6 490 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Kap/Gersåg eller Cirkel/Sänksåg?
Sida 1 av 2
Ska göra ett litet "helgprojekt" och kommer behöva såga en del.
Projektet finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-spang-till-fjaellstuga.465436/
Då jag, förutom fjällstugan, precis flyttat till hus, misstänker jag att man då och då kommer att behöva en såg för vissa projekt. Då jag dock inte bygger jättemycket känns det overkill att köpa "allt" på en gång.
Vad kommer jag ha mest nytta av i projektet ovan och sedan i huset?
En Kap/Gersåg eller en Cirkel/Sänksåg?
Nästa fråga: Vad ska man kika på som vanlig "Hobby-byggare"? Känns som det finns i prisklasser från 700 kr till över 10.000 kr, så svårt att veta vad som är vettigt och vilka egenskaper man ska kika på?
/Jocce
Projektet finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-spang-till-fjaellstuga.465436/
Då jag, förutom fjällstugan, precis flyttat till hus, misstänker jag att man då och då kommer att behöva en såg för vissa projekt. Då jag dock inte bygger jättemycket känns det overkill att köpa "allt" på en gång.
Nästa fråga: Vad ska man kika på som vanlig "Hobby-byggare"? Känns som det finns i prisklasser från 700 kr till över 10.000 kr, så svårt att veta vad som är vettigt och vilka egenskaper man ska kika på?
/Jocce
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
En fogsvans räcker gott och väl för det där men vill du ha elektriskt är en cirkelsåg mest mångsidig.
Med en billig fogsvans och en cirkelsåg kan man bygga ett helt hus utan problem medans dom andra sågarna är mycket mer nischade.
Med en billig fogsvans och en cirkelsåg kan man bygga ett helt hus utan problem medans dom andra sågarna är mycket mer nischade.
Cirkelsåg alla dagar i veckan, speciellt om du ska ut till en fjällstuga. Kap/gersågar tenderar att vara ganska tunga. Som sista val skulle jag ta sänksåg, eftersom dess ”enda” fördel mot cirkelsågen är att man kan ställa in djupet. Dock går ju det att lösa med cirkelsåg om man verkligen måste, tex med lagom tjocka distanser mellan skenan och ämnet. Jag har alla tre men mest används ändå cirkelsågen, den är så lätt och smidig.
Redigerat:
Tänker att det blir betydligt enklare att få raka snitt med en maskin + dessutom roligareRickard. skrev:
/Jocce
TS55 känns lite overkill just nu prismässigt...?F fribygg skrev:
C6BU kändes ganska prisvärd. (För det är denna du menar? https://www.bauhaus.se/cirkelsag-hi..._qfol1XYtd9aa5dmFKKkRkUEO_6OYB8RoCfmoQAvD_BwE)
Tycker du det är bättre med en Cirkelsåg än med Kap/Ger?
Vanlig fogsvans skall införskaffas, den som hänger där idag är sedan 70-talet och har misshandlats genom åren.
/Jocce
cirkelsåg skulle jag säga att man absolut vill ha en batteridriven!Jocce81 skrev:
Förmodligen är spången byggd med den såg som finns i stugan, precisionen i en grovtandad fogsvans duger gott. Har man mer bråttom än så är det nog en bågsåg som är det effektivaste vid enstaka spångbyggen.Jocce81 skrev:
Om du gillar verktyg behöver du nog både kap/ger, handklinga och sänksåg. Ett par olika cirkelsågar kan du gott skaffa om verktyg är en hobby, en batteridriven med samma batteri system som din skruvdragare och en redig sladd Hitachi för husbyggen. Ett par olika kap ger sågar är det många som tycker det är bekvämt att ha oxå, en stor med minst 10" gärna 12" klinga för stommresningar och en smidigare för listning och mindre jobb.
Festolen är inte dyr, den kostar många pengar, men de som har en sådan sänksåg ångrar sig sällan utan sneglar stundtals på den större TS 75 för att komplettera arsenalen.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Jocce81 skrev:
Projektet finns här:
[länk]
/Jocce
Ska du bara ha en såg så är det en cirkelsåg du ska köpa. Ställbart sågdjup och möjlighet att vinkla är bra egenskaper.Jocce81 skrev:
Projektet finns här:
[länk]
/Jocce
Sen är det en smaksak om man vill ha batteridriven eller med sladd. Batteridriven är en större investering då man ofta behöver tänka igenom vilket batterisystem man gillar.
En batteridriven är dock smidigare så om budgeten tillåter hade jag tittat på det. Ett okej hobbymärke är Ryobi och kanske en Ryobi R18CS och komplettera med batterier om man inte hittar ett kit.
Annars är de större batterisystemen från milwaukee, makita, Bosch, hikoki ouch festool. Samt säkert nån mer jag inte nämnt. Då är det en fördel att åka runt och känna och klämma på maskiner för att se vilken som känns bäst.
Om du vill kapa lite "här och där" sparar du ordentligt med tid att ha en batteridriven såg.
Ingen sladd som krånglar, är för kort eller blir avsågad.
Har du redan en vettig 18v skruvdragare köper du en cirkelsåg som tar samma sorts batteri. Annars får du kika runt lite och hitta några modeller du gillar.
Exempel DDF484 Rtj + DHS680z
Ingen sladd som krånglar, är för kort eller blir avsågad.
Har du redan en vettig 18v skruvdragare köper du en cirkelsåg som tar samma sorts batteri. Annars får du kika runt lite och hitta några modeller du gillar.
Exempel DDF484 Rtj + DHS680z