2 899 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Kap- och geringssågar - är en stor klinga alltid bra?
Jag behöver köpa en ny ger- och kapsåg och ser i första hand på Bosch då jag har sågbord till den.
Bland nyheterna finns Bosch GCM 340-305D som har en 305mm klinga, skugglaser och kan vinklas och vridas åt samtliga håll.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-340-305-d-0601B60000
Jag ska såga några limträpelare och trappstegstommar vid renoveringen av verandan, men mest blir nog vanlig panel som ska sågas.
Tyvärr verkar inte Bosch ha skugglaser på sina övriga sågar. Och 340-305D är beställningsvara då den inte finns hemma i butiker än. (Priset skiljer inte mycket från maskinerna med mindre klingor).
Ensidig laser och att inte kunna vinkla helt åt både höger och vänster var irriterande på förra sågen.
Men det får mig att fundera, en onödigt stor klinga kanske inte ens är önskvärt för precision vid sågning av panel?
Bland nyheterna finns Bosch GCM 340-305D som har en 305mm klinga, skugglaser och kan vinklas och vridas åt samtliga håll.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-340-305-d-0601B60000
Jag ska såga några limträpelare och trappstegstommar vid renoveringen av verandan, men mest blir nog vanlig panel som ska sågas.
Tyvärr verkar inte Bosch ha skugglaser på sina övriga sågar. Och 340-305D är beställningsvara då den inte finns hemma i butiker än. (Priset skiljer inte mycket från maskinerna med mindre klingor).
Ensidig laser och att inte kunna vinkla helt åt både höger och vänster var irriterande på förra sågen.
Men det får mig att fundera, en onödigt stor klinga kanske inte ens är önskvärt för precision vid sågning av panel?
Jag har bytt ner mig i storlek på sågen. Från en stor dewalt så vägde säkert 30kg till nu en festool ks 60. Så har gått ner i storlek för få en såg som är enklare att flytta runt typ 18kg och som har högre precision.
Ska man bara kapa några enstaka stolpar eller reglar så är det ingen större konst att göra ett stöd som funkar tillfälligt. Lastpallar funkar t ex utmärkt, lastpallar med ben är ännu smidigare. Även om man ska kapa större mängder är det en fungerande metod men då kanske man vill förbättra flödet lite.
När vi kapade 95x95 i lite större mängder så skulle vi ändå bära in dem och den kapningen hade jag inte gjort med en mindre kap och ger eller något handhållet fast det var ju yrkesmässigt.
Hemma har jag inga problem att kapa några reglar eller stolpar med fogsvansen om något motordrivet inte klarar det.
När vi kapade 95x95 i lite större mängder så skulle vi ändå bära in dem och den kapningen hade jag inte gjort med en mindre kap och ger eller något handhållet fast det var ju yrkesmässigt.
Hemma har jag inga problem att kapa några reglar eller stolpar med fogsvansen om något motordrivet inte klarar det.
Jag älskar min kap- gersåg. Det är nog ett av mina mest använda verktyg. Men jag skulle nog inte använda den till så pass långa tunga ämnen. Bättre då som @nanowire är inne på att såga med cirkelsåg t ex.
För övrigt har jag de senaste gånger hållit mig till en 216 mm klinga, och det är ytterst sällan jag känt behovet av en större. Sen kan jag se tjusningen med att kunna kapa en 100 mm regel rakt av, utan att behöva vända ämnet, men det är så sällan det händer mig att mobilitet av mindre såg är mer värt.
Sen vet jag inte om det ligger någon sanning i det som vissa påstår att större klingor har lättare för att vobbla och vibrera och därför är mindre exakta? Jag tror att det kan vara lite skröna över det.
För övrigt har jag de senaste gånger hållit mig till en 216 mm klinga, och det är ytterst sällan jag känt behovet av en större. Sen kan jag se tjusningen med att kunna kapa en 100 mm regel rakt av, utan att behöva vända ämnet, men det är så sällan det händer mig att mobilitet av mindre såg är mer värt.
Sen vet jag inte om det ligger någon sanning i det som vissa påstår att större klingor har lättare för att vobbla och vibrera och därför är mindre exakta? Jag tror att det kan vara lite skröna över det.
Okej så största sågen är onödig.
Och skugglaser är lätt (enligt youtube) att eftermontera.
Då ser jag två Boschalternativ:
GCM 305-254 D med 245mm klinga, 1500w, 4500varv, 19.8kg, 7481kr
GCM 305-216 D med 216mm klinga, 1200w, 5200varv, 16.8kg, 5333kr
https://www.bosch-professional.com/...ds=0601B49100,0601B49000&navigationId=2493016
Festool ks 60, 216mm klinga, 1200w, 3500varv, 17.9kg, 10624kr
Hur ska man tänka gällande motoreffekt och varvtal? Är det en annan boschmaskin jag bör överväga?
Och skugglaser är lätt (enligt youtube) att eftermontera.
Då ser jag två Boschalternativ:
GCM 305-254 D med 245mm klinga, 1500w, 4500varv, 19.8kg, 7481kr
GCM 305-216 D med 216mm klinga, 1200w, 5200varv, 16.8kg, 5333kr
https://www.bosch-professional.com/...ds=0601B49100,0601B49000&navigationId=2493016
Festool ks 60, 216mm klinga, 1200w, 3500varv, 17.9kg, 10624kr
Hur ska man tänka gällande motoreffekt och varvtal? Är det en annan boschmaskin jag bör överväga?
Kommer du ha sågen uppställd på samma ställe eller flytta runt den hemma på tomten och kanske med till stugan eller svärmor?
Ska den vara stationär är en stor och rejäl såg trevligt, kommer den flyttade runt en massa är en mindre, lättare inte dumt.
Min "sågresa" började med en GCM 10SD (254mm) som jag ägde i 10-15år, därefter inhandlades en 12GDL (305mm) som väger ytterligare 5kg och är kvar än idag. Denna har även kompletterats med en 18V-216 (16kg), som är monterad GTA 2500W och således flyttas runt utan stånk och stön.
Det mesta kapas utan problem med 216mm klingan.
Skulle heller inte vilja påstå att 305mm wobblar och blir oprecis.
Ska den vara stationär är en stor och rejäl såg trevligt, kommer den flyttade runt en massa är en mindre, lättare inte dumt.
Min "sågresa" började med en GCM 10SD (254mm) som jag ägde i 10-15år, därefter inhandlades en 12GDL (305mm) som väger ytterligare 5kg och är kvar än idag. Denna har även kompletterats med en 18V-216 (16kg), som är monterad GTA 2500W och således flyttas runt utan stånk och stön.
Jag tog ett par trädgårdsstolar. 😅Z z_bumbi skrev:Ska man bara kapa några enstaka stolpar eller reglar så är det ingen större konst att göra ett stöd som funkar tillfälligt. Lastpallar funkar t ex utmärkt, lastpallar med ben är ännu smidigare. Även om man ska kapa större mängder är det en fungerande metod men då kanske man vill förbättra flödet lite.
Jag kommer förflytta mig mellan olika byggnader och vara både inomhus och utomhus. har idag det vanliga "stationära" GTA 3800 arbetsbordet med kompletterande fristående materialstöd-rullor på båda sidor, men finner den otymplig så siktar på det rullande bordet GTA2500W (synd den är vansinnigt dyr bara) då det är en finess jag uppskattar att ha på min klyvsåg.FredrikR skrev:
Kommer du ha sågen uppställd på samma ställe eller flytta runt den hemma på tomten och kanske med till stugan eller svärmor?
Sågar endel lister inomhus, och panel utomhus. Och lite reglar.ska renovera ett gammalt tak med entums plank ifrån hobbysågverk motsvarande kanske 28x170, limträpelarna jag nämnde är bara 115x115mm men det är bara några få, jag kommer primärt att såga panel och lister. Era åsikter att använda andra sågar för större saker lät vettigt, jag har flesta mindre maskinsågar tillgängligt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbordet"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte 18V-216 enbart för att det var kampanj på sågen och GTA 2500 W ingick som Pro Deal.
Som bonus kan jag nämna att sågen som sådan är trevlig och gör ett bra jobb, fick lov att komplettera med en lite mer fintandad klinga omgående.
Som bonus kan jag nämna att sågen som sådan är trevlig och gör ett bra jobb, fick lov att komplettera med en lite mer fintandad klinga omgående.
Ja jag tänkte också se efter paketerbjudanden. Fast tveksam till batterisåg.
Jag kompletterade förra inlägget nu att jag kommer renovera gammal ekenomibyggnad (tak) så det blir endel grövre/bredare plank. typ 28x170 stilen, så jag ska kika på sådana siffror, men anar att alla sågar klarar 170 utan problem.
Jag kompletterade förra inlägget nu att jag kommer renovera gammal ekenomibyggnad (tak) så det blir endel grövre/bredare plank. typ 28x170 stilen, så jag ska kika på sådana siffror, men anar att alla sågar klarar 170 utan problem.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 469 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 469 inlägg
Har en gcm 350-254 som funkar utmärkt till både limträ (100mm) och lister. Sjukt skönt att kunna vinkla åt alla håll. Lite otymplig, men brukar ha den stående på sågbord vid större projekt och vid mindre projekt passar den bra på skottkärran! Vet inte riktigt hur skugglaser är, men denna har två laser linjer som markerar resp sida av klingan. Syns dock dåligt i solljus.