på att bygga ut vårt hus, dock är "slutet" av takstolarna i vägen för full takhöjd i vår utbyggnad.
Hur växlas dessa av på en enkelt sätt?
Önskan är att ta bort delen markerat blått på första bilden. (totalt 5st taktstolar)
Ytterväggen kommer växlas av och tas bort med en metallbalk (röd markering på bild 2)
Vi har takkonstruktion enligt sista bilden
Vår konstruktör som har räknat på metallbalken hänvisar oss bara vidare och vi behöver ett snabbt svar då bygget står still.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helst skulle ni ha tänkt på detta innan. Mötet mellan taken borde varit uppritat. Problemet är inte helt okomplicerat. Jag förstår dessutom inte vad stålbalken har för funktion. Upplagen för golvbjälkarna till den gamla vinden finns ju kvar. Den vanliga lösningen när två sadeltak möts i vinkel är att växla av takstolarna genom balkar som följer skärningslinjerna. Här blir det lite knepigt när det finns en vind på den gamla delen men inte på den nya.
Väggen där stålbalken kommer sättas skall rivas. Helt klart borde detta ha planerats innan. Trodde det var det man betalade arkitekt och konstruktör för men tydligen skulle man själv ha byggteknisk kunskap.J justusandersson skrev:Helst skulle ni ha tänkt på detta innan. Mötet mellan taken borde varit uppritat. Problemet är inte helt okomplicerat. Jag förstår dessutom inte vad stålbalken har för funktion. Upplagen för golvbjälkarna till den gamla vinden finns ju kvar. Den vanliga lösningen när två sadeltak möts i vinkel är att växla av takstolarna genom balkar som följer skärningslinjerna. Här blir det lite knepigt när det finns en vind på den gamla delen men inte på den nya.
Kan man lösa det i efterhand? Exempelvis genom att sätta en kil med hålplatta för att växla av?
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har anlitat både arkitekt och konstruktör och de inte har löst detta problem för dig, blir jag besviken. Eftersom stora delar av det gamla taket ligger under det nya utsätts det inte för särskilt stora laster, så man kan göra på olika sätt. Frågan är hur du tänkt dig att det ska se ut när det är färdigt?
Har både ritningar från arkitekt ock konstruktör för bygglovet dock är allt fokus på utvändigt och avlasta ytterväg.J justusandersson skrev:Om du har anlitat både arkitekt och konstruktör och de inte har löst detta problem för dig, blir jag besviken. Eftersom stora delar av det gamla taket ligger under det nya utsätts det inte för särskilt stora laster, så man kan göra på olika sätt. Frågan är hur du tänkt dig att det ska se ut när det är färdigt?
Jag kommer ha en balk där fönster och tegelvägg är idag. Efter balken börjar utbyggnad och jag vill ha öppet i nock, om takstolarna står ut som de gör nu blir det ytterligare en yta med lägre takhöjd efter balk vilket kommer se konstigt ut.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ska försöka komma med några utvecklade synpunkter. Dock inte idag. Trevlig midsommar!
Bästa svaret
Ställ reglar mellan hanbjälke och överram rakt ovanför den tilltänkta stålbalken. Se till att upplaget av överramen motsvarar det som det har idag på hanbjälken.
Fäst med spikplåtar eller 18mm plyfa på båda sidor.
Tänk på att göra allt rakt och snyggt så det blir lättare när du ska klä in allt sedan.
Tänk på att göra allt rakt och snyggt så det blir lättare när du ska klä in allt sedan.
Matti_75 skrev:
Ställ reglar mellan hanbjälke och överram rakt ovanför den tilltänkta stålbalken. Se till att upplaget av överramen motsvarar det som det har idag på hanbjälken.
Tack
För att förtydliga för en som inte riktigt kan termerna. Så en vertikal kraftig regel snedskuren i linje med överram. Vilande på hanbjälken rakt över metallbalken.
Förklara gärna "upplaget av överramen motsvarar det som det har idag på hanbjälken."
Mvh Per
Om du tittar på hur lång yta av överramen som vilar på hanbjälken så ska du ha lika mycket nytt upplag. Hoppas jag lyckats förklara migP Perc1983 skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag rekommenderar att kontakta konstruktören du använt för att ta fram en lösning. I och med att det är en utåt riktad tryckkraft i överramen och en inåtriktat dragkraft i underramen är det svårt att lösa det med enbart en ny vertikal sträva. Denna bör sannolikt kompletteras med en snedställd sträva som då troligtvis hamnar på övervåningen(om du nu ska kapa bort takstolen helt intill väggen) Dina takstolar är med största sannolikhet inte dimensionerade för ett förhöjt väggliv.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Skulle du inte kunna placera balken ovanför takstolarna och låta takstolarna vara. Det borde inte se konstigt ut då du inte har en balk i taket som bryter takhöjderna?
Konstruktören som räknade på balken valde att lägga den under takstol. Jag önskade så diskret balk som möjligt så jag förutsätter att han hade valt den metoden om möjligt. (Kan ha fel) metallbalken är även köpt av byggaren.B bossespecial skrev:
ovanvåning är inredd så nya längre sneda takstolar är inte möjligt. Jag kan komma in ca 1meter in i isoleringen ä (längst takstol och hanbjälken för eventuell modifiering)
Finns det någon lösning med en kortare snedregel ihop med en stående regel över metallbalken för att motverka den utåtriktade riktad tryckkraft i överramen?
Aktuella takstolar har lägre vikt då både takpannor och undertak på 30%-80% av ytan är borta.
Huset är beläget så långt söder du kan komma (låg risk för stora snömängder)
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Att placera balken över eller under takstolarna spelar ingen roll för själva balken. Det som tillkommer är lite gängsränger och plåtar för att kunna hänga upp takstolarna. Då slipper du göra nått med takstolarna om det skulle vara ok att ytan med den högre takhöjden blir något mindre då takfoten blir kvar. Snedsträvorna jag nämnde behöver inte vara så långa så om det du hade 1m så borde det räcka.