Någon som har erfarenhet av märket Metabo , tänkte ha den ute på landet kapa såga då och då, är den duglig till det ??

Definitivt. Jag har en själv och har bytt klinga till en mer fintandad från Bosch. Då fungerar den riktigt bra och ger fina snitt på lister och dylikt.

S
Det finns en lång tråd här om sågen.

är den så grov tandad så man bör byta till en mer fintandad

Eller ska man ha olik tandade för olika ändamål ??

S
För att kapa då och då så duger klingan men vill du göra mer finlir med listning och sånt så blir bättre med en finare klinga.

i början blir det mer kapa brädor osv , så då längre fram kanske man ska skaffa en finsågad klinga

Ja, för typ altanbygge och allmänt husbyggande duger den utmärkt som den är.

Någon som kapad vedträ med en sån här ?? på mitt nya landställe har dom haft vedhållning länge och alla vedträ är en 5-10 cm för långa ....

S
Det är risk för hugg med skador som följd att kapa vedträn med en kap- /gersåg. Dessutom mår den nog inte så bra av det.

Bra såg. Har själv den större modellen 254. Hör till de bästa kap/ger sågarna man kan få för den prislappen tycker jag. Bättre sågar finns, men då brukar priset gå upp ordentligt. Kapa ved går säkert men jag skulle inte göra det, det kan inte vara bra för sågen. Köp en billig kinakap till veden.

qvintus4 skrev:
ok

Fick ett annat råd att köpa en sån här för den har fler användnings områden
[länk]
Den där skroten ska du undvika.

ok....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.