Byggahus.se
KnockOnWood skrev:
Tycker att Bernt har en jäkla bra poäng här!

Fetischist eller inte, måste man kunna hantera världen som den är.
Vad hjälper det med en laservinkelhake om huset är litet
snett överallt, som de flesta trots allt är.

//KoW
Så sant. Väggarna blir inte rakare bara för att jag kör makita, fast man kan ju hoppas ::) ;D ;D
 
Nope, däremot rätar DW upp lite grand *s*
Skämt åsido, är lite förvånad över att ingen tagit upp radialarmsågar här... som jag ser det den optimala maskinen om man nu sneglar på kap/ger och kanske inte har en bordssåg.
Givetvis är DeWalt marknadsledande på radialarmsågar, det var ju trotsallt de som uppfann den så skam vore väl annars? *s*


/Kent med en gammal DW125 som jag formligen älskar *s'
 
Köpte Julas värsta modell, verkar vara en kopia på Makita. Kostar 2800 kr! Den har allt men när jag kom hem och testade den lyste och blixtrade det om motorn och luktade bränt. Lämnade tillbaka den och köpte en Bosch GCM 10S för 4800 kr. En helt underbar maskin.
 
KarlXII skrev:
Jag kör med Rustas stora kap- och gersåg, den med 254mm klinga.
Den fungerar alldeles utmärkt.

Kvaliten på deras Bruksbogrejor suger. Köpte en fräs som höll för en bräda. Inte nog med att fräsen gick sönder jag var tvungen att köpa en ny bräda också. fräsen gick igenom brädan. Köpte en bosch istället och den håller än. Jag fick tillbaka pengarna på fräsen men brädan - glöm det. Så är det med billiga grejor de går sönder fort, det glappar vilket gör att du sågar fel (fel vinkel t. ex.), och du får sannolikt köpa en ny bräda när det pajar.
 
Klipper in <Så är det med billiga grejor de går sönder fort, det glappar vilket gör att du sågar fel (fel vinkel t. ex.), och du får sannolikt köpa en ny bräda när det pajar>

Japp och när virket kostar mer än vad sågen gör så är man mer än försiktig *s* Tänker på teak till båtinredningar.
Av någon konstig anledning så tar jag med mig egna maskiner ELU etc om jag skall göra precisionsjobb, dels vänjer man sig dels så vet man vad de klarar av
/Kent


 
Snickarboden skrev:
... Av någon konstig anledning så tar jag med mig egna maskiner ELU etc om jag skall göra precisionsjobb, dels vänjer man sig dels så vet man vad de klarar av
fast det var ju inte så konstigt 8). De små snickarjobb jag gjort (för andra än mig själv) hade aldrig varit möjliga om jag inte haft den kvaliten på verktygen som jag har nu. Man kan inte göra ett bra jobb om man hela tiden skall tänka på "klarar xxx av detta?" eller "hmm, hoppas inte materialet ryker"

//Edit
Sedan är ju Teak lite speciellt... sliter rätt hårt på skären och är tungt för maskinen.
 
Oj, sammanfattningen av den här tråden är vad jag kan förstå att de billigare kap-ger sågarna kan duga ett tag?
För renovering/underhåll käns det lite saftigt med 3500+ för en kapsåg som Dewalt 707 etc..

Jag kände på några modeller på Jula, och den med endast en teleskop slid och 254 mm klinga för 895:- kändes lite ostabil, glapp i sidled +- 1 millimeter Men modellen med två slider och 210 mm klinga för 795 kändes betydligt stabilare!
http://www.jula.se/butik/default.asp

Kändes som den skulle överleva att kapa upp ny fasadpanel till mitt garage...
Någon som har erfarenhet av den här modellen?
Intrycket är att svagheterna är plastbitar såsom kilingskydd, det hade varit trevligt att få provsåga för att få en jämförelse med en proffsmaskin.


Förresten för Boschfantaster, Harald Nyborg säljer Bosch GCM 10s för 4488 inklusive moms nu, enligt deras senaste reklam/katalog.

http://www.haraldnyborg.se/

Den nya katalogen har i skrivande stund ej lagts upp på nätet ännu, jag fick den i brevlådan

Kanske måste jag ha en Bosch för att bli lycklig? ;)
 
Stoned skrev:
Förresten för Boschfantaster, Harald Nyborg säljer Bosch GCM 10s för 4488 inklusive moms nu, enligt deras senaste reklam/katalog.
Det är en utgående modell som säljs ut till lågt pris.

Kanske måste jag ha en Bosch för att bli lycklig?  ;)
Det stämmer. ;D
 
Slog till på en Bosch GCM 10 S från Harald Nyborg idag. Har funderat länge på en SD från DUAB men nu när HN hade ett skäligt pris kunde jag inte motstå frestelsen. Att den är lite enklare kan jag nog leva med.

Nu skall jag bara hitta ett schysst stativ till den.
 
Köpte en Bosch GCM 10SD själv och har hört att Bosch kommer att släppa ett sågbord till sina sågar för ungefär 1400 kronor. Har inte sett det själv ännu men jagar information om det.

/Magnus
 
Vad har ni för tipps när man skall köpa första kap & geringssåg som skall användas vid byte av brädor på fasaden och till taklister, golvlister & golvläggning. Vilken typ av såg rekommenderar ni här på forumet att man skall välja för ett sådant här ända mål?

Skall man satsa på något för 1000 lappen från typ Jula eller Bauhaus, har varit runt och kollat på olika maskiner men det är ju jätte svårt det här. :surprised:

En av dom maskinerna som såg robust och smidig ut att arbeta med var KGS 303 som jag var ute och kollade på har någon provat den. Ni kan kolla in maskinen på den här länken http://www.drift-underhall.se/ShowArticle.asp?ID=359

Sen finns det ju en mindre från samma leverantör som heter KGS 255 som ni kan kolla in på den här länken http://www.verktygsboden.se/V05/shop/details.asp?id=5004&Hkat=91

Det här att man kan luta såghuvudet åt båda hållen är det något som man behöver eller överlever man utan den funktionen? ??

Tar tacksamt i mot tipps som ni har för att göra mitt val lite lättare. ;)
 
Att kunna luta klingan åt bägge håll är ett stort plus vid inredningsjobb, speciellt med taklister.
Elektra Beckum gör bra sågar, har bl a den större du visade, på jobb men har föredragit min ELU pga att den är mindre och jag kan den utan och innan.
Det jag gillar med Elektra sågen är att man kan ställa djupet så man kan t ex göra sammanfogningar.

/Kent
 
Man överlever absolut utan möjligheten att luta åt två håll. Mycket viktigare tycker jag det är med rejäl sågkapacitet, både på längden (skaffa en med glidstänger) och höjden (fint att kunna mass-kapa eller kapa 95x95-stolpvirke).

Jag använder ofta glidstången och sågens fulla kapacitet (oftare än jag trodde).

När jag köpte min Bosch 10s kostade sågarna med dubbel-lutning flera tusenlappar till och det tycker jag fortfarande inte att det är värt. Nu finns ju dock nästa generations 10-såg, 10SD och självklart skulle jag hellre ha en sådan för nästan samma pengar. Nu är ju 10S nästan ett budgetalternativ.

Renoverar man ett hus används kapsågen otroligt mycket (tidigare användes sticksågen, den får nu vila ofta och länge) - det är värt att lägga några extra tusingar på den.

 
Jag har själv en DeWalt Kap- och Klyvsåg som är vändbar. Jag är jättenöjd med den.

När jag köpte den på Bauhaus för två år sedan så kostade den ca 8.500 kronor. Idag är ett riktpris på K-rauta ca 9.500.

Igår den 8 juni när jag var på K-rauta i Söderälje sålde de ett exemplar för ca 5.500 (kommer inte ihåg exakt). Det är ett kanonpris för den sågen. Det var nästan så jag funderade på om jag skulle köpa den och använda min gamla som "reservdelssåg". Då hade jag haft såg så det räckte livet ut.

Är det någon annan som i södra stor-Stockholm som är i köptankar så finns det som sagt en DeWalt till kanonpris just nu i Södertälje.
 
Köpte en DW707 igår, begagnad för 1500 eftersom knappen man låser klingan med var sönder. Hoppas att man inte lacka helt på det.

Köpte en tigersåg DW303k också.

Ska bli kul att testa.
F-n att benstativen är så dyra, svårt att såga rakt när man är ensampulare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.